Ha Marc & de rest,
mijn eerste associatie bij het lezen van deze gedachtenwisseling was natuurlijk 'Er ruist langs de wolken...' :wink:
Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou zeggen, lijkt mij dit hetzelfde dillemma als bij het nadenken over welke lens, statief, draadontspanner of rijstzak je het best zou kunnen nemen. En de uitslag is altijd: Jantje neemt deze, Pietje neemt die, waarbij altijd concessies worden gedaan, altijd weer op grond van uiterst persoonlijke variabelen plus de immer lege portemonnee. Laat ik echter ophouden met deze open deur. Nu even concreet naar de D200 en ISO/ruis etc.
Mijn keuze voor de D200, die ik inmiddels een maand of vijf heb, werd onder meer (veelzijdigheid, snelheid, zoeker, feel, etc.) bepaald door de m.i. erg natuurlijke manier waarop Nikon met (de registratie en verwerking van) kleur omgaat, met name bij donker gebladerte en... juist de door jouw genoemde blauwe luchten. Ik vond veel Canon-opnamen van m.n. vliegbeelden tegen een strakblauwe achtergrond wel een tikkeltje ruisarmer (wat overigens alleen opvalt als je bij nabewerking sterk inzoomt) en soms helderder maar zo hard als staal. Natuurlijk is dit de bekende Mercedes/BMW-vergelijking, gekleurd door persoonlijke voorkeur. :wink:
Wat ISO-waarden betreft sluit ik me helemaal aan bij Han. Het viel mij, zelfs als beginnend amateur, meteen al op dat de D200 zelfs bij abominabel licht en inderdaad soms nog op 800 m.i. ernstig goed presteert, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden. Zeker betekent dit bij hogere waarden soms naderhand filteren, maar dat vind ik geen bezwaar, moe 'k zeggen.
'k Hoop dat je iets aan m'n geblaat hebt, Marc.
Vrolijke pennenstreek & snarenpluk,
Ton