Posted: Fri 02 Feb 2007, 16:45 Post subject: Verrekijker advies
Hallo,
Gezien het niet meevalt om met een telescoop de bomen af te zoeken teneinde vogels te ontdekken, denk ik nu aan de aanschaf van een verrekijker om als zoekhulp daarbij te dienen. Ik zou daar graag iets van advies van krijgen van de ervaren gebruikers alhier. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een verrekijker ? Heb ik genoeg aan een 7X40 verrekijker of kom ik dan bedrogen uit ? Ben ik wellicht meer gebaat bij een verrekijker met variabele zoom of is een vaste vergroting beter of misschien makkelijker in gebruik ?
In de hoop dat iemand hier iets van advies over kan geven.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Fri 02 Feb 2007, 17:43 Post subject:
Hoi
Zoom is altijd een lastig te maken en vrij kwetsbaar onderdeel, vooral in een verrekijker. Ik zou zelf dus niet gaan voor een zoomkijker. Je zegt dat je al een verrekijker hebt, als je een grotere vergroting nodig hebt, kun je die erbij pakken.
Ik zou zelf voor een 7x of 8x kijker gaan, als hij groter wordt, wordt hij zwaarder en (vind ik) lastiger om stil te houden. Je trillingen worden dan ook 10x vergroot, en dat ga je toch merken. Maar hier zijn de meningen over verdeeld.
De opening, da's een lastige. Ik werk zelf met een 8x32 kijker van Leica, en heb daar meer dan genoeg aan. Met een grotere opening komt er meer licht binnen, en is hij dus makkelijker in de schemering te gebruiken. Aan de andere kant, Leica heeft kwalitatief betere lenzen dan goedkopere merken, en dat kun je dan (volgens mij) ook weer duidelijk merken. Bij een goedkopere kijker zou ik toch eerder op een opening van 40 of zelfs 50 uitkomen, denk ik. Nadeel is dan weer dat hij ook een stukje zwaarder wordt.
Maar dit blijft toch iets persoonlijks. Je kunt het beste naar een winkel gaan en daar verschillende merken uittesten. De vogelbeschermingswinkel heeft (of in ieder geval had) een uitgebreid assortiment en daar had je een hele tuin waar je de verschillende kijkers uit kon testen. Dat werkt altijd erg prettig.
Ik heb inderdaad al een verrekijker, twee stuks zelfs, maar de eerste is een kleine toneelkijker en de tweede is er een waar napoleon z'n veldtochten nog mee overzien heeft, een 7x50 model van een paar kilogram zwaar
Beide kijkers zijn niet echt fijn om de bomen of een plas mee af te speuren dus ik ga nu maar voor een nieuwe. Voor zover ik het van je begrijp kan ik dus beter niet voor een model kiezen dat kan zoomen maar voor een vaste vergroting van 7 a 8 keer en dan een van een betrekkelijk licht-gewicht.
De kijker is eigenlijk alleen maar bedoeld om een snelle objectie van het veld te kunnen verkrijgen dus denk ik zelf aan een goedkope kijker van rond de 100 Euro. Mocht iemand nog een goed koopadvies hebben m.b.t. een dergelijke kijker van een bepaald merk/model dan hoor ik het graag.
Gender: Male Age: 51 Joined: 14 May 2005 Posts: 81 Location: Vriezenveen
Posted: Sat 03 Feb 2007, 18:47 Post subject:
Ray, het enige wat ik je kan aanraden als je een klein budget hebt is een Swift Audubon. Je hebt ze speciaal gecoat, maar ook de "normale" audubon is loeischerp. Hou marktplaats maar eens in de gaten, ze worden regelmatig aangeboden.
Ze zeggen wel eens de dit de swarovski's voor de kleine portomonee zijn.
Je kunt wel wat anders kopen ( heb zelf al heel wat merken uit boegie woegie land versleten dus spreek ik uit ervaring) maar zover ik weet heeft alleen de Audubon de scherpte kwaliteit zoals Leica, Zeiss en Swarovski die hebben.
Zelf heb ik momenteel een Leica 10x42.
Jammer dat ze nieuw nog vrij prijzig zijn en het lijkt erop dat ze zelfs tweedehands nog altijd boven een bedrag van 200 Euro zullen uitkomen. Misschien komt er nog wel een koopje voorbij zetten op de 2hands site's, ik hou het scherp in de gaten.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum