Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Blauwstaart
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Jan 2007, 1:43    Post subject:
Volgens mij is er maar een verstoring en dat is die van de populatie vogelaars. Vogels zijn bekwaam genoeg om een keuze te maken omtrent hun biotoop. Het vogeltje heeft niet voor niets de reis in z'n eentje gemaakt. Wordt het hem te druk, dan vertrekt ie wel weer.

Zeger

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 17 Jan 2007, 18:11    Post subject:
JHvS wrote:
Zeger wrote:
Ik ben blij dat dat beest niet bij mij in de tuin zit,want ik zag het op TV....ik vindt het erg sneu voor die man ...... pffff je zal elke dag maar 20 tot 30 gluurders in je tuin hebben(wel achter gaas).... vraag me af of mensen het leuk vinden als er al een paar weken mensen in je tuin staan te gluren ???? .....lijkt me verschrikkelijk en je hebt natuurlijk altijd weer mensen die het moeten verpesten voor de ''goedes''......

Zo is de situatie dus echt helemaal niet!!! Ik zal even de situatie uitvoerig schetsen, voor er nog meer onzin de wereld ingeholpen wordt.

Er kijkt daar echt niemand tuinen in... Alle tuinen zitten achter hoge schuttingen, daar kun je niet inkijken hoor! Het stuk "tuin" waar de vogel wel eens in zat is een volkstuintje in een stuk duin (wat verboden toegang is: met toestemming van de eigenaren zijn daar alleen op de tweede dag mensen wezen kijken).

De vogel zit in een stuk wandelduin – de enige mensen die last hebben van het gedrag van sommige vogelaars die zich niet netjes gedragen zijn mensen die de vogel willen zien! (zelfs parkeerruimte is er genoeg: moet je 's in de zomer naar Zandvoort gaan...).

De vogel verstopt zich door alle drukte (voornamelijk in het weekend: doordeweeks kun je er bijna alleen staan) – en iedereen verliest: de mensen die hem alleen willen zien, de mensen die een foto willen maken en de vogel ook, maar wellicht nog het minst: diep in de struiken zijn ook bessen en insecten te vinden! En blijkbaar (hij zit er nu al zeker twee-en-een-halve week) doet hij het daar prima, ondanks alle heisa om hem heen.

Een leuke "vogelervaring" is het met zo'n chaos misschien niet echt meer (ik vond het ook niet echt prettig) – gelukkig maakte voor mij de soort veel (nee: alles) goed. En voor veel bezoekers die niet zo nodig een plaatje hoeven te scoren is het ook nog 's gezellig bijkletsen ja. Dat zou je dan wat verderop kunnen gaan doen, maar daar staat niet iedereen bij stil (dus dan vraag je dat even vriendelijk...)

Rustig blijven zitten – je ziet het aan de commentaren bij de foto's (Gerard Schouten, Hans Gebuis, Martijn Bot) – werkt het beste. Heeft iedereen dat nou eindelijk door!?

Hopelijk zijn dit de laatste woorden die er aan vuilgemaakt hoeven te worden,

Jan Hein

Hmmm ik dacht tezien dat er achter een benzine pomp een gat in het hek zat en daar gingen mensen doorheen en die stonden in een tuin naar het vogeltje te kijken,neem aan dat er in de duinen geen benzine pomp staat,maakt ook niet uit,als ik het mis heb/had is het ook goed....... en zal bij deze geen ''onzin'' meer uitkramen.

Vindt het wel een goede zet van Peter v W,wat hij zegt.
Back to top
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Wed 17 Jan 2007, 18:36    Post subject:
Om nog wat toe te voegen aan de lappen tekst die op diverse forums zijn geschreven:
Blijf lekker thuis.

Voor mij hoeft het zo niet, om de drukte en alles er omheen.
Hieronder 2 vogelervaringen, die ik als waardevol bestempel.
1) Ik had net mijn (inmiddels oude) camera gekocht, en ging de tuin in om wat proeffoto's te maken. Komt er plotseling een fitis, gaat vlakbij me zitten fluiten van heb-heb-ik-jou-daar, en zitten poetsen. Wegens verkeerde instellingen trouwens allemaal flutfoto's.
2) Was op een zaterdag een heg aan het zetten, dus veel graafwerk. Het roodborstje kwam vlakbij om de vrijgekomen wormen etc. te eten. Na een poosje nam ik ff pauze en bekeek nog even mijn werk. Tot mijn grote verbazing ging het roodborstje even op mn schoen zitten meekijken...

Edit: kzit net literatuur te leren (ivm toetsen), en las dit stukje:
... Bij ... kunstenaars stond het zien van het wonder in de gewoonste dingen centraal.

Groet, Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Jan 2007, 22:14    Post subject:
Dirk-Jan wrote:
Volgens mij is er maar een verstoring en dat is die van de populatie vogelaars. Vogels zijn bekwaam genoeg om een keuze te maken omtrent hun biotoop. Het vogeltje heeft niet voor niets de reis in z'n eentje gemaakt. Wordt het hem te druk, dan vertrekt ie wel weer.

En het feit dat ie moet vertrekken omdat het hem te druk wordt is geen verstoring? Wellicht zit dat beest zich juist al tweeëneenhalve week vol te vreten omdat ie doodmoe was van een reis de verkeerde kant op!

Anyway, dit soort topics zijn eindeloos, omdat iedereen praat zoals in zijn eigen straatje past. Mensen zouden hun eigen verantwoordelijkheden moeten kennen en nemen, dat geldt trouwens maatschappijbreed. Helaas zijn er altijd individuen die dat niet doen, in dit geval omdat een onscherpe "bewijsfoto" dat blijkbaar waard is. Jammer.

Ennuh Adri, mooie wijsheid voor iemand van jouw leeftijd, ik denk dat jij je verantwoordelijkheden wel kent/neemt Smile
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 20:25    Post subject:
Ik zie dat de Blauwstaart wordt gevoerd/lokt met meelwormen,vraag me dan wel af of die persoon(en) wel weet waartoe meelwormen in staat zijn ???? als de meelworm niet goed doodgebeten wordt,of per ongelijk verkeerdom ingeslikt wordt,dan gaat de meelworm aan de maagwand knagen,omdat het maagzuur hem niet gelijk dood....... ik denk dan wel dat hij/zij dat niet overleeft,ja ik weet dat het tot nu toe nog goed gegaan is,maar het kan gebeuren........... het zou errug lullig zijn als dit bijzondere vogeltje gedood wordt door een vogelliefhebber/s,door het voeren/lokken met Meelwormen......

Er is wel een oplossing:

A: niet voeren.
B: Wasmotlarven !!!.......zijn wel iets groter,maar veel zachter.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 21:49    Post subject:
In principe heb je gelijk als het gaat om het voeren op zich maar ik heb een dierenarts heeft mij toevallig vorig jaar verzekerd dat dit een fabeltje is dat meelwormen gevaarlijk kunnen zijn om jou genoemde redenen. Het maagzuur van een vogel is zo enorm sterk dat een meelworm binnen een paar tellen hartstikke dood is.
Dierenassiels doen bijna niet anders dan meelwormen voeren dus dat zal wel goed zitten.
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 22:06    Post subject:
Ik wist dat de ''Fabel'' zou komen,zelf ben ik al 2 Gecko's verloren door dit grapje en heb al meer mensen gesproken die dit ook meegemaakt hebben,nou ga ik geen Dierenarts tegenspreken,want die hebben er toch flink voor moeten leren,maar de Praktijk zegt toch dat het ook anders kan,maar dit is dan bij Hagedissen en Gecko's,ben al meer dan 10 jaar met deze beestjes bezig,dus je hoort wel is wat.

Ik ken een Dierenarts die gespecialiceert is in Reptielen en die zegt dat het een probleem kan zijn,vandaar dat ik kom met de ''Fabel'' want die zegt ook dat niet iedereen het hiermee eens is........ zelf vindt ik het ook best raar dat de 1 dat zegt en de ander dit zegt,maar dat is niet anders Wink ........... goed dat je het in iedergeval even aanhaalt,zo zie je de verschillen maar weer is.

Ik snap best dat asiels deze beesten gebruiken,want voor 2.50 euro hebje 100 of 200 meelwormen,wasmotten zijn 2.50 euro en dan hebje er maar 20 of 30,er zit dus een prijskaartje aan.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 22:18    Post subject:
Oke, zou heel goed kunnen zijn dat gekko's wat anders in elkaar zitten dan vogels. En het is natuurlijk nooit verkeerd om zulke dingen aan te halen. :wink:
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 11:09    Post subject: blauwstaart
Het leuke bij het Blauwstaartspektakel is dat het hele spectrum van het menselijk gedrag, in dit geval bij vogelaars en fotografen, zo treffend tot uiting komt. Natuurlijk worden vogelfotografen door onderlinge competitie aangezet tot het uiterste te gaan bij zo'n zeldzaamheid.
Wie kan de mooiste plaat schieten voor een van de vele vogelsites.
Wedijver en hebzucht is het motief, want wie wil er niet een prachtige plaat hebben in zijn verzameling van deze dwaalgast uit Azie. Kan ik ook heel romantisch bij weg fantaseren.
Als je je bewust bent als fotograaf van je eigen hebberigheid ben je misschien beter in staat je gedrag aan te passen aan de situatie en je te verplaatsen in de unieke vogel die je op het oog hebt.
Een zijn met de natuur is voor veel mensen nog een erg moeilijke opgaaf, voor mij net zo goed, doe m'n best. Schreeuwerige vogelaars op zo'n spottingplaats vinden alleen zichzelf nog belangrijk. De vogel doet er al lang niet meer toe en anderen die een kansje willen wagen zien ze niet staan.
Als je tegelijk de humor ervan inziet ga je er ook niet aan ergeren. Ik hou ook niet drukte en meestal krijg ik zo'n vogel alsnog te zien. Moet ik vaak wel vroeg opstaan.
In 2000 ontdekte ik bij toeval eens een Alpenheggenmus op Terschelling. Beest was ontstellend mak, at insecten op het wandelpad, vlak voor m'n voeten. Geen telefoon in het zomerhuisje maar na veel gedoe toch het vasteland ingeseind.
Hordes vogelaars hebben hem daarna kunnen bekijken, maar door alle kermis zat hij nooit meer etend op het pad. Als de meute was vertrokken ging ik hem 's-avonds nog even opzoeken in z'n slaapnisje in de bunker, dat wist alleen ik!
Zo kan je toch nog gelukkig zijn in een overvol land.
Guido Meeuwissen

Peter Grobben

PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 21:03    Post subject:
Even terug komend op de meelwormen,
mijn schoonvader heeft vroeger jaren lang veel kanaries gehouden en vertelde mij dat meelwormen inderdaad dodelijk konden zijn voor de kanaries, hij heef er toen ook diversen mee verloren zij hij.
Weet niet of dit ook geld voor typisch insecteneters en kanaries zijn natuurlijk zaadeters.
Maar voorzichtigheid is wel op zijn plaatst en er zijn vervangende middelen dus waarom risico lopen.

Strix

PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 23:09    Post subject:
Zelf heb ik een aantal jaren gefokt met kamhoenders. De jongen hiervan zijn verzot op meelwormen en in de (fok)literatuur stond inderdaad geschreven dat meelwormen schade aan kunnen richten. Wat ik deed (en nog steeds doe) is de meelwormen door de midden te knippen. De vogels eten het dan nog net zo graag.

Groet, Minne.
Tamron 90 mm F2.8
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 13:06    Post subject:
Of neem gevriesdroogde meelwormen, die zijn in elk geval dood

Janneke
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 14:37    Post subject:
Strix wrote:
Zelf heb ik een aantal jaren gefokt met kamhoenders. De jongen hiervan zijn verzot op meelwormen en in de (fok)literatuur stond inderdaad geschreven dat meelwormen schade aan kunnen richten. Wat ik deed (en nog steeds doe) is de meelwormen door de midden te knippen. De vogels eten het dan nog net zo graag.

Groet, Minne.

heel lang geleden had ik een voliere, waar ik regelmatig meelwormen voerde. Nadat ik een keertje een dood japans meeuwtje (een zaadeter nota bene) vond met een meelworm nog half uit de bek stekend heb ik mijn conclusies getrokken, en navraag bij de dierenwinkel leverde meer van dit soort anecdotische verhalen op.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 14:47    Post subject:
raad eens wat er met mijn darmen gebeurt als ik dagenlang alleen witbrood met pindakaas eet.

Biedt een gevarieerd menu aan: snoep verstandig!
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 14:50    Post subject:
Afgezien van de vraag of deze blauwstaart (on topic nietwaar) ooit nog weer een soortgenoot te zien krijgt, zolang die hier gevoerd wordt en daarna, en afgezien van de vraag of die meelwormen wel of niet scha(n)delijk zijn, gaat voor mij de charme van de reportage "Blauwstaart" wel wat verloren.

Hoe hypocriet zijn we als we geen voerbakjes in beeld tolereren maar wel foto's toelaten, gemaakt met behulp van deze voederpraktijken, en ook nog herhaaldelijk belonen met een populariteitsprijs?!
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 15:48    Post subject:
En in dezelfde categorie:

Als voederen voor foto's in strijd is met de gedragsregels en dergelijke foto's worden geweigerd, waarom flikkert er op de portal dan een advertentie van Vivara met de tekst "wilt u vogels in uw tuin fotograferen"?
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 16:21    Post subject:
Gaat lekker hier!

Jan
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 16:30    Post subject:
Ach, zo is het nu ook weer niet bedoeld Jan. Tis maar om aan te geven hoe moeilijk het is hiermee om te gaan als BP zijnde.

Waarschijnlijk wordt in deze tijd van het jaar meer dan 50% van de foto's met behulp van voer gemaakt. Wat mij betreft is dat geen probleem, 60 jaar geleden voerde men in de winter ook al de vogels, alleen werden er toen geen foto's gemaakt en was er geen BP met gedragsregels. Lekker laten gaan dus.

Mijn conclusie in dit soort topics is eigenlijk altijd dezelfde: het zijn toch altijd de mensen zelf die hun verantwoordelijkheden moeten nemen en weten hoever ze kunnen gaan. Helaas gebeurt dat in mijn ogen steeds minder. Het is goed dat BP een voorbeeld stelt, maar BP hoeft niet (en kan niet) 100% zicht te houden op de naleving van de gedragsregels.
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 17:27    Post subject:
Niet verkeerd bedoelt hoor Han,maar die Dierenarts die jij kent,heeft het toch echt mis als ik sommige berichtjes zie Wink

Ik vindt het in iedergeval geen goede reclame voor sommige BPers die na deze berichten nog steeds (levende) Meelwormen gaan voeren,als ze zien dat er vogels aan doodgegaan zijn,maar niet iedereeen is hetzelfde. (gelukkig Ahum)

Verder voer ik gewoon de vogels in de tuin met vogelzaad,ballen,ect........ behalve Meelwormen Wink
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Sun 11 Feb 2007, 10:23    Post subject:
die "blauwstaart" is wel verantwoordelijk voor een heel hoge CO2 uitstoot.

maar gelukkig kun je carpoolen Wink
Back to top
Reply with quote

PietB

PostPosted: Sun 11 Feb 2007, 16:36    Post subject:
Ik kan mezelf niet een ervaren rot noemen en kijk wel op van de tussenloopse mededeling dat meer dan de helft van de "tuinvogels" in dit jaargetijde m.b.v. voederen wordt geplaat. Is dat echt waar? Hmm, weer wat minder naief geworden. Overigens zal ik niet snel voor deze 'verleiding' bezwijken, want ik heb geen tuin.
Ik heb dus al moeite genoeg met een koolmees...

Piet Blom

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum