Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Fri 02 Feb 2007, 21:30 Post subject: Wie heeft er ervaring met een zgn Groundpod (Grondstatief)
Op dit moment ben ik bezig met de ontwikkeling van een Groundpod oftewel grondstatief. Lijkt me wel een handig ding, je krijgt een heel andere invalshoek met fotograferen. Zie ze hier en daar op internet staan, maar vindt ze veel te prijzig.
Nu is mijn vraag, wie bezit er één en hoe bevalt het? Zijn er specifieke dingen waar je op moet letten, zodat ik dat kan meenemen in de ontwikkeling van mijn eigen grondstatief.
Posted: Sat 03 Feb 2007, 14:36 Post subject:
Hallo Jasper,
dat is zeker goedkoop, maar wat denk je van het gewicht?
Zie mezelf nog niet aan het strand wandelen met de fotoapparatuur en dan ook nog eens een beanbag van ruwweg 4 kilo en een dienblad, dat is toch geen gezicht?
Daarbij draait het ook niet echt makkelijk, je moet de beanbag vormen, voor de juiste positie, dus je bent al gauw te laat.
Age: 45 Joined: 03 Jan 2005 Posts: 36 Location: Vlaardingen
Posted: Sat 03 Feb 2007, 15:05 Post subject:
Tja, je moet het zelf weten....ik ben vrij succesvol geweest op deze manier....
Of het een gezicht is...tja, wat maakt dat uit? Ijdel? Het gaat immers om de beeldkwaliteit....
Dat het minder goed draait heb je gelijk in...maar ik heb daardoor nog nooit een plaat gemist. Het is dus maar net wat je er voor wilt uitgeven. _________________ Jasper Doest
www.Doest-Photography.com
Posted: Sun 04 Feb 2007, 18:15 Post subject:
Hallo Rein,
als de Gitzo plat staat, met de fluidkop erop, zit ik altijd nog zo'n 25 cm hoog en het statief "veert" doordat de poten bijna helemaal vlak staan.
Dat komt de stabiliteit niet ten goede.
Daarnaast weegt de Gitzo met kop een kleine 5 kilo, het grondstatief net aan 200 gram. Op mijn leeftijd en met mijn conditie, na dertig jaar op kantoor, zijn dat dingen die steeds meer gaan tellen.
Posted: Sun 04 Feb 2007, 22:57 Post subject:
Hallo Toon,
inderdaad heb ik me laten inspireren door de uitvoering van Walt Anderson.
Als je met eenvoud tot goede resultaten komt is niets mis mee.
Heb je link naar het artikel van Tom Vezo goed gelezen en ben er weer wat anders over gaan denken.
Had het eerste model uit staalplaat laten maken, met als resultaat een gewicht van alleen de plaat van al 820 gram.Voor dit materiaal gekozen voor het gewicht, om het een beetje body te geven zeg maar.
Nu bedenk ik me, dat gewicht helemaal niet nodig is, het is alleen maar een steun, de lens en camera zorgen al genoeg voor gewicht.
Daarnaast is het belangrijk, dat camera en lens los van de grond zijn en nog draaibaar voor verticale opnamen.
Ga nu een model uit aluminium laten maken, scheelt weer in gewicht (wordt ca.200 gram)
dat ga ik zeker proberen. bedankt RJS voor thema en jasper voor tip!
en ik onderschrijf dat het platzetten van je statief niet ideaal werkt. De poten staan zover uit elkaar dat het erg lastig manouvreren is als je je op het strand wilt verplaatsen (en heel vaak is dat nodig).
Een andere optie is kijken bij een bouwmarkt naar een klein draaiplateau voor een televisie. Volgens mij heeft dat hetzelfde effect. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Posted: Mon 05 Feb 2007, 17:59 Post subject:
Allereerst allemaal bedankt voor alle reacties, tips en het meedenken.
Voor mezelf ben ik er nu uit, laat een rechthoekige plaat uit aluminium laseren met de uitsparingen, zoals andere modellen, gewicht ca.200 gram.
Als je namelijk een pan, dienblad of een TV draaiplateau neemt, moet je zorgen voor een vlakke ondergrond, anders staat de boel instabiel.
De plaat met uitsparingen en kleine pootjes, heeft als voordeel dat hij zich "zet" in de ondergrond, je hoeft dus niet eerst te vlakken.
Gender: Male Age: 42 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 76 Location: Katwijk
Posted: Mon 05 Feb 2007, 19:23 Post subject:
Als ik de modellen zo bekijk bieden ze maar beperkte mogelijkheden. Het merendeel is alleen effectief wanneer je een vlakke ondergrond heb en je onderwerp zich op dezelfde hoogte bevind (ja ooghoogte uiteraard). Maar wat nu als je op een schuine ondergrond je groundpod wilt plaatsen en je onderwerp zich niet in een rechte lijn voor je lens bevindt? Je moet dan wel richting een ballhead. Mij lijkt een bean- / sandbag dan wat functioneler, goedkoper, eenvoudiger en makkelijker. Je kan je beanbag eventueel ook opvullen met pvc balletjes net als ze in slaapzakken voor honden gebruiken. Ook weer wat lichter maar minder stabiel, maar dat compenseerd de IS wel weer. _________________ Zie profiel op www.mennovanduijn.com
Posted: Wed 07 Feb 2007, 10:07 Post subject:
Met een balhoofd is dat idd wel te corrigeren. Zelf vind ik het lekker om met een sidekick te werken op een ground-pod. Je ziet bijna nooit iemand direct vanaf de plaat schieten hoor. Altijd met een balhoofd of een 'wimberley head'.
Age: 45 Joined: 03 Jan 2005 Posts: 36 Location: Vlaardingen
Posted: Wed 07 Feb 2007, 10:41 Post subject:
Op niet vlakke oppervlaktes is het makkelijk om er een leveler tussen te zetten (als je vanaf een balhoofd gaat werken)....want anders werkt je panning-functie alsnog niet lekker. _________________ Jasper Doest
www.Doest-Photography.com
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum