Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

geschikt toestel ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 19:17    Post subject: geschikt toestel ?
Hallo

ik zag bij fotokonijnenberg op de site de volgende advertentie staan het gaat hier om de Fuji FinePix S9600.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=21854

met deze lens:
Fujifilm FinePix S9600 camera - Zoomlens
De 10.7x (28-300 mm, gelijk aan 35mm) zoomlens van de Fujifilm FinePix S9600 is voorzien van asferische elementen die voor een scherper beeld zorgen. Deze asferische elementen in de lens zorgen ervoor, dat het lichtpad zo nauwkeurig mogelijk is. Hierdoor worden vervormingen en afwijkingen geminimaliseerd. De lens kan gemakkelijk via de handmatige zoomring worden bediend, waardoor een uiterste nauwkeurigheid bij het compenseren van de foto’s wordt gerealiseerd. Bovendien biedt de vaste behuizing van de Fujifilm S9600 de garantie, dat er geen stofdeeltjes of andere vervuiling zich op de sensor verzamelen. Hierdoor kan normaal gesproken de beeldkwaliteit snel minder worden wat een nadeel is dat met digitale SLR-camera’s, voorzien van verwisselbare lenzen, wordt geassocieerd.

maar nu is mijn vraag "is deze camera in combinatie met deze lens geschikt voor vogel fotogafie"

ik hoop dat julie mij meschien wat meer informatie kunnen geven.

met vriendelijke groet
dennis

hier zijn nog de specs:

Standaard Fabrieksgarantie NL/BE 12 maand (NL) / 24 maand (BE)
Resolutie in Mpixels 9
Beeldsensor type Super CCD HR sensor delivering nine million effective pixels
Beeldprocessor Real Photo Processor II reduces noise and delivers enhanced colour reproduction
Opslagmedia xD / Compactflash / Microdrive
Handleiding Nederlands
ISO ISO 80 - 1600

Bestandformaat Jpeg, Raw
LCD monitor formaat 2.0
Interface USB 2.0 / Pictbridge
Video uitgang AV / uit
Energie • 4x AA alkaline or NiMH battery
Gewicht (g) 650
Afmeting (mm) 128 x 93 x 129 mm
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 2:19    Post subject:
Ik heb deze camera en kan 'm je zeer zeker aanraden. Je maakt er schitterende foto's mee (mits je van de automatische instellingen afziet) en het is een plezier om ermee te fotograferen. De camera presteert zeer goed met weinig licht en ook in de uiterste telestand heb je nog goed belichte foto's buiten, zelfs op grauwe dagen.

Voordat ik tot de aanschaf van deze camera overging heb ik een paar dagen een Panasonic DMC-FZ7 in m'n bezit gehad maar die is weer snel retour gegaan, de kwaliteit van die camera was niet echt om over naar huis te schrijven wanneer er weinig licht voorhanden was en voor die paar centen meer heb je ook heel wat meer Smile

Hier heb je een paar voorbeeldfoto's die ik heb gemaakt met de s9600, alleen de derde is met flits gemaakt :

Molen in het kralingse bos op een zeer grauwe dag :
http://picturefun.phpstonehenge.nl/addon_pictures/85.jpg

Binnenfoto van de poes op eveneens een grauwe dag :
http://picturefun.phpstonehenge.nl/addon_pictures/62.jpg

De poes, geflitst vanuit de keuken op een meter of 4 afstand, ingezoomd :
http://picturefun.phpstonehenge.nl/addon_pictures/61.jpg

Kralingse bos, 75% van de ware grootte, verder onbewerkt, 100 ISO :
http://picturefun.phpstonehenge.nl/pictures/Dscf2040.jpg

Omdat de camera een vrij grote lens heeft zullen de meesten 'm je afraden als digiscoop-camera, 'omdat dat niet zou gaan met een dergelijke camera', maar na een paar uurtjes knutselen heb ik er een adapter voor gemaakt en er m'n eerste digiscoopfoto's mee gemaakt (9MP zonder vignettering). De adapter die ik heb gemaakt is slechts nog een prototype maar dat ik niet speciaal een kleiner type camera met een kleine lens nodig heb om te kunnen digiscopen is me wel duidelijk (wie knutselt die heeft wat Cool ).

Groeten,

Ray
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 9:02    Post subject:
blijkbaar vind R.D. hem geschikt voor vogelfotografie.
er zijn hier aardig wat mensen die 300 mm lenzen gebruiken, maar meestal met convertor, anders met zeer veel geduld en/of het vertrouwen dat ze flink kunnen croppen in de uiteindelijke foto. Omdat je een kleinere sensor zult hebben, zal de kwaliteit van de beelden niet zo mooi zijn als bij de foto's die met een DSLR gemaakt zijn, daar heb je vooral last van bij weinig licht.

naar grote waarschijnlijkheid ga je veel plezier hebben met de camera, en veel frustratie tijdens vogelfotografie (maar dat heeft eigenlijk iedereen). Als je goede vogelfoto's wilt gaan maken kun je beter doorsparen, of op zoek naar = wel geschikte - 2e hands spullen.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 10:13    Post subject:
R.D. wrote:
Omdat de camera een vrij grote lens heeft zullen de meesten 'm je afraden als digiscoop-camera, 'omdat dat niet zou gaan met een dergelijke camera', maar na een paar uurtjes knutselen heb ik er een adapter voor gemaakt en er m'n eerste digiscoopfoto's mee gemaakt (9MP zonder vignettering). De adapter die ik heb gemaakt is slechts nog een prototype maar dat ik niet speciaal een kleiner type camera met een kleine lens nodig heb om te kunnen digiscopen is me wel duidelijk

Beste Ray,

Je maakt me zeer benieuwd naar jouw adapter, de instellingen van de camera (met welke zoomfactor?), de gebruike telescoop (zoomoculair en zo ja op welke vergroting) en, last but not least, jouw digiscoopfoto's.

De grootte van het objectief is niet altijd de beperkende factor (ook met een DSLR kun je digiscopen, mits voorzien van het juiste objectief), maar veel meer de zoomfactor. Bij digitale compactcamera's met een grote zoomfactor (meer dan 3-4x optische zoom) is het welhaast onmogelijk om de voorste lensgroep van het objectief (zit doorgaans verder naar binnen dan het stuk glas wat je aan de buitenkant ziet) binnen het eye-relief van het oculair van de telescoop te krijgen. Dit is een voorwaarde om de vignettering kwijt te raken.

Overigens, een DMC-FZ7 valt in een iets andere klasse dan jouw Finepix S9600. Deze laatste is wel weer vergelijkbaar met een DMC-FZ50 van Panasonic, ook v.w.b. de prijs.

Met vriendelijke groet,

JoopG

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 12:17    Post subject:
Blijkbaar vindt peter wijn al bij voorbaat dat de camera ongeschikt is, ondanks dat hij er waarschijnlijk nooit zelf mee geschoten heeft. Het is zomaar waar dat een DSLR veel beter met hoge ISO waarden overweg kan maar de s9600 presteert bovenmatig goed voor een bridge (of 'grote compact') camera. Het gesleep met lenzen en niet te vergeten de hoge kosten verbonden aan een beetje een lichtgevoelige lens voor een DSLR kunnen je makkelijk doen besluiten om toch voor een camera als de s9600 te gaan en de resultaten zijn met recht "goed" te noemen.

Ik heb op aanraden van de fotowinkel een Nikon DSLR (d50) mee naar huis genomen, direct na het avontuur met de Panasonic FZ7, maar gezien de lichtopbrengst van de kitlens die erbij zat is ie 2 dagen later ook weer retour gegaan, waarop ik de s9600 mee naar huis heb genomen. Wil je een beetje een lichtgevoelige zoomlens voor een DSLR, reken dan maar op 500+ EUR en hoger (afhankelijk van de kwaliteit en lichtopbrengst) alleen al voor de lens. Daarentegen ben je bij de s9600 voor het aankoopbedrag klaar en kun je meteen fotograferen met 300 mm zoom, en de resultaten zijn in het geheel niet slecht. De fotokwaliteit van de s9600 is vrijwel identiek aan die van de voorganger, de s9500, en dit zijn niet zomaar de eerste de beste compactcamera's (voorzien van een doorsnee sensor) te noemen. Kijk maar even naar de volgende cameratests en let vooral op de vergelijkende testen met een aantal andere camera's, waaronder ook DSLR's, en je zult zien dat de Fuji's in het geheel niet slecht uit de bus komen Smile

S9500 review 1 :
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/

S9500 review 2 :
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/60/page_6.html

S9500 review 3 :
http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=168

Forumtopic over de s9500 met veel voorbeeldfoto's en ergens verderop in de topic ook een aantal voorbeeldfoto's van de s9600 :http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1128467/0

JoopG wrote:
Beste Ray,

Je maakt me zeer benieuwd naar jouw adapter, de instellingen van de camera (met welke zoomfactor?), de gebruike telescoop (zoomoculair en zo ja op welke vergroting) en, last but not least, jouw digiscoopfoto's.

Hallo Joop,

Je zal de digiscoopfoto's nog even van me tegoed moeten houden, gezien ik nog geen spottingscope in mijn bezit heb. De geteste camera/scoop combo heeft plaats gevonden in de fotowinkel en gezien de beperkte ruimte die ik daar tot mijn beschikking had, alsmede mijn onkunde met spottingscope-fotografie (3 maanden geleden had ik zelfs nog nooit een camera in mijn bezit gehad), ben ik nog niet erg ervaren met dit soort van fotografie. Ik kan je wel alvast vertellen dat de gebruikte zoomfactor, om de vignettering kwijt te raken, boven de 200 mm was maar de camera was niet geheel uitgezoomd. Het autofocussen ging in ieder geval van een leien dakje en ook de lichtopbrengst (vanuit de fotowinkel, vanachter de etalageruit) was zelfs voldoende om een belichte foto te kunnen krijgen op ISO 400 bij een sluitertijd van 1/20 (met grauwe weersomstandigheden). De geteste scoop is een Bynolyt Target 12-60x60 van 170 EUR (een budget scoop met een vast oculair) maar ik ga deze week nog terug om de camera met een wat duurdere scoop te testen. Ik ben aan het dubben over een Nikon SPOTTING SCOPE RAII maar of dat wijsheid is hoop ik via de verschillende digiscoop-fora te achterhalen/vast te kunnen stellen alsmede een test met een redelijk oculair erop geschroefd.

De gebruikte adapter is gemaakt van (niet meteen schrikken) een oude voorzetlens met een vergrotingsfactor van 2X. Echter heb ik 'm omgedraaid gebruikt en dan heb je een verassend grote lichtopbrengst en sluit het begin van de lens precies aan op het oculair. Ik hoop zo snel mogelijk een aantal acceptabele foto's te kunnen maken maar dat zal pas gaan na de aanschaf van de scoop plus een geschikt oculair (en een hoop oefenen uiteraard Smile ).

De adapter was trouwens geinspireerd door het volgende artikel :
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=66550

Groeten,

Ray
Back to top
Reply with quote

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 14:26    Post subject:
Beste Ray,

Ik denk dat je een mooie camera hebt gekocht en dat je er veel plezier aan gaat beleven. Echter.....

Ik denk ook dat Peter helemaal gelijk heeft. De grootte van de beeldchip is erg belangrijk en heeft veel invloed op het dynamisch bereik. Nu weet ik van Fuji dat ze erg goede beeldchips maken, maar dat doen andere fabrikanten (waaronder Canon en Nikon) ook. Ik heb zeker geen ervaring met alle camera's, maar wel met een behoorlijk aantal en ik weet niet of de door jouw genoemde Nikon nu wel zo onder doet voor jouw camera.

Wanneer je echter stelt dat je voor het door jouw betaalde bedrag veel meer camera krijgt, dan ben ik dat wel met je eens. Inderdaad moet je bij een SLR ook nog eens dure objectieven kopen.
Het grote voordeel is echter dat, wanneer je objectief toch te kort blijkt, je niet gelijk een andere camera hoeft te kopen.

Ook ik heb de ervaring dat je, zeker met vogels, nooit genoeg mm's kunt hebben. Het voordeel van een SLR is dan ook nog eens dat er een verleningsfactor van toepassing kan zijn. Dat vergroot je bereik nog meer.

Groet
Marco

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 14:45    Post subject:
Panthera wrote:
Ik heb zeker geen ervaring met alle camera's, maar wel met een behoorlijk aantal en ik weet niet of de door jouw genoemde Nikon nu wel zo onder doet voor jouw camera.

Hallo Marco,

De Nikon D50 produceerde beelden met een hogere kwaliteit dan de s9600 maar i.c.m. de kitlens waren de opnamen zonder flits onder dezelfde lichtomstandigheden beter vanuit de s9600.

Aanvankelijk was ik heel erg blij met de Nikon maar gezien het geringe zoombereik en de geringe lichtsterkte van de kitlens is het me toch tegengevallen. Ik begrijp best wel dat je kwalitatief een stuk hoger uitkomt met bijv. de Nikon DSLR maar dan moet je wel op een fiks bedrag buiten de aanschafprijs rekenen omdat je er met de kitlens toch maar behept vanaf komt. Na een simpel rekensommetje was de beslissing dan ook vrij snel genomen om voor de Fuji te kiezen, deze bood een 300 mm lens en de lichtsterkte was ook aantrekkelijk. Zou m'n budget wat groter geweest zijn, zou ik misschien alsnog voor de Nikon plus een flinke zoomlens gekozen hebben maar gezien dat niet zo was ben ik uiteindelijk toch heel tevreden met de S9600.

Groeten,

Ray
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 15:04    Post subject:
300 mm F4.9... Hmm, lijkt me niet echt best voor vogelfotografie.
Als het nu 400 mm F4.9 zou zijn, ja, dan kwam het in de buurt. Immers wordt de 400 F5.6 ook regelmatig gebruikt (echter vaak genoeg ook met 1.4 TC, zegt genoeg).
Wat mij betreft is er nog niet echt iets serieus tussen digiscoping en DSLR in specifiek voor vogelfotografie.
groet
p.s. overigens heeft deze camera ook een brandpuntverlenging, maar dan van 4,5. Het betreft immers een 66,7mm lens.
p.s.2. Deze camera lijkt me beter geschikt als vervanging van een hoeveelheid aan andere lenzen. Alleen is dan F2.8 misschien niet lichtsterk genoeg. Overigens moet ik toegeven dat ik me nog niet heel veel verdiept heb in deze optie.

Steward

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 15:47    Post subject:
Dennis zou u zo vriendelijk willen zijn om uw avatar aan te passen, je had me minstens mogen vragen of je die foto mocht gebruiken daarvoor.

Groeten,
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 16:00    Post subject:
hi R.D.
de een heeft die specifieke camera niet in handen gehad, de ander heeft geen vogelfoto's gemaakt.... als je vogels wilt gaan fotograferen moet je er vooral een poes bijhalen Brick wall .
Maak je geen zorgen, ik heb een uitgebreide ervaring met het maken van vogelfoto's met ongeschikt materiaal: ik kreeg er slechte resultaten mee.

de vraag van dennis luidt: "is deze camera in combinatie met deze lens geschikt voor vogel fotogafie"
Ik zeg niet dat die fuji ongeschikt is. ik zeg dat ie minder geschikt is. Nog maar eens.

Vogelfotografie is vooral een kwestie van kans. Er zijn mensen die ontzettend zelfzame vogels hebben gefotografeerd met een mobiele telefoon (haakbek). Dat wil niet zeggen dat je een mobiele telefoon moet aanbevelen voor vogelfotografie. De ultieme vogelfotografie-lenzen zijn uiterst duur, maar je kunt natuurlijk ook goedkoper aan het werk. Maar instappen in deze wereld met een vastgemonteerde zoomlens betekent dat je moet overstappen als je een volgende stap wilt maken. Overstappen betekent waarschijnlijk afschrijven van je investering. Op zich lijkt me de camera die je noemt dan wel nog uitstekend geschikt voor (vrijwel alle) andere onderwerpen om te fotograferen. Wellicht een ideale reiscamera.

Voor serieuze vogelfotografie kun je beter een goedkope DSLR (bijvoorbeeld nikon D50 - of canon 400D -, of 2e hands D100 / D70 of 20D 300D/350D) kopen met een bijvoorbeeld een (passende) sigma 400 F5,6 APO lens. Met een beetje zoeken ben je voor minder dan 700 euro goed bezig.

Als je de lens nooit van de DSLR camera haalt, krijg je er ook geen stof in. Maar stof in de camera kun je grotendeels voorkomen, en anders wegblazen met zo'n enorme blaaskwast.

Dan nog de manier van werken van bijvoorbeeld glenn vermeersch overnemen en je maakt uitstekende vogelfoto's.

(als je van plan bent te gaan digiscopen, dan is mijn mening niet relevant, daar heb ik geen verstand van).
Back to top
Reply with quote

dennism3

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 16:42    Post subject:
hallo

als eerst wil ik julie bedanken voor de reacties

ik zie dat er verschillend op gereageert word de een zegt spaar nog effe door voor een andere camera
en bijvoorbeeld R.D is ten zeerste tevreden over de fujifilm finepix

ik ben er nog steeds niet uit wat ik wil gaan kopen maar ik ga zeker nog eens op het internet rondspeuren naar deze en andere cameras.

nogmaals dank voor julie uitgebreide antwoorden

En Stuward hierbij mijn excuses voor het gebruik van je foto in mijn avatar
Maar ik wist ook niet dat hij van jou was ik heb bij Google goewoon Kuifmees ingetypt.

Met vriendelijke groet dennis looymans
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:20    Post subject:
Quote:
Als je de lens nooit van de DSLR camera haalt, krijg je er ook geen stof in. Maar stof in de camera kun je grotendeels voorkomen, en anders wegblazen met zo'n enorme blaaskwast.

Daar kunnen we nog wel een boompje over opzetten Peter.
Helaas komt er dan nog steeds rommel op de beeldchip. Nu van bijvoorbeeld de sluiter of wat andere bewegende delen. Maar wel beduidend minder dan anders.
Wanneer je de boel gaat wegblazen weet je in ieder geval zeker dat het meeste toch in de camera blijft en je sensor weer gaat bevuilen.

Ga nu weer even verder met het ombouwen van trolly's tot fototassen gezien het feit dat we over ruim twee weken deze hard nodig hebben.

Groet
Marco

Panthera

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:22    Post subject:
Quote:
Maar ik wist ook niet dat hij van jou was ik heb bij Google goewoon Kuifmees ingetypt.

....maar dat wil niet zeggen dat je de foto's van internet mag gebruiken!!!!!
Kan juist heel lastig zijn want je MOET altijd EERST toestemming vragen voordat je wat gebruikt.

Groet
Marco

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:50    Post subject:
Beste peter wijn,

Of we het hebben over vogelfotografie of het fotograferen van een poes of eender welk onderwerp, het is me duidelijk dat je met een (instap) DSLR vrijwel altijd een kwalitatief betere foto kan maken als met een s9600 of eender welke compactcamera, mits de juiste lens voorhanden is.

Er werdt advies gevraagd inzake deze specifieke camera en de kwaliteit is uitmuntend te noemen voor een compactcamera. Ik ben nog maar kort geleden begonnen met fotografie maar ik ga zelden over 1 dag ijs en dat heb ik ook met deze camera niet gedaan. De fotograaf maakt de foto, ongeacht welke camera, maar met deze camera kan vrijwel iedereen binnen een korte tijd redelijk tot goede foto's schieten, de vele voorbeeldfoto's te vinden op internet, geschoten met deze camera, liegen er niet om.

Hier een kleine gallery die ik kort geleden heb geschoten tijdens een uitstapje met de paardenmenclub. Bedenk daar maar bij dat ik pas 3 maanden plaatjes schiet, het fotograferen voor mij nog 1 groot experiment is, ik nog niets weet van composities en dat er maar 5% van de foto's echt onbruikbaar was. Tel er dan nog bij op dat de meeste foto's vanaf de bok van een rijdende paardenkar zijn gemaakt, de camera bij een aantal foto's was ingezoomd boven de 200mm en dat het een hele grauwe dag was waarbij menigeen zaten te klappertanden van de kou :
http://menclub.phpstonehenge.nl

Groeten,

Ray
Back to top
Reply with quote

dennism3

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 19:13    Post subject:
Nou Ray ik moet zeggen de fotos liegen er niet om
mooi resultaat Wink

gr.dennis
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 7:14    Post subject:
R.D. wrote:
Er werdt advies gevraagd inzake deze specifieke camera en de kwaliteit is uitmuntend te noemen voor een compactcamera.

Hallo Ray,

Kleine nuance: Er wordt door Dennis advies gevraagd inzake de geschiktheid van deze camera voor vogelfotografie.

Het antwoord van Peter Wijn op deze vraag blijft derhalve overeind staan. Het maken van foto's van een uitstapje van de paardenmenclub is toch van een iets andere orde dan het fotograferen van vogels. Deze zijn doorgaans wat kleiner dan een paard en wagen, wat betekent dat je ook iets (lees: veel) dichterbij moet komen om ze met deze camera enigszins beeldvullend te kunnen fotograferen.

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 8:10    Post subject:
hi marco,
Quote:
Helaas komt er dan nog steeds rommel op de beeldchip. Nu van bijvoorbeeld de sluiter of wat andere bewegende delen. Maar wel beduidend minder dan anders.

Dit geldt voor een DSLR en voor de meetzoeker die dennis noemt in gelijke mate. Sterker nog, je loopt kans dat tijdens het zoomen of scherpstellen stof in de lens naar binnen gezogen wordt. Dan heb je juist meer aan een DSLR, want hier kun je het makkelijker weer uit krijgen.

Dank voor je (herhaalde) informatie over het rondblazen door de blaaskwast (ik bedoel eigenlijk blaasbal). Tot nu toe heeft het bij mij altijd gewerkt (mijn sensor is volgens mij redelijk schoon) en de jongelui van foto patent te utrecht raadden me het niet af, maar ik verwijs graag naar jouw ervaring. Ik was nog niet in afrika.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 12:36    Post subject:
JoopG wrote:
R.D. wrote:
Er werdt advies gevraagd inzake deze specifieke camera en de kwaliteit is uitmuntend te noemen voor een compactcamera.

Hallo Ray,

Kleine nuance: Er wordt door Dennis advies gevraagd inzake de geschiktheid van deze camera voor vogelfotografie.

Het antwoord van Peter Wijn op deze vraag blijft derhalve overeind staan. Het maken van foto's van een uitstapje van de paardenmenclub is toch van een iets andere orde dan het fotograferen van vogels. Deze zijn doorgaans wat kleiner dan een paard en wagen, wat betekent dat je ook iets (lees: veel) dichterbij moet komen om ze met deze camera enigszins beeldvullend te kunnen fotograferen.

Groet, Joop

Hallo Joop,

Je hebt helemaal gelijk, de s9600 heeft een 300mm lens dus dat zou een beperkende factor kunnen zijn. Ik zie echter dat je zelf ook een fuji camera bezit met een 300mm lens, dus met 10 maal zoom, hoe is jouw ervaring met deze fuji camera en kom je wellicht nog steeds 'lens tekort' als je de Raynox DCR-2020 teleconverter erbij gebruikt ?

Gezien je reactie op het voorgaande ben ik daar nu zelf ook best benieuwd naar en misschien heeft Dennis dan ook een betere richtlijn.

Groeten,

Ray
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 14:38    Post subject:
R.D. wrote:
de s9600 heeft een 300mm lens dus dat zou een beperkende factor kunnen zijn. Ik zie echter dat je zelf ook een fuji camera bezit met een 300mm lens, dus met 10 maal zoom, hoe is jouw ervaring met deze fuji camera en kom je wellicht nog steeds 'lens tekort' als je de Raynox DCR-2020 teleconverter erbij gebruikt

Hallo Ray,

Die 300mm lens is inderdaad de beperkende factor. Die Fuji S5000 heb ik al enkele jaren. Leuke camera, maar ongeschikt voor vogelfotografie. De Panasonic en de Raynox DCR2020 heb ik nog maar enkele maanden in mijn bezit, maar door persoonlijke omstandigheden en het donkere weer nog niet echt goed uit kunnen proberen. Ditzelfde geldt overigens ook voor mijn digiscoop. Overigens is vogelfotografie / digiscopie een voor mij nieuwe hobby.

Het is overigens goed mogelijk om met de combinatie Fuji S5000 (en dus ook de 9600) + Raynox DCR-2020 alleszins acceptabele vogelfoto's te maken. Kijk op dit forum maar eens naar foto's gemaakt door aadavg. Hij heeft een aantal jaren met de combinatie S5000 + DCR2020 gefotografeerd, doch is recent overgestapt op een DSLR. Ongetwijfeld zal aadavg je hier zelf meer over kunnen vertellen.

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum