Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Het Vista-probleem

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 13:33    Post subject: Het Vista-probleem
Op het Workflow-seminar kwam het volgende Microsoft Vista-dilemma aan de orde: fotobewerking vanuit RAW, en dan met name de vertaling naar TIFF en Jpeg, is een drama omdat Vista automatisch een s-RGB-kleurprofiel toewijst aan een niet-gedefinieerd bestand (zeer kort door de bocht, hoop dat ik het zo goed samenvat). Microsoft heeft zich een paar jaar geleden teruggetrokken uit het ICC (International Colour Consortium), waardoor het ICC-kleurmanagement niet meer wordt gedekt in Vista. Ik was vandaag in enkele fotowinkels (mijn pc begint te kraken), maar overal kreeg ik hetzelfde advies: Vista en serieuze fotobewerking, dat gaat niet samen. En machines met XP worden in rap tempo erg schaars.

Wat nu? Allemaal over op Mac's, wachten totdat Adobe actie onderneemt, of zijn er alternatieven?

Luc
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 13:47    Post subject:
(was gisteren even in een computerwinkel, zo'n mac ziet er wel even netter uit dan de gemiddelde pc zeg, vaak zelfs goedkoper voor dezelfde features, en als je dan ook nog weet dat ie van binnen beter in elkaar zit).
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 15:29    Post subject: klopt
Als ik zaterdag goed heb begrepen wat er gezegd werd, klopt het wat Luc al schreef.
Tja, wat nu als alternatief (als je een Vista-platform hebt voordat Microsoft het probleem heeft opgelost) ...
een mogelijke optie is om dual-bootable schijf te maken waarbij je bv. ook XP nog actief maakt. Word je vast niet blij van, want wil je foto's bewerken dan moet je de PC opnieuw opstarten onder XP.
Een andere optie is Vistat eraf gooien en er XP opzetten. Ik realiseer me goed dat beide opties verre van optimaal zijn.
Een derde optie is wat Peter eigenlijk suggerereert (als ik hem goed begrepen heb tenminste): helemaal geen Windows PC aanschaffen maar overstappen op Mac.

Zelf hoop ik maar dat MS het probleem gauw oplost voordat ik mijn pc ga vervangen. Misschien zijn er nog meer opties, maar ik zou het niet weten op dit moment.

Phil

mtenbos

PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 19:10    Post subject:
Ik heb dit nog niet eerder gehoord dat vista ligt te klooien met raw was er net uit dat mijn volgende computer een windows machine word krijgen we dit geklooi. Ik heb al eens gepeeld met een imac 24" en dat werkt wel erg lekker moet ik zeggen.
De reden waarom ik niet overstap is een mac is moeilijk in een winkel te kopen ( in enschede ten minste) en ik ook nog wel een game ( guild wars) speel ben ik toch wel afhankelijk ( geworden ) van windows

Imac 24" 2,4 Ghz 320 GB 4GB intern geheugen
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 19:48    Post subject:
Pas vertelde iemand mij,waarom ik beter geen Mac kan kopen,weet niet helemaal meer waarom,hoe,wat en waar,maar ik koop in iedergeval geen Mac,mijn XP werkt nog prima en als er iets mis gaat,installeer ik hem opnieuw........ ik wacht nog wel even 1 of 2 jaar,dan is als het goed is alles verholpen en hebben ze de problemen onder controle,voor mij dus geen Mac en Vista,volgens mij is Vista ook al weer een beetje oud,ze zijn alweer met een nieuwe bezig,gaat snel bij Bill.
Back to top
Reply with quote

miramax

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 20:05    Post subject:
Apple is het merk op grafisch en creatief gebied dus ook zeker voor fotografie. Het windows systeem is een samenraapsel van onderdelen waardoor een onstabiel besturingssysteem ontstaat dat zorgt voor vastlopers/virussen en spyware, Heb je geen zin meer in deze ongein stap dan a.u.b. over naar Apple ( je bent zeker niet de enige).
Apple heeft namelijk geen last van vastlopers/virussen en spyware, ja je leest het goed geen last van vastlopers/virussen en spyware!!!!. je bent dus geen snelheid kwijt aan virusscanners en de computer kan zich helemaal focussen op jou en je fotoprogramma, ook hoef je je computer niet steeds schoon te maken en te formateren (by the way dat laatste heb ik nog nooit gedaan). Adobe werkt stukken beter op een Apple dan op de windows.

Dus heren en dames ga vooral eens een kijkje nemen in een Apple Centre (ze zijn overal gevestigd dus ook in de buurt van Enschede) en laat je a.u.b. overtuigen door een verkoper hier zul je absoluut geen spijt van krijgen.

Met vriendelijke groet een tevreden Mac Gebruiker

Last edited by miramax on Thu 01 Mar 2007, 8:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 22:23    Post subject: Klink-klare onzin Miramax
Jouw antwoord klinkt meer als een verkooppraatje Miramax.... Aandelen Apple toevallig of werk je in zo'n appelzaak?

Onstabiel? XP? Dacht het toch niet. Draai al paar jaar XP en enige reden van onstabiliteit was probleem met HARDWARE.

Waarom denk je dat er geen run is op Vista? XP draait superstabiel. Er zijn maar weinig bedrijven die overgaan op Vista omdat XP gewoon super draait.

Dat verhaal van virussen/wormen etc. is maar gedeeltelijk waar. Goede bescherming is gewoon noodzakelijk. Up-to-date virusscanner, firewall (niet de ingebouwde windows firewall) etc... Het probleem is dat veel Nederlanders niet willen betalen voor goede bescherming en dus te kampen krijgen met de door jou gestelde virussen/wormen/trojans.

En hoezo Apple Mac geen virussen? Zie links:

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/Macintosh_Viruses_and_Mac_Virus_Resources.htm
http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/g/macvirus.htm

Overtreed je trouwens niet de forum regels door te verwijzen naar de apple site??

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst

Last edited by Ron van Elst on Wed 28 Feb 2007, 22:51; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 22:50    Post subject: Meer info over Vista + Raw...
En nee, ik heb geen aandelen MS en ik werk er ook niet.
-----------------------------------------------------------------------
Quote:
RAW Support in Windows Vista

Many photographers (especially those with digital SLRs) shoot in ‘RAW’ mode, which outputs a file format that is proprietary to their camera make and model (e.g. .CR2, .NEF, etc.). These RAW formats preserve more of the original information from the camera than the JPG file that most other cameras output. This extra information provides greater quality, but it comes at a price of convenience. JPG is a universally supported image file format, but as anyone who has used RAW files can tell you, they are anything but universally supported.

In the past, RAW shooters had to either rely on RAW conversion software provided by their camera manufacturer, or put their fate in the hands of the myriad of software makers who have attempted to reverse-engineer these formats for support in their software applications. This led to a number of problems: compatibility issues, varying quality or inconsistent results from one application to another, and holes in the user workflow where RAW support is lacking.

Windows Vista attempts to solve these problems by providing an extensible platform that allows support for these (and other) new file formats to be added to Windows by the owner of the file format. This support comes in the form of a codec, which users will get from their camera manufacturer, either by downloading it, or provided with a new camera body. The Photo Gallery will even detect the presence of these files and help you download a codec when it exists.

Microsoft has been working with the major camera manufacturers so that they can provide codecs for their various RAW formats to their customers. Once these codecs are installed, users will find that they can now view their RAW files and thumbnails throughout Windows Vista. Users can also perform most of the same tasks on their RAW files that they perform on their JPG files in the Photo Gallery – their RAW files can be viewed, tagged, rated, printed, etc. Because photographers shoot RAW for advanced editing of their photos, we did not enable the light touch-up functionality in the Photo Gallery for RAW files. Windows Vista also exposes a set of APIs, so that other applications can also provide this same level of functionality by using the same RAW codec.

The camera manufacturers are hard at work getting their RAW codecs ready. Although we can’t provide specifics of their individual plans, we expect codecs for the most common RAW formats to be available to customers within the first few months after the January 30th Vista launch. If you are interested in support for your specific camera model, we suggest that you contact your camera manufacturer for more details.

- pixblog

(Source: http://blogs.msdn.com/pix/archive/2007/01/23/raw-support-in-windows-vista.aspx

Verder nog een Micro$oft worddocument over RAW:

http://download.microsoft.com/download/1/0/1/101f3e20-5506-4991-b34b-ffab89f4ebe9/Microsoft%20Photo%20Info%20FAQ.doc

LET OP! ER zijn op dit moment nog problemen met de NIKON Codec voor Vista:

Quote:
After installing Nikon’s NEF codec and changing metadata, I can no longer open NEF images in Adobe Photoshop. Why?

Important note to users of the Nikon RAW Codec for Windows: Microsoft has received reports of compatibility issues with Nikon NEF files after installing version 1.0 of Nikon’s RAW codec posted in January 2007. Tagging the RAW files through Windows Vista or the Microsoft Photo Info tool after the codec is installed appears to cause these files to become unreadable in other applications, such as Adobe Photoshop. We have confirmed that these files can still be opened with Nikon Capture.

Nikon and Microsoft are investigating the issue, and we will post an update when we have more information. In the meantime, Microsoft suggests that you exercise caution with your Nikon RAW files. If you plan on tagging them using Nikon’s codec, make a backup of the file first, and verify that the tagged file continues to work with your other applications before proceeding.

Tagging the file using Photo Info without the Nikon NEF codec installed appears to be safe.

Het lijkt mij dus een taak van de camera leveranciers om een juist werkende CODEC op te leveren voor gebruik binnen Vista. Of dit het aangekaarte probleem van ICC kleurmanagement oplost is mij helaas niet bekend.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

miramax

PostPosted: Thu 01 Mar 2007, 8:00    Post subject:
Beste Ron,

Sorry voor het "verkooppraatje" maar ja ik wil gewoon dat iedereen geniet van een goeie computer icm fotografie, met een goed systeem waar je geen concessies hoeft te doen en ik ben blij dat jij dit hebt gevonden in windows.
Wat betreft die 2 links die je had gevonden (één pagina trouwens) zijn verwijzingen naar anti-virus software producenten en ja die willen dat iedereen hun pakket gaan kopen, zo werkt dat nu eenmaal.
Negen jaar op Apple en nog nooit een virus gezien waarom zou je extra betalen voor de tekortkomingen van het systeem en kwaadwillende mensen.

Ik zal de link per direct weghalen. (dit was om mtenbos te helpen, die was immers op zoek naar een Apple winkel)

Het is gewoon een feit dat de combinatie Apple en fotografie beter is dan XP en fotografie.

Met vriendelijk groet
René

mtenbos

PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 17:33    Post subject:
in enschede zat een apple winkel mexpert maar die is failliet gegaan en dat is (voor mij ) geen geruststellende gedachte.
Maar goed ik zal er nog eens goed over na denken en zal er eens gaan kijken in een winkel voor advies.ben er nog niet uit Confused

Imac 24" 2,4 Ghz 320 GB 4GB intern geheugen
Back to top
Reply with quote

Jasper Slokker

PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 20:19    Post subject:
ik ben sinds een half jaar weer terug naar Mac en daar blijf ik voorlopig. Terwijl nu naast me twee pc's antivirus staan te draaien ben ik gewoon aan het internetten en met lightroom aan het klooien. Ik heb geen antivirus geinstalleerd en ook nog geen problemen daarmee gehad. Bovendien werkt het vele malen gebruiksvriendelijker en het scherm van de iMac is redelijk kleurecht dus een dure spider hoeft je ook niet aan te schaffen (nog een voordeel)
En ah ja voor windhoos is ook weer wat te zeggen, de hele wereld draait erop dus meer mogelijkheden.

Succes met je keuze Very Happy

etii0

PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 20:43    Post subject:
Een goede maat van me is zowat computerfreak. Die zegt dat op diverse fora geklaagd wordt over de gebruiksvriendelijkheid van vista. Ontelbare pops met de vraag of je echt wel iets wil verwijderen, 20 keer vragen of hij dit mag doen enzovoort. Dan zeg ik nog niets over de stabiliteit, want daar weet ik niets over.:p

Wat ik wel weet is dat ik voorlopig niks van Vista moet hebben. Maar ik ben ook niet voor apple, vanwege de slechte compatibiliteit met allerhande dingen én de hypocrisie van het bedrijf (klaagt het dan microsoft aan voor bv het misbruik van windows media player, je weet wel, dat proces omdat het zogezegd de consument in vrijheid beperkt.) Over het feit dat bijvoorbeeld de Ipod alleen maar kan werken met Itunes, wordt met geen woord gerept #evil

Ik wil hier wel even onderstrepen dat ik geen discussie wil starten hierover:p Ik zeg enkel wat ik weet.

Dus, kortom, geef mij maar XP

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

PFlieringa

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 9:48    Post subject:
Als reactie op het voorgaande. Voor het bewerken van digitale foto’s is een computer onontbeerlijk. Deze dingen bestaan uit firmware, hardware, operatingsysteem, applicaties en randapparatuur. Slechts de volledige keten bepaald of iets kan of niet kan, sslechte grafische kaart slecht plaatje op het scherm, slechte printer dan slechte afdruk. Het overzetten windows XP naar windows Vista geeft problemen in deze keten. Dit is zeker niet in alle gevallen te wijten aan Vista. Voor het bewerken van grafische en audio bestanden is een CODEC (coder-decoder) noodzakelijk. Deze codec wordt geleverd door de maker/beheerder van het file format (NEF codec dus door nikon of haar software partner). Vista ondersteund nativ eindelijk RAW bestanden (oa conon en nikon) zonder dat daar de codec van de fabrikant voor noodzakelijk is (windows XP dus niet zie de mogelijkheden van de verkenner). Echter de default kleurenruimte van Microsft is de sRGB. Wil je dus een andere kleuren ruimte dan zal je de codec van de leverancier moeten gebruiken geschikt voor windows Vista. Ik gebruik Capture NX van Nikon en versie 1.01 draait goed op windows XP en de versie 1.1 is geschikt voor Vista. Deze draait prima op vista. Geen enkel probleem met de transformatie naar TIFF, jpeg, CMY etc zolang je maar de Nikon codec gebruikt (Nikon sRGB, NikonTiff etc). Daar naast is het altijd wennen als je met een “nieuw” OS werkt en Viste werkt nu eenmaal anders dan windos XP (de vele popschermen kan je uit zetten zodat je daar geen last van hebt). Indien je wilt overstappen naar Vista kijk dan goed de hardware compatability lijst na (wordt bij installeren gemaakt op een moment dat je nog terug kan). Veel van de hardware zal niet (goed) meer werken. Oude HP printers worden door HP (en niet microsoft) ondersteund. Persoonlijk vind ik dat je de combinatie van computer en OS nooit moet wijzigen ten zij je verdomd goed weet wat je doet en eigenlijk is er geen enkele goede reden voor (privé dan). De applicatie bepaalt wat wel en niet kan. En voor de nieuwsgierigen, ja ik ben beroepshalve een windows (ms) aanhanger alhoewel ik voor zuiver grafisch werk (en dat heb ik niet) de MAC zou gebruiken.

Kortom niet windos (microsoft) de schuld geven voor wat canon, nikon, adobe, hp, epson etc hadden moeten doen. Indien je geen banden voor je auto kan krijgen moet je niet bij de auto leverancier zijn maar bij de banden leverancier of een andere auto nemen.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 13:26    Post subject:
interessante bijdrage allemaal. Omdat ik echter weinig kaas van pc's gegeten heb wilde ik het toch op safe spelen, en ben ik op zoek gegaan naar XP-pc's. En wat blijkt: grote zaken als BCC hebben op dit moment de laatste XP-machines staan, met aardige kortingen (ze gaan er immers uit!). Dus, mocht je nog zoeken naar wat nieuws en XP willen, dan kan het de moeite lonen om snel langs een grotere zaak te gaan (ik heb er eentje gevonden met dual core, 2048mb intern en 320 gieg opslag, daar moet ik de eerstkomende jaren wel vooruit mee kunnen). De kleinere waar ik geweest ben waren allemaal al volledig over op Vista-verkoop.
Back to top
Reply with quote

jacquesv

PostPosted: Sun 15 Apr 2007, 18:44    Post subject:
Wanneer je problemen hebt met MS-Vista, probeer dan naast XP een linux distributie. De software is gratis. Er is op de diverse forums een goede ondersteuning. Waarom een hoopgeld uitgeven voor Vista?
Back to top
Reply with quote

Geert12

PostPosted: Tue 17 Apr 2007, 11:06    Post subject:
Als je bij Dell een pc koopt, heb je gelukkig nog een keuze tussen vista en xp. Ik vind het een verkeerde stap van microsoft om vista op dit moment op de markt te zetten.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum