Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

beginnersfotocamera

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 10:24    Post subject: beginnersfotocamera
Ik heb geen verstand van fotografie. Ik heb sinds twee jaar een volière met 11 soorten vogels. Sinds enkele maanden kamp ik met 'dikke goesting' om mijn vogels op een degelijke manier te kunnen fotograferen. Ik heb tijd om mijn vogels te bekijken en zit meestal op een afstand van ongeveer twee meter. Van op die afstand zijn de vogels, zelfs de meest schuwe, in hun natuurlijke doen.
Ik heb wat geêxperimenteerd met een mobieltje en dat is natuurlijk ver ondermaats. Ik moet dicht bij de draad komen (draad is een obstakel) en de vogels vliegen weg of zijn te alert.
Ik heb dus geen verstand van fotocamera's, de merken, de mogelijkheden, de techniek. Alles wat ik hier lees is puur Chinees voor mij.
Ik zou graag info ontvangen over een fotocamera die vrij eenvoudig is (niet te veel mogelijkheden), die de draad kan minimaliseren (ken de term daar niet voor) en die als je twee of drie meter op afstand foto's neemt, de vogel of het gebeuren scherp kan weergeven. Om fel bewegende vogels vast te leggen, daar ben ik nog niet aan toe, vrees ik.
Mijn budget : tussen de 200 en de 300 euro.
Op langere termijn wil ik ook dieren in de natuur vastleggen. Heb jaren geleden pogingen gedaan om insecten te fotograferen maar ben door mijn technische onkunde en onwetendheid vlug gestopt.
Dit is een frisse start.
Hopelijk heeft iemand een camera in gedachten die voor me geschikt is (draad en twee meter afstand).
Alvast bedankt.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 12:02    Post subject:
wat ook nog van belang is, is de afstand tussen jou en de draad. (het liefst zou je hier vlak tegenaan moeten staan. nog beter zou ik vinden zonder draad).

verder kan ik je weinig advies dienen, want ik vis in een andere vijver.
Back to top
Reply with quote

chrislaevers

PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 17:54    Post subject:
Bedankt voor je reactie, Peter,
Bedoel je dat het technisch onmogelijk is om als je twee meter van de draad afstaat en de vogels fotografeert, de draad op foto niet kan minimaliseren?
Zonder draad is practisch onmogelijk, dat betekent dat ik me in de volière moet begeven en dan is er slechts vluchtgedrag.
Als je bedoelt dat ik beter vogels in de natuur zou fotograferen (zonder draad), dan sluit ik dat helemaal niet uit, integendeel zelfs.
Ik ga elke dag wandelen door de groenste plekjes van mijn buurt en weet exact waar de staartmezen, de vinken, de roeken, de tortels, de houtduiven, de kraaien, de pimpelmezen, de koolmezen, de eksters en de kraaien zitten. Ik zie sommigen hun nesten maken van dag tot dag.
Soms zie ik één of ander gedrag (bv gevecht tussen ekster en een tortel en de ekster vliegt weg met een ei) dat ik dikke spijt heb dat ik het niet kan vastleggen. Of de sperwer die tot viermaal toe in mijn tuin jacht maakte op mussen en tortelduiven. Hij is enkele dagen geleden weer overgevlogen en denk dat hij nog wel zal komen deze zomer.
Ik moet dit in stapjes leren en vond dat ik maar best in een eerste fase met mijn eigen vogels kon beginnen. In mijn tuin buiten de volière zijn er ook genoeg foto-onderwerpen: padden, kikkers, insecten, tortels, mussen... De vijver waar ik in vis is, daar heb ik de oever aan de overkant nog niet van gezien.
In een winkel gaan ze me op een zachte of op een harde manier bedotten, dat weet ik. En me inschrijven voor een cursus elementaire fotografie is mijn ding niet.
Bedankt in elk geval voor je reactie.
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 22 Mar 2007, 20:48    Post subject:
Het vervelende is dat je met dat draad zit en tuurlijk moet je dat niet weghalen want dan ben je de hele zooi binnen no time kwijt.
Het enige wat je kan doen om dat draad niet op de plaat te hebben is er zo dicht mogelijk bij gaan staan zodat het onscherp wordt.
Of je moet een manier vinden dat je bijvoorbeeld van achter een plank met een gaatje er door opnames maakt.

Mijn advies zou zijn om toch te kijken naar een goede spiegelreflex van Nikon of Canon.
Zoek daar een goede, snelle lens bij en als ik jou was zou ik gewoon gaan posten bij de vogels die je in de open natuur zo vaak ziet.
Meestal blijven vogels die een nest aan het bouwen zijn zich ophouden bij dat nest.

Zorg dan voor een redelijke afstand (zeg maar, zo'n 3 meter) en wacht totdat de vogels aan je gewend zijn.

Als je voor een leuke prijs een goede lens op de kop tikken (bijvoorbeeld een 300 mm), kan ik wel vertellen dat je leuke foto's van de vogels kan maken.

...plus kan je ook 's wachten totdat die sperwer komt en dan afdrukken...
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 23 Mar 2007, 2:47    Post subject:
Quote:
Mijn budget : tussen de 200 en de 300 euro.

Voor die prijs zou je prima af zijn met een Fuji S6500fd, deze heeft de mogelijkheid om 10 X zoom (300 mm) te gebruiken en is een fijne beginnerscamera.

http://kieskeurig.nl/product/8FEEF7ADEE86C4DFC12571E9004E2D85.htm
Back to top
Reply with quote

chrislaevers

PostPosted: Fri 23 Mar 2007, 17:05    Post subject: spiegelreflex en lens
Bedankt Robby,
De draad blijft dus en obstakel maar dat plankje brengt me op de idee om in de volière een camouflagenet te laten hangen waar de vogels door kunnen maar waar ik me achter kan verschuilen om zo een kunstmatige afstand te scheppen waardoor ze niet gaan vluchten.
Een camera met spiegelreflex wordt het sowieso. Ik weet ondertussen dat je dat nodig hebt om een losse lens te kunnen gebruiken.
Iemand die een mooie foto maakte van een goudhaantje dat zich spiegelde in de zijspiegel van de auto stelde me een Eos 300 D van Canon voor met zoomlens 75-300. Dat kost nieuw 600 euro en is dus niet voor onmiddellijk.
Ik neem aan dat de lens apart van de camera met spiegelreflex kan gekocht worden. Zijn die lenzen in één of andere mate gestandaardiseerd of dien je extra uit te kijken dat de zoomlens hoort bij het merk en het type camera dat je koopt? Ik ga zeker uitkijken naar een lens van 300mm. Ik ga ook een boek fotografie voor beginners kopen dan kan ik het aantal 'stomme vragen' beperken.
Over het posten heb ik ook vragen maar ik zal die stellen in een ander deel van het forum.
De sperwer is vandaag weer overgevlogen (paniek bij de tortels in de tuin en bij de volièrevogels). Dus hij komt zeker nog terug.
Ik heb alles genoteerd.
Nogmaals bedankt.
Back to top
Reply with quote

chrislaevers

PostPosted: Fri 23 Mar 2007, 17:22    Post subject: Fuji S6500fd
Hallo R.D.
Ik heb gekeken op de site en besef dat ik nog heel veel moet leren (al die termen!). Deze week nog dat boekje kopen.
Eén enkele vraag: heeft deze camera een ingebouwde lens van 28-300? Of is het een spiegelreflexcamera?
Ik heb alles genoteerd (site inbegrepen).
Hartelijk dank voor de tip.
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 23 Mar 2007, 18:29    Post subject:
Hi Chris,

"Stomme vragen" kan je wat mij betreft nooit stellen, de meest "stomme" vraag kan een hele belangrijke zijn, je weet dus maar nooit...

maar goed, dat je nu nog niet zo'n kennis heb van fotografie is ook geen schande, ikzelf ben toch al een aantal jaren bezig, maar nog steeds lerende en uitproberende.
Wat dat betreft is het fenomeen fotografie een put met oneindig veel mogelijkheden en kennis, dus maak jezelf niet bang, ik ben er van overtuigd dat met de tijd ook de kennis komt.

Nu even over de lenzen: wat je eventueel kan doen is jezelf een beetje verdiepen in de soort lenzen die je aan denkt te schaffen.
"Met welk doel wil ik zo'n lens gebruiken, wat moet het gewicht zijn (in bijzondere gevallen) en wat mag hij me kosten".
Wat je zegt over de standarisatie van de lenzen, dit klopt zonder meer daarom is het niet onverstandig om je in deze waarden (brandpunt enz.) te verdiepen.
Zelf gebruik een 500 mm en dat is voor grote tot redelijke grote afstanden en tot nu toe voldoet hij zonder meer aan mijn verwachtingen.
Zo'n lens moet ik wel zeggen kost een flink aantal duiten, maar dat was ook een investering van een aantal maanden (plus een belastingvoordeel)
en uiteindelijk heb je dan ook wat.

Doe eerst 's rustig aan, ga flink wat "pielen", met een digitale camera kan er niet veel mis.
Maar kloot maar gewoon aan en ontdek je eigen favorieten in de fotografie, dat is de enigste manier om het te leren.
Gewoon lekker je gang gaan en wie weet zien we je vogels (niet je voliérevogels) wel op birdpix verschijnen.
In ieder geval veel succes!
Groeten,

Robby Roos
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 24 Mar 2007, 7:08    Post subject: Re: Fuji S6500fd
chrislaevers wrote:
Hallo R.D.
Ik heb gekeken op de site en besef dat ik nog heel veel moet leren (al die termen!). Deze week nog dat boekje kopen.
Eén enkele vraag: heeft deze camera een ingebouwde lens van 28-300? Of is het een spiegelreflexcamera?
Ik heb alles genoteerd (site inbegrepen).
Hartelijk dank voor de tip.

Hallo Chris,

De camera heeft inderdaad een ingebouwde lens (lees: vaste lens) van 28-300mm, het is geen spiegelreflex, m.a.w. je hoeft dus geen extra lenzen te kopen of te verwisselen.

Kwalitatief is een spiegelreflex hoogwaardiger maar je zit al snel aan een budget van 1000+ EURO (en hoger indien je meer mm-bereik en/of 'lichtsterkte' wilt) dus misschien is het wel zo verstandig om met een camera als de S6500fd te beginnen om sowieso de nodige ervaring op te doen. Het is een camera waarmee je zeer redelijke foto's kunt maken na een korte leercurve en hij biedt bijna evenveel opties als een spiegelreflex.

Succes Smile

Ray
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum