Gender: Male Age: 62 Joined: 21 Jan 2006 Posts: 41 Location: Ter Apel
Posted: Wed 07 Feb 2007, 22:13 Post subject: statiefgondel Nikkor 600mm MF 5.6
Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een 600mm Nikkor 5.6 MF . De keuze viel mede op deze lens vanwege de positieve berichten en de schitterende foto's van verschillende BP-ers. Wat mij verbaaste is de onbalans die de lens met D200 er aan heeft als je een statief gebruikt. Het gewicht is zo ongelijk verdeeld dat de lens steeds voorover zakt tenzij je de statiefkop muurvast zet .
Herkent iemand dit probleem en is er een slimme oplossing voor?
René. _________________ Nikon D300, Nikkor ED 600mm f/5.6, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF, Nikon TC-1.4 E II converter, Manfrotto 680B monopod met 393 kop, scandisk extreme III 4 GB kaart.
Last edited by René Kriek on Wed 07 Feb 2007, 23:15; edited 1 time in total
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 08 Feb 2007, 9:17 Post subject:
QR is quick release.
De kop van je statief heeft een schroef die in de lens gaat, of een gondel waarin een zogenaamde quick release plate past (QRP). die plaat monteer je onder de lens.
Je kunt een niet te korte QRP zo in de gondel plaatsen dat de lens/camera combinatie in evenwicht is.
Je hebt een stevig en zwaar systeem van manfrotto - ben ik niet helemaal weg van, maar ook hele mooie systemen gebaseerd op Arca Swiss. Onder andere in de shop van www.nikonians.com verkrijgbaar. Zoek in het forum van birdpix onder "Gimbal head" voor de mooiste systemen.
Posted: Thu 08 Feb 2007, 12:22 Post subject:
Bedankt voor de tips. Op nikonians zag ik al lensplates voor de 600mm f.4. Ze zijn best duur en ik weet ook niet of ze voor de f5.6 lens geschikt zijn omdat de balans vast niet hetzelfde is. Ik vroeg me ook af of iemand zelf een geschikte oplossing had gevonden. Alleen maar een verlengde QR wordt misschien te instabiel?
René. _________________ Nikon D300, Nikkor ED 600mm f/5.6, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF, Nikon TC-1.4 E II converter, Manfrotto 680B monopod met 393 kop, scandisk extreme III 4 GB kaart.
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Thu 08 Feb 2007, 15:43 Post subject:
Hallo René,
misschien is de door mij ontwikkelde lenssupport wel iets voor jou, hij ondersteunt de lens op 3 plaatsen en door de lange plaat kan je goed uitbalanceren.
Op aanvraag kan ik je eventueel de maatgegevens sturen, zodat je kan meten of hij past.
Foto's staan op mijn site.
Posted: Thu 08 Feb 2007, 22:59 Post subject:
Hoi Rob,
Dat ziet er inderdaad goed uit. Zou ik best eens willen passen op mijn lens want ik denk dat de maat toch heel anders is dan de 500mm die er hier op zit. Ik zoek ook nog een geschikte statiefkop dus ik weet nog niet of de aansluiting hierop goed zal zijn. Wimberley lijkt me fantastisch maar is wel érg duur...(ik weet het, alle waar naar z'n geld, maar toch ..)
Groet,
Manfrotto maakt ook een schommelkop. Is wel iets minder kwa kwaliteit maar heel veel goedkoper.
Waarom stel je je vraag niet op nikonians.org? Daar tref je meer gelijkgestemden. (-:
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Fri 09 Feb 2007, 17:49 Post subject:
Hallo René,
ik zou gaan voor de semi vloeistofkoppen van Manfrotto, heb zelf de professionele uitvoering, maar hoor van collega's positieve geluiden, over onderstaande modellen.
Manfrotto 501 belastbaar tot 6kg kost bij KE € 133,00
Manfrotto 503 belastbaar tot 8kg kost bij KE € 225,00
Voordeel je bewegingsvrijheid en het uitbalanceren van de lens en de vloeiende beweging.
Posted: Sun 11 Feb 2007, 22:15 Post subject:
Ik heb inmiddels na een boel gegoogle en gelees de knoop doorgehakt en een Manfrotto 393 besteld. Daar zou een vrij lange lensplate bij moeten zitten. Eerst eens kijken hoe alles past en dan misschien toch een degelijke lenssupport. Bedankt voor alle tips en info!
Krijg je vast geen spijt van.
je kunt de plaat schuiven en locken als je camera in balans is. _________________ If your pictures aren't good enough, you're not close enough
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum