Posted: Mon 12 Mar 2007, 10:47 Post subject: plekjes op schiermonnikoog?
Met een vriend het plan opgevat om tijdens hemelvaart naar schier te gaan. Dit eiland is ons echter helemaal onbekend en ik ben erg benieuwd naar tips over speciale plekken...
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Mon 12 Mar 2007, 16:13 Post subject:
Sja, Schiermonnikoog is eigenlijk zo klein dat alle stukken wel mooi zijn. Maar wat het altijd erg goed doet is de oosterkwelder (de hele oostelijke helft van het eiland). Nadeel is dat het grootste deel hiervan in het broedseizoen is afgesloten. Maar in de buurt van Kobbeduinen kun je toch er een leuk beeld van krijgen. Kobbeduinen zelf is ook mooi, leuke struikjes waar altijd vanalles in zit.
Verder de waddendijk tussen de veerdam en de jachthaven. Hier zitten vaak bij laag water verschillende steltlopers.
Verder naar het westen heb je de Westerplas, hier zitten veel eenden (al kun je er niet fotograferen) en in de bosjes eromheen zitten de nodige zangvogeltjes.
Ja, en verder gewoon lekker rondfietsen daar, echt slechte plekken heeft Schier niet, volgens mij.
Posted: Mon 12 Mar 2007, 17:18 Post subject: waarneming?
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar wellicht kun je Schier selecteren in waarneming.nl en dan een plekoverzicht krijgen en vervolgens op basis van de periode waarin de waarnemingen zijn gedaan een goede indruk krijgen van waar je zou moeten zijn.
Hoe dan ook, Schier is erg fraai en biedt veel. Ben er zowel in het voor- als najaar geweest en cross op de fiets het hele eiland over.
Gender: Male Age: 44 Joined: 03 Mar 2006 Posts: 34 Location: Steenwijk
Posted: Mon 12 Mar 2007, 17:40 Post subject:
Ow Schiermonnikoog is echt de moeite waard ja. Vorig jaar geweest en dit jaar gaan we er ook zeker wee heen. Het hele eiland is de moeite waard. Grutto's en kievitten op de velden en allerlei strandlopers en andere steltlopers langs de waddenzeedijk. Het dorpje zelf is ook wel een aanrader. Klein maar erg gezellig.
Ow....en je kan er lekker eten........
Groeten Martin _________________ Nikon D7000, Sigma 150-600 C
Pentax K5, Sigma 105 enz
Ben heel benieuwd welke tips hierover binnenkomen, heb zelf ook in de planning om eind mei met een vriend (naturepix) daarheen te gaan.
@ Arjen: wanneer loopt het broedseizoen?
Zou ook graag wat meer willen weten over de planten/insecten wereld,
Ik kom er net van terug: het hele eiland is goed (klinkt simpel, maar het is zo!). Lekker klein, alles supermakkelijk te bewandelen en te fietsen. Een hotspot was voorheen de oude haven, maar daar wordt op dit moment een havengebouw geplaatst waardoor er niets te beleven was. Twee goeie plekken zijn de waddendijk (piepers en kwikstaarten) en de zeereep (Noordzee) (veel trekkertjes). Voor de rest: gewoon gaan en zien wat je te wachten staat!
Oja: verwacht altijd iets daarzo: zo had ik gisteren een lel van een valk laag over de grond van me afvliegend, qua kleur en jizz het meest overeenkomend met een saker. Waarschijnlijk een of ander valkeniersbeest (geen leertjes kunnen zien).
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Mon 12 Mar 2007, 22:23 Post subject:
@Luc: hmm, jammer. Die jachthaven was inderdaad altijd (in ieder geval in het najaar) een erg leuke plek. Komt dat nog weer terug als ze daar klaar zijn met bouwen, of bouwen ze die vlakte helemaal vol?
@Adri: het was even zoeken, maar het broedseizoen loopt van 15 april tot 15 juli.
Posted: Wed 14 Mar 2007, 10:23 Post subject:
dank voor alle antwoorden... kan ik zeer zeker wat mee!!!
Nu heb ik nog even staan twijfelen om ipv naar schier naar een ander eiland te gaan voor vogels... of raden jullie mij toch schier aan? Ameland ken ik inmiddels goed maar de andere eilanden veel minder.
Voordeel van Schier: het is klein, dus alles lekker dicht bij elkaar (geldt ook voor Ameland en Vlieland, ik denk dat die eilanden elkaar niet zoveel ontlopen).
Nadeel van Schier (en dus voordeel van Texel en Terschelling): het is klein, dus een aantal biotopen zul je missen, of in kleinere mate aanwezig hebben. Hierdoor kun je bepaalde soorten niet of bijna niet op deze eilanden hebben, die wel op de grotere eilanden voorkomen.
Ik denk eigenlijk dat je op elk eiland prima zit voor de natuur.
Op Schier zit een kokmeeuwen kolonie vlak bij de dijk met fietspad. Zeker later in het seizoen komt daar vaak een kiekendief voorbij om wat jonge kokmeeuwen te snaaien. Je kunt de klok er bijna op gelijk zetten.
Als je vanaf de pier komt en rechtsaf langs de dijk fietst zit de meeuwen kolonie in de bocht. Je kunt er niet heel dicht bij komen, maar dat wil je ook niet (geschreeuw en geschijt). _________________ Nikon D7200 sigma 10-20mm, sigma 105mm, sigma 60-600mm, manfrotto 055DB
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum