Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nieuwe Scoop Vraag (alweer...)

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 16:03    Post subject: Nieuwe Scoop Vraag (alweer...)
Ik moet op zoek naar een nieuwe telescoop!* Ik denk dat ik een Swarovski koop en wel een model ATS 65 (HD) ism 20-60x (HD) oculair. Klein en licht maar wel erg goed. Ik gebruik mijn scoop te weinig om een ATS 80 te kopen. Ik zal mijn vraag kort houden.

Is het prijsverschil (500e) echt de moeite waard en optisch overduidelijk aantoonbaar om voor de HD versie te gaan (oculair en body?!) als ik hem niet wekelijks gebruik en er niet mee zal fotograferen?

Ja, er is inderdaad weer ingebroken

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 20:05    Post subject: Re: Nieuwe Scoop Vraag (alweer...)
Jacob wrote:
Ja, er is inderdaad weer ingebroken

Dus voor de tweede keer in slechts enkele maanden tijd? #evil #evil #evil #evil

Jacob wrote:
Ik moet op zoek naar een nieuwe telescoop!* Ik denk dat ik een Swarovski koop en wel een model ATS 65 (HD) ism 20-60x (HD) oculair. Klein en licht maar wel erg goed. Ik gebruik mijn scoop te weinig om een ATS 80 te kopen. Ik zal mijn vraag kort houden.

Is het prijsverschil (500e) echt de moeite waard en optisch overduidelijk aantoonbaar om voor de HD versie te gaan (oculair en body?!) als ik hem niet wekelijks gebruik en er niet mee zal fotograferen?

Het verschil zul je vooral zien bij overgangen met veel contrast. Je zult dan langs de randen kleureffecten kunnen waarnemen. Of dit verschil je 500 Euri waard is zul je zelf moeten bepalen, je zou ze dan naast elkaar moeten bekijken.

Overigens schijnen de nieuwe Kowa telescopen zeer goed te zijn, en stukken goedkoper dan Swarovski. Het is m.i. zeer de moeite waard om daar eens naar te kijken. Meer info kun je vinden in dit topic op digiscooppix, en op de website van de Twentse Vogelwerkgroep.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 17:53    Post subject:
Dank voor de info. De site van de Vogelwerkgroep Twente is inderdaad erg handig. Ik denk dat ik de investering wel de moeite waard vind en het dus doe.
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 18:08    Post subject:
Moeten we niet een collecte gaan houden?
Mischien moet je meer op pad gaan! Alle momenten dat je weg ben kan je scoop niet gestolen worden.
groet Naturepix
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Back to top
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 19:26    Post subject:
Ik zou zeker voor de HD versie gaan. Met name bij donker, grauw weer scoort de HD of APO versie veel beter. De nieuwste KOWA telescopen TSN 783 en 773 Prominar schijnen ontzettend lichtsterk te zijn, met name bij donker weer. Ze hebben bovendien een erg groot oculair! In vergelijking met bijv. Swarovski stukken goedkoper. Je kan proberen korting te bedingen in Wierden. De Zeiss Diascope 65 is erg licht in gewicht en behoort ook tot de topklasse.
Guido

Jacob

PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 20:58    Post subject:
Ik zag de Kowa's idd. De 65 is toch iets kleiner en lichter en goedkoper of evenduur als de 773. Ik ga voor de combi klein/licht maar optisch zeer goed zeg maar. Dank voor de tip!
Back to top
Reply with quote

Joepk
Guest

PostPosted: Wed 21 Feb 2007, 19:42    Post subject:
hoi jacob ik heb een Zeiss diascope 65 die gebruik ik met een vast oculair nl. 30x voor mijn diascope 65 en 40x voor de 85.
Dit geeft voor mij een rustiger kijkgedrag.
Misschien moet je dat ook maar eens uitproberen bij de dealer.Scheelt snel al meer dan €100.Vindt mijn diascope super.

Groetjes Joep[/i]
Back to top
Reply with quote

Tjappie

PostPosted: Thu 22 Feb 2007, 17:56    Post subject:
Ik heb de reviews gelezen over de nieuwe Kowa TSN 883 en ben nu toch wel heel erg gaan twijfelen over mijn aankoop van een Swarovski ATS 80. Zijn er nog andere zaken waar ze deze scoop verkopen en kan iemand mij de huidige prijs noemen van de Kowa?

MVG Stefan
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Thu 22 Feb 2007, 19:25    Post subject:
Hallo Stefan,

Heb je ook de reviews gelezen op de website van de Twentse Vogelwerkgroep (www.tvwg.nl)? Daarin staat dat er van deze Kowa (en de kleinere broer ervan, de TSN 773) elk nog maar slechts één exemplaar in Nederland is, verkrijgbaarheid is dus (nog) een probleem. De 'kleine' TSN 773 zou ca. 1000 Euri goedkoper zijn dan de Swarovski ATS80 HD.
Back to top
Reply with quote

Joepk
Guest

PostPosted: Thu 22 Feb 2007, 19:50    Post subject:
Hoi stefan kijk eens op www.benel.nl daar hebben ze een bruto prijslijst van Kowa in pdf van januari 2007. Verder is er ook een dealerlijst.
Ze zijn gevestigd in Hoogeveen dus kun je daar misschien verder informeren.

groetjes Joep
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Thu 22 Feb 2007, 21:08    Post subject:
Op de twentse site staat een adviesprijs vermeld van 1925 euro. Dat is vooralsnog meer dan de prijs van een ATS 65 HD inclusief 20-60x S oculair.

Weet iemand of je 'gepakt' wordt bij de douane als je een scoop uit Engeland laat komen? Valt binnen de EU dus volgens mij betaal je geen invoerbelasting?
Back to top
Reply with quote

Joepk
Guest

PostPosted: Fri 23 Feb 2007, 7:11    Post subject:
Waarom uit engeland als je een topmerk als de Zeiss 65 T FL die naar mijn mening de zelfde kwaliteit heeft als Leica met APO of Swarovski met HD.
De prijs van de Zeiss met 20-60x ligt bij KE en Konijnenberg minstens €400 lager dan de andere 2 grote merken.
Ik zou ze alle 3 nog eens goed bekijken. Kan je het beste bij vogelbescherming in zeist doen, een mooie tuin en alle 3 de scopen.De Kowa zie ik trouwens op geen enkele site die ik normaal raadpleeg.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 23 Feb 2007, 11:32    Post subject:
Jacob wrote:
Op de twentse site staat een adviesprijs vermeld van 1925 euro. Dat is vooralsnog meer dan de prijs van een ATS 65 HD inclusief 20-60x S oculair.

Op de website van de TVWG staan de volgende adviesprijzen:

Swarovski ATS65 HD + 20-60xS: € 1906,00; objectiefdiameter is 65 mm
Swarovski ATS80 HD + 20-60xS: € 2548,00; objectiefdiameter is 80 mm

Kowa TSN-773 + 20-60x Zoom: € 1925,00; objectiefdiameter is 77 mm
Kowa TSN-883 + 20-60x Zoom: € 2199,00; objectiefdiameter is 88 mm

De objectiefdiameter is, samen met de vergroting, maatgevend voor de lichtsterkte. De 'kleine' Kowa zit wat dat betreft dus dichter bij de ATS80 dan bij de ATS65, en kan daarmee dus een serieus alternatief zijn voor de 'grote' Swarovski.

Jacob wrote:
Weet iemand of je 'gepakt' wordt bij de douane als je een scoop uit Engeland laat komen? Valt binnen de EU dus volgens mij betaal je geen invoerbelasting?

Ik dacht het niet, maar leg mij daar niet op vast. De douane zal je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

Hou er overigens wel rekening mee dat als er iets met de telescoop is, je er wel mee naar Engeland moet voor reparatie en/of een beroep op de garantie.

@Joep: Als je nog telescopen wilt vergelijken in de mooie tuin van Vogelbescherming dan zul je dat vandaag of uiterlijk morgen (zaterdag 24/2) moeten doen. Daarna is de winkel gesloten tot en met dinsdag 27/2, 28/2 gaan ze weer open op een nieuw adres, zonder die mooie tuin. Ongetwijfeld zul je dan nog steeds de telescopen onderling kunnen vergelijken.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Joepk
Guest

PostPosted: Sat 24 Feb 2007, 7:07    Post subject:
Jacob kijk maar op www.belastingdienst.nl onder het tabblad douane.Kijk dan onder internet aankopen en lees ook het stukje reizigersbagage.
Hier staat dat over goederen binnen de EU vrijgesteld van accijns geen invoerrechten of btw betaald hoeft te worden.Er is vrij handelsverkeer voor goederen binnen de EU.

groetjes joepk
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum