Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Fotograferen uit een kano?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 12:04    Post subject: Fotograferen uit een kano?
Het lijkt me leuk om te gaan fotograferen vanuit een kano, maar daar zitten volgens mij nogal wat haken en ogen aan.
Lukt het om met een tele scherpe foto's te maken? Bewegings onscherpte lijkt me een groot gevaar. Of zou beeldstabilisatie kunnen helpen?
Ik heb nog nooit met een kano gevaren, elke input is dus zeer waardevol voor me.
Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben: Help mij met goede raad!
Groeten
Ad

Remco Gulien

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 13:02    Post subject:
Ga eerst maar eens met een kano leren varen voordat je met je gear aanboord stapt.... Straks sla je om met je camera om je nek en dat lijkt me toch vrij zonde van je kleding Wink

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 14:03    Post subject:
Nou ja, dat is dus een van de vragen: hoe stabiel is zo'n kano?
Een Canadese kano ziet er redelijk stabiel uit, maar dat kan ook komen doordat die gasten het heel goed kunnen.
Als ik eerst 5 jaar nodig heb om een beetje stabiel in zo'n ding te zitten, kan ik toch maar beter voor een roeiboot kiezen.
grtzz
Ad

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 15:50    Post subject:
adjuh wrote:
Nou ja, dat is dus een van de vragen: hoe stabiel is zo'n kano?
Een Canadese kano ziet er redelijk stabiel uit, maar dat kan ook komen doordat die gasten het heel goed kunnen.
Als ik eerst 5 jaar nodig heb om een beetje stabiel in zo'n ding te zitten, kan ik toch maar beter voor een roeiboot kiezen.
grtzz
Ad

Op zich zijn die dingen best wel stabiel. Het grootste "gevaar" heb je bij het in en uitstappen, maar dat kun je wel doen met je spullen op het droge. Als je er eenmaal inzit en je niet erg gekken dingen doet, zul je niet zo snel omslaan.
Ik denk dat een canadees het makkelijkst fotografeert (maar heb dit zelf nog nooit geprobeerd), omdat je dan wat meer ruimte hebt dan in een kajak. Je hebt dan wat meer bewegingsvrijheid en kunt er zelfs in gaan liggen. Probleem is echter dat een canadees in je eentje wat lastiger roeit en vooral stuurt. Het is zeker wel mogelijk, maar dat vergt wat oefening.

Maar ik denk niet dat je er 5 jaar voor nodig hebt om het te leren hoor. Zoek ook even op "drijvende schuilhut". Ik heb eenzelfde vraag in dat topic gesteld, en kreeg daar ook wat nuttige links van mensen die er meer ervaring mee hebben.

Succes ermee

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

cor

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 16:45    Post subject:
ik peddel al jaren en ben nog nooit ongeslagen maar zal nooit mijn "goede" fotospullen meenemen.

sinds mijn nieuwe camera neem ik mijn oude 10D en een oude kitlens 70-300 mm mee in de kano
bovenop de kano heb ik een "zuurkoolvat" zo een witte met een rode waterdichte dop, geknoopt en hier heb ik mijn spullen inzitten.
als ik me verplaats zit alles waterdicht weggeborgen, wil ik een foto maken stop ik en pak de spullen uit.

het blijft een heel groot risico

groet cor
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 20:15    Post subject:
Ik heb erg veel kanoervaring en minder fotografeerervaring. Het risico van omslaan is behoorlijk aanwezig, ook met een canadees, hoewel er van zowel kajaks (dat is het normale soort kano) als canadezen redelijk stabiele modellen te koop en te huur zijn. Het waterdicht opbergen is inderdaad wel aan te raden, want afgezien van het risico van omslaan spetter je met een peddel al gauw meer dan je zou verwachten en een flink zuurkoolvat is dus wel handig, of anders op zijn minst een waterdichte zak. Mijn ervaring met fotograferen uit een kano is tot nu toe beperkt tot het gebruik van een waterdichte camera, dus dan kun je toch wat anders werken. Als je eenmaal kan kanovaren is bewegingsonscherpte beslist geen probleem, want als je eenmaal een bent met je kano ben je net zo stabiel als zittend op de grond (tenzij je natuurlijk in de branding zit, maar dat zal de bedoeling niet zijn).
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 21:01    Post subject:
Dag Ad,

Ik fotografeer ieder jaar wel een paar keer vanuit een (Canadese) kano omdat ik vogel- en kanoreizen begeleidt naar Polen. Op rustige stukjes rivier heb ik dan ook wel m'n camera om de nek, maar idd is zo'n vat veiliger. Nadeel is natuurlijk dat je dan tijd nodig hebt om je camera te pakken.
Meeste foto's die ik maak vanuit een kano zijn landschapsfoto's en foto's van de groep, maar met een niet te zware tele zou ook goed moeten kunnen. Zelf heb ik een 300 mm met IS (vaak + 1.4 x) en daarmee is het volgens mij goed te doen vanuit een kano. Zal het dit jaar eens gaan proberen.
Ik heb nog wel een foto van een collega-moderator genomen vanuit een kano, zet ik straks wel even in m'n PA.
Groet,
Jaap

Edit: de foto staat hier

adjuh

PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 21:42    Post subject:
Iedereen bedankt voor de input. Ik weet genoeg. De kano is dus niet echt een optie voor me. Het leek een goed idee omdat je een kano gemakkelijk in je eentje kunt dragen en op de auto binden. bovendien kun je je redelijk stil verplaatsen, en kijk je vooruit, iets wat met een roeiboor tamelijk lastig is.
nogmaals bedankt!
Groeten
Ad

René Kriek

PostPosted: Wed 28 Mar 2007, 21:48    Post subject:
Hoi Ad,

Een stabiel model canadese kano is ideaal maar je kan voor nog véél meer stabiliteit zorgen als je niet op een bankje gaat zitten maar 'geknield' vaart. Met een laag zwaartepunt, liefst een beetje in het midden van de boot is een canadees vrijwel niet om te krijgen! Ook kan je prima je 3-poot op de bodem zetten als je een model neemt met een vlakke bodem. Eerst een paar keer oefenen (misschien les nemen, kijk eens bij http://www.herbiebird.nl/ !!) is natuurlijk belangrijk. Een canadees is uitstekend solo te varen! Als je de juiste slag beheerst hoef je daarbij ook niet steeds van kant te wisselen.
Ik gebruik voor mijn fotospullen een waterdichte kanotas (Ortlieb) tijdens het in-en uit stappen voor alle zekerheid. Tijdens het varen liggen mijn spullen gewoon in de boot met een stuk plastic (picknik-kleed) er overheen voor eventueel spatwater.

Groeten en veel vaarplezier Wink ,

René.

Japio

PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 10:48    Post subject:
Zijn er die ervaring hebben opgedaan met Hobie kayaks, voorzien van het Mirage-aandrijfsysteem? Deze kayaks hebben waterdichte opbergruimtes aan boord en je beweegt je voort m.b.v. je benen i.p.v. (naast) met peddels. M.a.w. je hebt je handen vrij om te fotograferen terwijl je geen last hebt van spat- en druipwater van de peddels.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum