Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

gedrag van mensen
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 16:23    Post subject: gedrag van mensen
Heb een aantal aardige mensen leren kennen tijdens het project dat ik me dit jaar had gesteld om een blauwborst zo mooi mogelijk te fotograferen. Welkom lui, mooi licht, mooie veren gewenst.

Ik kom er zelf sinds begin maart, maar ik vrees dat ik op zoek moet naar een nieuw gebied omdat er ook mensen zijn die vierkant midden in het gebied gaan staan en het leuke, maar kleine natuurgebiedje daarmee plat lopen. Daar waar eerst een enkel paadje naar het gebied liep, loopt inmiddels een snelweg. Daar waar eerst 1 plek was (nog steeds de beste) lopen nu een aantal paadjes vlak langs de kern van het gebied. Daarmee blijft steeds minder plek voor het beest zelf (en de rest van de biotoop).

Ogenschijnlijk trekt ons onderwerp zich hier niets van aan. Hij vertoont zich nog af en toe in vol ornaat. Maar intussen gedraagt ie zich volstrekt anders dan eerdere jaren en begin maart. Dit zal het gedrag van deze fotografen om dwars door de lissenkraag te banjeren wel weer versterken.

Ik snap nou wat mensen het birdpix effect noemen. Maar het heeft niks met birdpix te maken. Gewoon met een stel lompe kortzichtige hufters.
Ik zou willen zeggen, wie de schoen past, trekke hem uit. Ga je eigen tuin maar plattrappen als je dat nodig vind.

Voor de gewone nette mensen die er komen. Let alsjeblieft nog meer op je eigen gedrag. Zodat je anderen niet stimuleert te ver te gaan. Spreek svp elkaar er op aan als het nodig is. En mocht je die ene stap nog willen doen... doe het niet. De paadjes die er nu liggen gaan al te ver.

Discussie lijkt me overbodig. PB'tjes dat jij het niet was ook.
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 17:15    Post subject:
Discussie is inderdaad misschien wel overbodig, hoewel ik er juist om gevraagd had, maar goed, ik ga het niet hebben over dit onderwerp.
Nog wel even over het Birdpix effect:
Ik denk dat vooral niet-moderne vogelaars deze groep zo noemen. De manier van vogelen is nogal veranderd sinds de digitale camera's, en de twitchers.
Ik denk dat deze storende groep mensen niet Birdpix is, maar dat Birdpix eerder een groep mensen is met enkele (veel?) "domme, storende mensen". De hongerige fotografen vestigen zich op Birdpix, want Birdpix is de manier om je plaatjes te tonen. Birdpix is slechts een verzameling van dit soort mensen, en gelukkig ook beter wetende vogelaars. Langzaamaan raakt Birdpix zo telkens meer besmet met een negatieve naam, omdat de negatieve fotografen zich hier vestigen.
Met Twitchers is dat ook zo, 't is echt niet fout om te twitchen of te fotograferen, alleen zitten er wat mensen bij die wel fout doen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, het is moeilijk uit te leggen.
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 18:00    Post subject:
Dit onderwerp is van alle tijden: zie bijvoorbeeld http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=4709
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 18:39    Post subject:
Goed dat je hier over begint Peter maar ik wil er toch graag wat over zeggen. Dit is iets wat mij ook erg aan het hart gaat want ook ik zie de laatste tijd te veel van dit soort zaken die in mijn ogen absoluut niet door de beugel kunnen. Ik denk dat een ieder van ons veel terughoudender moet zijn met het doorgeven van plekken en, nog veel belangrijker, elkaars plekjes moet respecteren. Natuurlijk, ook ik heb wel eens dankbaar geprofiteerd van een tip maar het loopt nu echt uit de hand. Ook ik vind dat het op zich niets met Birdpix te maken heeft maar als vogelfotograaf wordt je daar nu eenmaal onmiddelijk mee geassocieerd. Dat is aan de ene kant een compliment voor Birdpix maar ook een onbedoeld negatief effect. Onlangs werd er iemand erg boos op mij omdat ik hem een van mijn plekjes niet wilde vertellen; nou vraag ik je!
Ik speel al langer met de vraag in mijn hoofd om eens een poll te openen. (weet niet eens hoe dat moet Embarassed ) Ik zou namelijk wel eens willen weten hoeveel vogelfotografen eerst vogelaar waren en daarna is gaan fotograferen en hoeveel andersom. Als iedereen eerlijk is ben ik bang dat de tweede groep gaat winnen. Daar zeg ik niet mee dat die tweede groep geen oog hebben voor het welzijn van de vogel en de kwetsbaarheid van de natuur maar de insteek is duidelijk anders. Ik zal hier wel weer geen vrienden mee maken maar het houd me wel enorm bezig. Laten we er met elkaar voor knokken om dit soort dingen te voorkomen en durf elkaar er op aan te spreken als iemand te ver gaat. Ik zou bijna zeggen, zet de persoon die duidelijk te ver gaat maar eens op de foto maar dat zou wel weer erg ver gaan. Zou ook niet nog moeten zijn. Exclamation
Reply with quote

cor visser

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 19:22    Post subject:
Quote:
Discussie lijkt me overbodig.

Ik denk juist dat een discussie wel werkt, hierdoor kun je mensen op hun gedrag wijzen. Er zijn nog een hoop vogelfotografen die je de gedragsregels bij moet brengen. En wat Han zegt echte vogelaars weten wat ze wel en niet kunnen doen.

groeten
cor visser
Reply with quote

Kruimelwerk
Guest

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 19:30    Post subject:
Pasen herhaalt zich elke dag en over elke daad:

'En zij, zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?'
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 19:32    Post subject:
of het birdpixers zijn of niet is voor mij niet relevant. een aantal mensen gaat echt absoluut overduidelijk in alle domheid veel te ver.

Maar daarnaast, doordat zoveel meer mensen onze hobby delen dan toen birdpix net begon, levert het kleine beetje verstoring dat 1 individu verzorgt (die ene stap om het beestje nog mooier op de foto te krijgen) een gigantische verstoring met zijn allen bij elkaar. Als iedereen iemand mee neemt, zitten er na een week 60 man. Iedereen doet weer net een stap verder dan zijn voorganger. Dat betekent dat we overmorgen tot onze nek in het water staan.

Ik ben benieuwd of iedereen in IJmuiden netjes op het pad is gebleven. Waarschijnlijk is de duinbodem en -vegetatie daar steviger, maar in utrecht wordt alle vegetatie platgetrapt. Daarmee de biotoop van het onderwerp.

Het kan niet meer. En dat terwijl het juist zo leuk is om het plezier te delen met gelijkgezinden.
Back to top
Reply with quote

Jasper Slokker

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 19:51    Post subject:
dit blijft natuurlijk een hele moeilijke discussie. Een hele kwalijke vind ik de blauwstaart. Hoeveel foto's staan er wel niet op Birdpix van de Blauwstaart (wel of niet samen met enkele "fotografen") Die foto's zijn voor mij een reden geweest om juist niet te gaan hoe leuk/mooi de blauwstaart ook is. Ik kom ook foto's tegen van mensen die hier reageren dus Shocked

Verstoring zal te allen tijde moeten worden geminimaliseerd, voorkomen zal niet altijd lukken, dat is denk ik het belangrijkste. En mocht het wel gebeuren dan zal je elkaar daar op moeten kunnen aanspreken. Maar dan kom je alweer in de Normen en Waarden discussie van JP Balkende en dan dwalen we af.

Iedereen die fotografeert, twitched of anderzins vogelt zal toch wel weten wat goed en slecht is Question Daarnaast zorgt al die aandacht ook voor goede zaken: hoe meer mensen interesse krijgen hoe meer mensen lid/donateur worden van beschermingsorganisaties ed. Het verhaal heeft heel duidelijk wel twee kanten.

Maar ondertussen wel jammer van de blauwborst Very Happy

bert schoemaker

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 20:14    Post subject:
ik fotografeer zelf nog niet zolang maar kom ook wel eens situaties tegen waarvan je zegt moet dit nou,en dan heb ik het niet over het mensen die graag fotograferen in de natuur maar mensen die op een mooie zonnige dag even een wandeling willen maken en vervolgens overal maar inlopen ook in de rustgebieden.ik denk dat 1 zin veel zegt en dat is namelijk.
heb respect voor de natuur.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 21:19    Post subject:
Quote:
'En zij, zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?'

Ja Kees, ook jij bent het. Maar jij, Kees, hebt de kracht van de zelfreflectie. Dat de Heer eenieder moge zegenen met die kracht. Opdat het niet jammer is van die blauwborst, maar jammer van die foto die je niet kon maken, en waar je dus volgend jaar voor terug kunt komen, omdat niet jij of je buurman je deze kans ontnomen heeft.

- jasper - Geef mij maar verhoogde normen en waarden in plaats van dom consumentisme. Wat is er mis met stoppen voor een rood stoplicht. Mijn lichten staan nu rood.

overigens - bert - lopen mensen op een zonnige dag niet zomaar ergens een moeras in, krijg je natte schoenen van. Ook de loslopende honden richten minder schade aan dan de blauwborstzoekers.
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 21:27    Post subject:
Misschien is er een oplossing te bedenken?

Ik neem aan dat men die Blauwborst bezoekt omdat hij op internet te vinden is, ikzelf misschien ook wel.
De juiste locatie geheim houden, of een extra waarschuwing bij de waarneming of de foto?
Reply with quote

Peter Lindenburg

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 21:39    Post subject:
Naar mijn mening is dit dus echt wel iets wat Birdpix zich zou moeten aantrekken. Er broeden erg veel blauwborsten in Nederland, maar iedereen fotografeert die ene. 1+1 is toch 2?

(hebben de mensen die zijn begonnen met fotograferen in plaats van vogelen wel door dat de blauwborst een algemene vogel is, in tegenstelling tot de blauwstaart?)

Onder vele vogelaars en boswachters etcetera leeft een antipathie tegen DBA-ers en niet voor niets. Het zou doodzonde zijn als hetzelfde gebeurt met Birdpixers.

En voor Peter Wijn vind ik het erg sneu dat z'n local patch verpest wordt. Ik hoop dat je de moed er in houdt! En de volgende keer niets doorvertellen :(

groeten Peter Lindenburg
Back to top
Reply with quote

PietB

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 21:44    Post subject:
Kan me de gevoelens van Peter c.s. goed indenken. Als het even kan mijd ik al te drukke plekken en een blauwstaart of -borst sla ik dus maar over. De kwestie is van deze tijd, vrees ik. Internet maakt a la minute elke waarneming 'wereldwijd' bekend. Het helpt niets als we op BP niets melden, er zijn genoeg andere sites die het wel doen. Enige (slechts tijdeljke, want de meute komt toch wel opdagen) oplossing: geen waarnemingen doorgeven, alleen foto's publiceren. Hopelijk gaat de vogelfotografie niet aan zijn eigen populariteit ten onder.
Piet Blom

Sonja

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 21:48    Post subject:
Eigenlijk is er maar één oplossing; het niet doen....niet naar toe gaan...niet fotgraferen, geen locatie doorgeven.
groetjes Sonja
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 22:00    Post subject:
Ook ik zal mij vast ooit in mijn enthousiastme iets teveel hebben laten gaan, maar dat moment heb ik van geleerd....en mezelf voorgenomen dat ik het de volgende keer anders aan moet pakken. Hopelijk gebeurt dat bij deze mensen ook, en zullen ze vanaf nu verantwoord met de natuur omgaan en het blauwborstje relaxed zijn gang laten gaan. Als je geen genoeg tele hebt,zul je in zo'n soort geval een andere vogel of locatie moeten zoeken,maar niet als een doldrieste door het gebied gaan denderen.

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Sonja

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 22:03    Post subject:
Iedereen zal voor zichzelf vast een "excuus" hebben om wel naar een bepaalde plek te gaan om iets aparts of zeldzaams op de gevoelige plaat vast te leggen. Denkend....ja maar ik....enzzzzzz.... Deugd allemaal niet. Iedereen verstoort op dat moment iets. Maar goed, wijzelf maken ook deel uit van de natuur toch ?
groetjes Sonja
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 22:20    Post subject:
In deze discussie wordt herhaaldelijk het verschil tussen de fotograferende vogelaars (die het goed doen) en de vogelende fotografen (die er niets van snappen) benadrukt. Ik wil er toch wel even op wijzen dat ik één van de tweede groep ben (vogelende fotograaf) maar ik kom nooit bewust op drukke plekken en hanteer de "lang wachten en veel geduld" - methode...... Dus mensen niet zo generaliseren Wink

Hoe sneu het ook is: misschien is het ook wel goed dat iedereen wat bij elkaar klit. 10 fotografen op 10 unieke lokaties kunnen volgens mij meer schade aanrichten dan 10 fotografen op één lokatie. De andere 9 Blauwborsten hebben dan rust. (eigelijk doe ik het zelf dus niet goed Confused )

Alexander Koenders

PostPosted: Wed 04 Apr 2007, 22:37    Post subject: tja
Er werd in de eerste topic van Peter aangegeven dat wij op moeten houden met zo stom te doen en er vooral geen discussie van te maken.............
Moeilijk he Question Laughing
Jammer dat je moet constateren dat er hele volksstammen zijn die zichzelf beter vinden als anderen (zie pleidooi Hendrik) en er uiteindelijk toch een discussie ontstaat die niemand gaat winnen tenzij er gedaan wordt wat Peter aangaf en dat is ophouden met stomme dingen te doen.
pffffff Wink
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 0:04    Post subject:
Dit is niet alleen van deze tijd en al helemaal niet alleen over Birdpixers, iemand zei dat al over de DBA, daar zijn ook schatjes bij.
In 1996 ging ik voor het eerst naar Lesbos de 2e keer was 1999, de 2e keer kwam ik depressief terug, wat een massa volk liep daar rond zeg, er ontsnapt geen veertje aan al die aandacht, maar rustig fotograferen is er niet meer bij, als er een lens uit een auto stak was er in een mun van tijd file vorming, bang dat ze maar iets zouden missen, verschrikkelijk was het, en ik heb het idee dat het er niet beter op is geworden, er gaan nog steeds kuddes volk naar toe..
Zo wordt het ook in Nederland als we niet oppassen, of je mag er niet komen of het is platgewalst..
Dat is de trieste realiteit.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 5:45    Post subject:
Volgens mij is er helemaal geen discussie: iedereen is het met elkaar eens. De mensen die te enthousiast achter soorten aanhollen en daarbij niet goed in de gaten hebben wat ze teweeg brengen in de natuur, die reageren natuurlijk niet. Stel je voor zeg, kom je meteen op alle denkbare zwarte lijsten te staan! Het gaat hier om de signaalfunctie.

Hoe doe ik het zelf? Tuurlijk tip ik wel eens iemand, maar alleen als ik er vrij zeker van ben dat die persoon zich gedraagt (bijna altijd een bekende). 9 van de 10 keer ga ik ook zelf mee, das altijd het beste en het leukste. Maar ik ben er zuinig mee: kopieergedrag levert geen nieuwe foto's op, maar alleen persoonlijke bevrediging van de fotograaf (een van mijn persoonlijke doelstellingen is dat mijn plaatjes iets kunnen bijdragen aan het kweken van meer natuurbesef, en het zou volslagen tegenstrijdig zijn om dan handelingen uit te voeren die het tegenovergestelde bewerkstelligen).

En de Blauwborst? Die zingt vrolijk verder, maar niet meer op de eerste plek. Velen komen erop af, uit gemakzucht. Ben bijvoorbeeld benieuwd hoeveel mensen het aantal blauwborsten weten dat in de Biesbosch broedt...
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 8:16    Post subject:
Luc Hoogenstein wrote:
De mensen die te enthousiast achter soorten aanhollen en daarbij niet goed in de gaten hebben wat ze teweeg brengen in de natuur, die reageren natuurlijk niet.

Is het nu de bedoeling om te reageren om je niet verdacht te moeten maken als je hem wel geplaat hebt Question

Volgens mij was de oproep niet te Discussieren maar om te lezen en erover na te denken!

Nu krijgt het wel een hele vreemde draai Exclamation Waarschijnlijk niet zo bedoeld maar zo komt het wel over!

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

RaV

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 8:44    Post subject:
Interessante discussie!!! ik heb in m'n woonplaats een paartje ijsvogels ontdekt (en gefotografeerd) en nu heb ik inmiddels een heleboel e-mail met de vraag waar deze foto's geschoten zijn. Nu vind ik (in mijn onervarenheid) dat de natuur voor iedereen is en dus deze locatie niet alleen voor mij is maar na dit verhaal gelezen te hebben schrik ik toch wel een beetje terug. Voor alle duidelijkheid ik ben "fotograaf" als eerste en dan pas "vogelaar" maar ga daar voor niet het hele land door maar hobby wat aan op kleine schaal zeg maar.
Back to top
Reply with quote

JHvS

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 9:07    Post subject:
RaV wrote:
en nu heb ik inmiddels een heleboel e-mail met de vraag waar deze foto's geschoten zijn. Nu vind ik (in mijn onervarenheid) dat de natuur voor iedereen is en dus deze locatie niet alleen voor mij is maar na dit verhaal gelezen te hebben schrik ik toch wel een beetje terug.

Broedplaatsen moet je NOOIT melden aan mensen die je niet kent. Niet alleen vanwege fotografen die zelf geen vogels kunnen vinden, maar ook omdat nestjongen heel interessant zijn voor ongure types die ze als "eigen kweek" willen wegvangen.

R. P. McMurphy

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 9:32    Post subject:
Quote:
Is het nu de bedoeling om te reageren om je niet verdacht te moeten maken als je hem wel geplaat hebt
Dit zijn hele domme en ondoordachte opmerkingen die je beter voor je kunt houden. Als ik dit soort debiele verdachtmakingen naar mijn hoofd krijg geslingerd stop ik accuut met Birdpix. Punt.
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 10:22    Post subject:
@Luc, laten we wel gewoon kalm blijven, want zo escaleert deze discussie. Per mail raak je makkelijk de nuance kwijt.

Onlangs hebben de moderators onderling ook uitgebreid gediscussieerd over dit onderwerp. Overigens ruim voordat Peter Wijn deze kwestie signaleerde en terecht zijn onvrede uitte. Zelf heb ik in mijn geliefde Buytenpark ook al eens zoiets meegemaakt.

Voor Birdpix en de gebruikers is het van belang dat we een goede naam ophouden. Toch wordt Birdpix vaak geassocieerd met deze verschijnselen en heeft in diverse kringen een slechte naam gekregen. Dat is niet altijd terecht, want als leuke fotografieplekken via-via worden doorgegeven, zelfs als er op Birdpix geen nadere plaatsaanduiding wordt gegeven dan houdt het voor Birdpix ook op. De enige maatregel die we dan nog kunnen toepassen is om de foto's van die soort van die plek te weigeren.

Even terugkijkend op dit proces

1) Ik vind het uitstekend dat Peter dit onderwerp heeft aangekaart. Dat brengt in ieder geval binnen Birdpix een proces van zelfreiniging op gang.
2) Het doorgeven van goede locaties voor vogelfotografie is en blijft de verantwoordelijkheid van de vinder. Realiseer je dat iedere goede bekende weer andere goede bekenden heeft en de inktvlek breidt zich dan snel uit. Ik denk dat het in dit geval niet moeilijk was om de locatie zelf op te sporen.
3) Kom je er na het lezen van dit forumonderwerp achter dat je in de ogen van anderen wellicht over de streep bent gegaan, zie dat dan vooral als een aanmoediging om het de volgende keer anders doen. Ben je over de streep gegaan, maar voel je jezelf toch niet aangesproken dan ben je wat mij betreft niet welkom bij Birdpix.
4) Als er aantoonbaar sprake is van wangedrag van birdpixers dat je hebt waargenomen laat dat dan de moderatoren van birdpix weten.
5) Ik ga de andere moderatoren voorstellen van deze locatie alleen blauwborstfoto's van Peter Wijn te accepteren (mochten die nog komen)

Marcel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum