Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Handbagage ivm luchtvaart perikelen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 06 Jan 2007, 20:51    Post subject: Handbagage ivm luchtvaart perikelen
Ik ben in het bezit van een fotorugzak waarin 1 body en 2 tele lenzen passen met wat los spul. Omdat ik een aantal keren per jaar me verplaats met het vliegtuig zoek ik een manier om de spullen veilig mee te nemen. Het moet dus zo zijn dat indien de security aangeeft dat fotospullen niet als handbagage mee kunnen deze veilig in een goede koffer in het bagageruim gegooid kunnen worden. Ze gooien ermee!!

Wie heeft ervaring met pelican of vanguard koffers ( of een alternatief) die in principe als handbagage mee kunnen maar in geval van weigering zonder risico in het ruim gesmeten kunnen worden.

Mee te nemen set; 20D en 400D, 1 Bigma, 1 Sigma 120-300 F 2.8 (die dikke), flitser, 150mm F 2.8 macro lens en losse rommeltjes.
Reply with quote

jurimetz

PostPosted: Sat 06 Jan 2007, 21:40    Post subject:
Quote:
indien de security aangeeft dat fotospullen niet als handbagage mee kunnen

Ook ik heb een te grote en te zware fototas (Photo Trekker van Lowepro) maar die heb ik altijd gewoon als handbagage mogen meenemen, ook intercontinentaal. Als er al een scheve blik was, dan mocht ik altijd gewoon doorlopen na de uitleg dat het kwetsbare fotoapparatuur is.

hans gebuis

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 12:23    Post subject:
vooropgesteld dat mijn laatste vliegreis al weer enige tijd geleden plaatsvond en ik dus geen ervaring heb met de verscherpte handbagage- richtlijnen,lijkt het mij dat vervoer van je apparatuur er niet echt eenvoudiger op is geworden.vervoer als ruimbagage heb ik altijd kunnen vermijden; op de laatste keer na:lesbos met martin air- daar ging het mis en moest ik noodgedwongen bijna alle handbagage overpakken en verdwenen bodies en lenzen alsnog in het ruim.gelukkig liep het goed af, maar het percentage koffers dat "zoek" raakt is toch vrij hoog! bovendien zit je dan toch al snel boven de 20 kg totaal;dus ook nog eens overgewicht betalen.
ik zou dus altijd alle apparatuur als handbagage willen meenemen,maar dan ben je gehouden aan maat en gewicht en dus afhankelijk van de afhandelaar.het vreemde en frusterende is vaak dat b.v duik-en golfuitrustigen makkelijker lijken te worden geaccepteerd dan foto-apparatuur!
pelican en soortgelijke koffers zijn op zich ideaal,maar hebben vaak een te grote omvang en gewicht,maar zijn natuurlijk wel bestand tegen eventueel gooi-en smijtwerk.dit in tegenstelling tot de "softbags" als lowe etc.
in het blad P/F ( aanrader trouwens ) zag ik een aankondiging van een voor mij tot nu toe onbekend merk: www.ThinkTankphoto.com ervaring hiermee dus,niet goedkoop,maar ziet er wel geweldig uit. zij claimen handbagage-maatvoering.
al met al ben ik wel benieuwd naar recente reiservaringen met 500 mm's,statieven etc.

dick hoogenboom

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 15:55    Post subject:
@ Hans,

Toen ik afgelopen april naar Lesbos ging heb ik nogal wat problemen bij de douane en bij de incheckbalie gehad. Mijn rugzak moest in het ruim en daar had ik natuurlijk geen zin in. Kreeg een woordenwisseling met de baliemedewerker en dreigde op het laatst de vlucht dan maar te annuleren.... Uiteindelijk mocht de tas mee als handbagage maar moest ik wel de teveel aan kilo's gaan betalen aan de andere kant van de vertrekhal bij een heel klein kantoortje. Vervolgens moest ik mij enorm haasten en bij de douane moest alles uit de rugzak gehaald worden en kwam er een figuur alles inspecteren, enorm gebaald dat begrijp je. Moet ook maar eens een eind aankomen. Misschien kunnen we met meerdere fotografen eens een brief opstellen en die naar Schiphol sturen. Dat je wel golf en duikapparatuur mee mag nemen is naar mijn idee discriminerend voor ons fotografen, toch??!

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

hans gebuis

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 16:01    Post subject:
helemaal mee eens dick.ken me volledig terug in jouw verhaal.absoluut balen en je voelt je een soort misdadiger met een lange rij achter je!
was het toevallig ook martin air? schijnt nogal wat uit te maken met welke carrier je reist.
bedankt voor je reactie. hans.

JDoest

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 16:30    Post subject:
Ik vlieg geregeld heen en weer binnen europa (laatste vlucht via Londen in November) en heb nog nooit problemen gehad met een volle tas (Grootste model Tamrac rugzak met daarin EOS1dmk2, 300/2.8 + converters, 17-40, Tamron 90, flitser en accessoires). Ook na de verscherpte regelementen geen probleem. Ik zou NOOIT mij fotospullen als normale bagage inchecken (ook niet in een Pelicase)....dit ivm diefstal of het zoekgeraken van koffers op de bagageband. Beste oplossing dus gewoon je spullen meenemen in je handbagage (statief in je koffer)....OF het laten verschepen via FedEx naar je locatie.

Succes!

Jasper Doest
http://www.Doest-Photography.com
Reply with quote

dick hoogenboom

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 19:07    Post subject:
@ Hans,

Ik vloog met Transavia, het maakt volgens mij niet zo veel uit met wie je vliegt, de Amerikanen maken het gewoon lastig voor alle Europese vliegtuigmaatschappijen.

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

birdman

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 20:35    Post subject:
Ben net terug uit Kenya en had als voorzorgsmaatregel twee relatief kleinere rugzakken bij me en daarnaast los mijn Swaroski telescoop. Mijn vriendin droeg er een en zo kwamen we er prima door met camera, drie lenzen, inclusief de 500 mm en 2 converters. Statief in de gewone bagage leidde tot oergewicht, maar daar werd niet moeilijk overgedaan. Mijn advies: niet alles bij elkaar als het enigzins kan! Dat trekt aandacht en daarmee ben je zeker van discussies.

hans gebuis

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 21:13    Post subject:
dag dick,
ben ik niet helemaal met je eens.wat heeft VS in vredesnaam voor belang bij een vluchtje amsterdam-lesbos?
mijn indruk is dat je totaal afhankelijk bent van hoe de pet bij het balie-personeel staat. de interpretatie van de regels lijkt me nogal ruim in veel gevallen. de een slaat spontaan op tilt bij en kilootje te veel, een ander is te lijmen met een prettig gesprek?!

HJDT

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 22:52    Post subject:
Vorig jaar vloog ik naar Egypte met Martin Air. Ik check de fotospullen en kijkers/telescoop nooit in als ruim bagage maar neem alles mee als handbagage. De laatste keer heb ik ook het statief als handbagage meegenomen, voorheen deed ik die in een koffer.
Overwat ik bij me had (statief in de hand, fototas op de rug en kijker om de nek) werd niet moelijk gedaan. Over de spullen van Brenda wel omdat haar tas (met overige handbagage) te zwaar zou zijn. Kwestie van overpakken naar een andere tas werd er gezegd.
Dit was voor ons de eerste keer dat er zo scherp gekeken werd naar de handbagage die we bij ons hadden en we kregen (net als Hans) de indruk dat Martin Air moeilijker deed dan andere maatschappijen waar we mee gevlogen hebben.
Overigens was dit voor het aanscherpen van de regels.

Groeten Michel
Reply with quote

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 11:52    Post subject:
Zie ook hier en hier, twee bijdragen van Panthera. Zinvolle info!

ps recentelijk ook mijn dochtertje van 4 met een niet al te zware cameratas laten lopen, wat in principe gewoon mag (betalende passagier).
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 14:18    Post subject:
Luc Hoogenstein wrote:
Zie ook hier en hier, twee bijdragen van Panthera. Zinvolle info!

Deze bijdragen mogen wat mij betreft, samen met deze wel het predikaat 'Sticky' krijgen, zodat ze bovenaan in het forum blijven staan. Het lijkt me onmisbare info voor een ieder die wel eens met zijn fotospullen op vakantie gaat. Door het bovenaan te zetten is het ook gemakkelijk terug te vinden, met name vor degenen die nog niet zo lang meelezen op dit forum.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 13:31    Post subject:
Mijn Lowepro-rugzak blijft binnen de afmetingen; het gewicht met inhoud is echter boven de 5 kg. Tot nu toe geen probleem gehad als handbagage. Mijn statief gaat omwikkeld met schuimrubber in een statieftas het ruim in. Tot nu toe is dat goedgegaan. Ik heb ook een kleine Pelicankoffer (handbagage formaat), dat kreng is van zichzelf al zo zwaar dat ik het gevoel heb te lopen zeulen.

Ducatifool

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 13:01    Post subject:
Bedankt voor de reactie's. Niet de veiligheid in de lucht staat ter discussie maar de diensten die deze veiligheid moeten bewaken. Daarom overweeg ik toch om niet de dupe te worden van de willekeur tengevolge van de slechte nachtrust van een balimedewerker of röntgenoloog op een luchthaven.
Ik kwam twee koffers tegen die ieder nagenoeg voldoen aan de maximale afmeting handbagage van o.a. easyjet.
De Pelican 1510, deze koffer is in een trolly uitvoering.
De B&W outdoor case type 60, met daarbij de mogelijkheid om er middels een tuigje een rugzak uitvoering van te maken. Als koffer goedkoper, maar met de rugzak constructie (70 euri) ook niet gekoop.
Beide koffers zijn geschikt voor foam of vakverdeling waarbij Pelican ook nog een opbergsysteem voor in de klep beschikbaar heeft.

Beter duur dan niet te koop.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum