Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Geluid bij Utrechtse Blauwborsten
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 10:59    Post subject: Geluid bij Utrechtse Blauwborsten
Zoals gisteren al te lezen was op een ander forum-onderwerp wordt een nogal kwetsbaar terreintje bij Utrecht momenteel platgetrapt door een horde Birdpixers. Peter heeft in zijn forum-onderwerp daarmee een heel terecht punt aangeroerd. Je zou denken dat het misschien enigszins zou helpen.

Nu, vanochtend 6-4 staan er 5 (!) lieden geruime tijd vrijwel continu geluid te draaien om die ene territoriale Blauwborst nabij te lokken. En met succes. Helaas niet zelf gezien, maar een bevriende vogelaar die er zeer geregeld komt belde me zojuist onthutst.
Aanspreken op gedrag, zoals ook gisteren op het forum is gesuggereerd?? Helpt geen zier, er wordt schouderophalend gereageerd!

Ik ken het terreintje al enkele jaren via dezelfde bevriende vogelaar; Jack kent het weer via mij die op zijn beurt Peter Wijn heeft geinformeerd. Et cetera. Dat was 2 jaar geleden. We hebben hele mooie foto's kunnen maken, en op prettige wijze(!). Vorig jaar kwamen er al wat meer mensen. Maar allemaal mensen die op een normale manier met het kleine, kwetsbare gebiedje omgaan. Dit jaar komen er weer andere maar soortgelijke mensen. Maar helaas, dit jaar is het Birdpix-effect, in de meest negatieve zin van het woord, ook hier opgetreden. Erg jammer.

Voor al diegenen die zich aangesproken voelen omdat ze op onjuiste manier het gebied EN het plezier van anderen verstieren: fijn, hartelijk bedankt!

Phil

Last edited by Digibird on Fri 06 Apr 2007, 15:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 12:58    Post subject:
nou dan is het dus helemaal afgelopen. staatsbosbeheer is de eigenaar. die zal er wel wat aan laten doen.

er zit een stevig balhoofd aan mijn statief. ik vraag me af hoe dat aanvoelt.
Back to top
Reply with quote

Remco Gulien

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:31    Post subject:
Ahhh weer een nieuwe episode !

Gezelllllig #Popcornsmile

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

egon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:35    Post subject:
peter wijn wrote:
nou dan is het dus helemaal afgelopen. staatsbosbeheer is de eigenaar. die zal er wel wat aan laten doen.

er zit een stevig balhoofd aan mijn statief. ik vraag me af hoe dat aanvoelt.

Ik snap je frustratie en boosheid volkomen maar vraag me iets anders af, nml. of het wel om birdpixers gaat en wat nou precies het birdpix-effect is. Immers, gebleken is al dat het circuit van bekenden met dit terreintje (veel) groter was en is. Alsof het de enige blauwborst in 1000 km is!
Kan het niet ook zo zijn dat birdpix aan zelfoverschatting doet in het zichzelf belangrijk vinden?

Een vergelijk met de rij paperazzi die zich zover ik heb meegemaakt (maar ook van anderen op andere dagen gehoord) keurig gedroeg bij die blauwstaart lijkt me volkomen uit de lucht gegrepen. Ook zonder birdpix/nederpix, lijkt mij, zal een locale overmaat aan natuur(foto)recreatie af en toe voorkomen. Sommige locaties lenen zich daar nu eenmaal meer voor dan andere. Ik kom in het veld eigenlijk maar hoogst zelden iemand tegen, zelfs Hendrik nog nooit... Wink
Back to top
Reply with quote

cor visser

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:36    Post subject:
Quote:
Maar helaas, dit jaar is het Birdpix-effect, in de meest negatieve zin van het woord, ook hier opgetreden. Erg jammer.

Het is jammer dat iedere keer het Birdpix-effect een rol speelt. In mijn opinie zijn het niet de leden van Birdpix (uitzonderingen daargelaten) maar veel meer de anonieme meelezers die de boel verstieren.

Ik heb voor mijzelf vaak de gewoonte om indien ik ergens ben of kom en er staan medefotografen cq. vogelaars mij even voor te stellen.
Misschien is dat een kleine optie. Zodra je iemands naam weet die over de schreef gaat en zich jammer genoeg niets aantrekt indien je hem of haar aanspreekt op zijn gedrag wat let je om diegene hier op het forum te melden. Desnoods met een foto (de spullen hebben we toch bij ons).

Al met al is het jammer dat deze discussies gehouden moeten worden.
Ik heb het al meerdere keren gelezen op dit en andere fora laten we met zijn allen RESPECT VOOR DE NATUUR hebben en dit niet alleen door donateur te worden van een of andere natuurorganisatie.

Het is toch triest dat staatsbosbeheer ingeschakeld moet worden om de natuur te beschermen tegen dit soort fotografen.

cor visser
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:39    Post subject:
Dank voor de constatering Phil!

Wat te doen bij iets dergelijks?
1) spreek de personen aan en wijs ze op het feit dat ze strijdig handelen met de Flora- en faunawet en dus een strafbaar feit plegen. Werkt dit niet, dan
2) bel ter plaatse de AID: 030-6692640 (landelijk nummer en 24 uur per dag bereikbaar). Geef hierbij een beschrijving van de personen, apparatuur, kleding en bij voorkeur ook het kentekennummer van bijbehorende auto.
3) bel ter plaatse de terreinbeherende instantie als je dat nummer kent.
4) meld het bij Birdpix. Fotografen die niet handelen conform de gedragscode en daarmee negatieve publiciteit genereren verpesten het voor alle goedwillende fotografen.

Luc
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:52    Post subject:
@egon. in het veld heet een vogelfotograaf al snel een birdpixer.

Of die fotograaf daadwerkelijk een birdpixer is, is natuurlijk heel moeilijk te bepalen, omdat er geen definitie van 'birdpixer' bestaat.
Van iemand die het gebiedje in utrecht voor anderen verstiert, is het nog moeilijker, omdat die binnenkort leidt aan een ernstig schedelbasistrauma.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:57    Post subject:
peter wijn wrote:
Van iemand die het gebiedje in utrecht voor anderen verstiert, is het nog moeilijker, omdat die binnenkort leidt aan een ernstig schedelbasistrauma.

Ook wel een balhoofd-hoofd genoemd.
Back to top
Reply with quote

Legolas

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 13:57    Post subject:
en als mensen daar nu zich gewoon netjes gedragen en ook graag een mooie blauwborst willen kieken.. is dat dan een probleem?

Ik zou er graag ook nog een kijkje nemen, ben jaloers op al die mooie platen.

neem aan dat anderen dat ook gegund wordt?

egon

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 15:14    Post subject:
peter wijn wrote:
@egon. in het veld heet een vogelfotograaf al snel een birdpixer.

Nou, hier in't noorden toch echt niet hoor... nmm indruk. Maar Birdpix is wél bekend en heeft duidelijk status, in de zin van: "goh als je op birdpix plaatst moet je wel errug goed zijn". Kortom, de drempel ligt perceptioneel sowieso veel te hoog om iedere kiekert birdpixer te doen zijn.
peter wijn wrote:
Of die fotograaf daadwerkelijk een birdpixer is, is natuurlijk heel moeilijk te bepalen, omdat er geen definitie van 'birdpixer' bestaat.

Onee? Wat dacht je van: "iemand die het laatste half jaar een foto op BP heeft geplaatst?".
Reply with quote

egon

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 15:32    Post subject:
Legolas wrote:
en als mensen daar nu zich gewoon netjes gedragen en ook graag een mooie blauwborst willen kieken.. is dat dan een probleem?

Dan is dat geen probleem lijkt mij.
De foto die ik het mooist zou vinden staat er trouwens nog niet bij (net gecheckt), maar ik heb nu eenmaal een ietwat afwijkende smaak op BP.

Legolas wrote:

Precies het feit dat het anderen ook gegund werd (aardig, he?!) leidt via via via in dit geval tot waar we het over hebben.

Interessant vind ik wel hoe erop gereageerd wordt. Het primaire "dan plaatsen we dat niet meer" van Marcel bijvoorbeeld... als je zo doorgaat kun je BP/NP binnenkort wel sluiten! Dat bedoelde ik laatst ook (op NP) met mijn bezwaren t.o.v. steeds verder kruipende goedbedoelde censuur. Het is geen goede oplossing want dweilen met de kraan open.
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 15:38    Post subject:
Legolas wrote:

Maar waarom moet dat per se met deze blauwborst? Weet je hoeveel blauwborsten er in Nederland broeden?? Het is per slot van rekening geen blauwstaart...
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Remco Gulien

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 15:59    Post subject:
Waarschijnlijk omdat deze lekker mak is en zich geen bal aantrekt van de mensen die er staan te fotograferen.....

En omdat je uiteraard ook de plekken moet weten waar je ze kan fotograferen van redelijk dichtbij... (lees 10< meter)

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

SierraIndiaXray

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 16:53    Post subject:
Zijn er dan zo weinig natuurliefhebbers met opsporingsgevoegdheden?
Jammer dat ik kennelijk één van de weinige opsporingsbeambten met een camera ben. Zou ik eens bij dat vogeltje moeten gaan kijken misschien?
Goed voor mijn quota als ik dat zo lees.

Jammerlijk. Per ongeluk in je enthousiasme wat te dichtbij komen of een stapje te ver, okay. Maar corrigeer jezelf of neem de kritiek goed op. En anders ben je gewoon een lul (sorry hoor!).
Manfrotto 055DB statief met 141RC kop | Sigma EF-500 Flitser
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 17:16    Post subject:
Ja, jammer dat dit allemaal weer moet en nog jammerder vind ik het als mensen een strijdbijl moeten gaan opgraven.
Ook ik hoef me gelukkig niet te rekenen tot de categorie papparazi fotografen die elke (ongeschreven) regel aan hun laars lapt.
Nadat die hetze rond de blauwstaart begon, heb ik voor mezelf besloten ooit het geluk te vinden om een blauwstaart (of wat voor zeldzaam schepsel ook maar) toevalligerwijs tegen het lijf (lees lens) aan te lopen.

Het is van de zotte hoe fotografen zich gedragen in het veld, soms denk ik wel 's dat het fotografen zijn zonder enig natuurlijk besef en helaas, het is waar, we zullen altijd last va dit soort "duistere" figuren hebben.
Maar goed dat tot categorie "finest of all" ook een heleboel fotografen behoren.
Back to top
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 18:21    Post subject:
Afspelen geluid bij blauwborsten: volgens mij is dat een ongeoorloofde methode om territoriumbezitters naderbij te lokken. Als het enige, zaligmakende doel is een fraaie foto te maken, dan mag dat niet volgens de flora- en faunawet.
Net zoals nestfoto's zouden ook op deze wijze verkregen foto's niet accepteerd moeten worden door redacties en vogelsites.
Ik vind het een goedkope manier om te kunnen scoren! Ronduit verwerpelijk. Het is wat anders als een inventariseerder te weten wil komen of een bepaalde soort in een gebied voorkomt, maar dan nog dringen alle natuurorganisaties erop aan geluidsapparatuur zeer terughoudend en slechts sporadisch te gebruiken.
Weer wat om over na te denken.
Met groeten
Guido

Alexander Koenders

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 18:43    Post subject: Van horen zeggen is levensgevaarlijk!!!!!!!!
Beste Phil,

Ik was er vanmorgen ook. Net zo als eerder dit jaar.
Er stonden vanmorgen maar liefst 10 mensen en niet 5 en deze gedroegen zich allemaal uiterst correct. V.w.b de hoeveelheid personen kan ik alleen maar aangeven dat ook ik het gevoel kreeg dat dit er wel erg veel waren. Maar ik heb niet het recht om wie dan ook naar huis te sturen en zeker niet als daar geen aanleiding voor is.
Nadat enkelen zijn weggegaan heeft 1 persoon gedurende ongeveer drie kwartier enkele malen een geluidje afgespeeld. Fout? Goed? De grootste fotograven op birdpix gebruiken een MP3 speler en worden de hemel in geprezen voor de kwaliteit van hun foto's.
Het verhaal wat jij gehoord hebt wordt dus schroomlijk overdreven en dat is jammer en klopt de zaak alleen nog maar meer op. Waarbij ik terug kom op een eerder geschreven stuk in een andere discussie.

V.w.b. het gebiedje is dit bijzonder kwetsbaar en dat behoeft geen betoogt. Ik onderstreep de ernst van de toon waarmee Peter de eerder discussie heeft geopend maar ben fallikant tegen opklopperij.
Als je van mening bent dat dit gebiedje beschermt moet worden regel dat dan. Laat optreden als er ontoelaatbare zaken gebeuren maar ga niet achteraf nadat je zelf de nodige platen op zak hebt en dan op basis van de onverwachte toeloop anderen op de kast jagen. Want het lijkt zo te zijn dat iedereen het feitelijke wandelpad heeft moeten verlaten om de vogel te platen en overtuig mij van het tegendeel indien dit niet zo is.

Vanmorgen stonden er zoals gezegd 10 personen die allen menen recht te hebben op die plaat. De door Peter aangewakkerde discussie werd daar uitvoerig besproken en er werd ook geconcludeerd dat wij daar eigenlijk net zo goed aan mee deden. Niet omdat wij schade toe brachten maar simpel weg door er aanwezig te zijn. Er werd de wens uitgesproken dat de fotograven in Nederland (want BP is slechts een heel klein stukje) meer diepgang zouden krijgen en geven aan dat wat zij op de foto menen te moeten zetten en dat wij moeten stoppen met het door een van hen genoemde copy and paste gedrag.
Wijs en verstandig maar nu nog uitvoeren.[/b]

Last edited by Alexander Koenders on Fri 06 Apr 2007, 23:42; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 19:33    Post subject:
Phil, Alex,
Ben misschien ouderwets opgevoed/opgegroeid in de vogelaarswereld maar ik vind het naar je toelokken van een vogel m.b.v. geluidsapparatuur/MP3 spelers met het enige doel het maken van een foto, beslist een foute zaak. Nu haal ik even Alexander aan (zie bovenstaand): Zouden de grootste fotografen op de Birdpix nog steeds de hemel in worden geprezen, als ze bij hun kwaliteitsfoto's zouden vermelden of de MP3speler al of niet is toegepast. Dat vraag ik mij af.
Hoe is dan te controleren hoeveel geluid per dag wordt afgespeeld bij bijv. de Blauwborst in kwestie? Als Pietje is vertrokken met zijn MP3, komt even later Jantje, dan Klaas enz. Het is vragen om problemen, dit soort gedrag is niet te controleren.
Guido

Last edited by guidomeeuw on Tue 10 Apr 2007, 15:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 19:38    Post subject: geluid
Je mag best een oordeel hebben over het gebruik van geluid maar het verhaal van Phill spreekt over langdurig gebruik van geluid en ontoelaatbaar gedrag van mensen en dat is pertinent niet waar. Dus laten wij ons dan inderdaad aan de feiten houden en een discussie beginnen of geluid ..........
Reply with quote

j.steenbergen

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 19:41    Post subject:
Goed, ik was dus degene die contact had met Phil, en gezien alle reacties meld ik me ook maar aan op BP, kan ik zelf reageren... Ik inventariseer nu enkele jaren in betreffend gebied en ben er erg gesteld op. Ik vind het geen enkel probleem dat er gefotografeerd wordt, maar dat geldt dus niet voor het afspelen van geluid. De vorige opmerking: 'acht, het viel wel mee, het was maar eventjes' doet mij eerlijk gezegd erg denken aan die van een automobilist die aangehouden wordt vanwege 'iets' te hard rijden (ach agent, ik reed maar 5 km te hard...). Volgens mij hoeft er geen enkele discussie te zijn over het feit dat geluid afspelen ten eerste simpelweg niet is toegestaan (Flora en Faunawet) en ten tweede niet netjes ten opzichte van de vogel. Overigens beschouw ik een kwartier achter elkaar tapen al niet als 'eventjes'. Bovendien maak ik me als inventariseerder zorgen of 'mijn' vogel niet weggepest gaat worden. En wat deze Blauwborst betreft: vanaf de paden laat ie zich uitstekend zien, met wat geduld ook van dichtbij.
Wat mij verder buitengewoon stoorde, is de reactie die ik kreeg toen ik iemand aansprak op het draaien van geluid: een simpel schouderophalen.
Goed, ik heb verder geen behoefte aan discussie, maar ik wil wel alle fotografen verzoeken dit dus echt niet meer te doen, anders zal ik wel degelijk melding doen bij AID.
Back to top
Reply with quote

john.bre

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 19:49    Post subject:
nou nou als ik nog een blauwborst tegen kom loop ik er met een grote boog omheen! ,tenzij hij op mijn lens gaat zitten!dat lijkt me wel een heel speciaal plaatje. even zonder dollen, ik heb de laatste 2 dagen weer mooie vogelplaatjes gemaakt(geen blauwborsten en niet op de blauwborst plaats!)als we dat nu allemaal doen krijgt dat beestje weer rust en kunnen wij allemaal weer mooie vogelfoto s plaatsen! verder wil ik voor de goede orde nog zeggen dat ik tegen elke vorm van geluid gebruiken om vogels te lokken ben. dan maar geen foto.
groeten john
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 20:13    Post subject:
Op 27 mei 2006 heeft Birdpix gedragscodes opgesteld (zie forum algemeen), waaronder deze,
GEDRAGSCODE d:
...........In dit verband is het gebruik van geluidsdragers om territoriale vogels te lokken of te activeren dus ook niet toegestaan, omdat dit met zekerheid tot verontrusting van de vogel zal leiden.
Ik citeer: Sancties:
Bij officiele publicaties van Birdpix, zal de fotograaf moeten onderschrijven dat de foto's conform de gedragsregels zijn gemaakt.
Prima standpunt van Birdpix, hier sta ik helemaal achter!

Guido

Alexander Koenders

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 20:44    Post subject: nog
Nog maals. Ik heb het niet over wat ontoelaatbaar is of niet maar over het verhaal waarmee dit begon en dat dit niet feitelijk zo is gebeurd. punt Wink
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 20:59    Post subject:
Ik heb deze hele discussie gevolgd. Niemand weet daar een oplossing voor???
Terwijl de kwaadwilligen de boel plattrappen moet je ze gewoon fotograferen.
Wanneer deze foto's dan hier geplaats worden hoeven wij ook niemand meer te "verdenken", maar hebben we een heterdaadje.
Het hielp bij de winkeldieven ook.

Groeten, Aad Verkuijl

peter wijn

PostPosted: Fri 06 Apr 2007, 21:07    Post subject:
alexander, het lijkt of je het probleem probeert te bagatelliseren. Dat vind ik niet goed.

drie kwartier is langdurig. punt. Guido legt uit waarom.

Wat mij betreft krijgt degene die het geluid aangezet heeft een ban. Een maand is kort. Misschien leert ie er van.

gelukkig zijn er mensen die hebben ervaren dat geluid niet nodig is.
Zoals ik al eerder aangegeven had trouwens. Maar luisteren, kijken, lezen, iets op je in laten werken is een kunst.

En legolas, zoals ik al eerder heb aangegeven gun ik iedereen mooie plekjes, maar ik hoop dat het aantal mensen hier niet nog groter wordt.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum