Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 10:00    Post subject: Canon EF 70-200mm f/4L USM
Ik heb een camera gekocht (Canon EOS 350D+kitlens) en ben me nu aan het orienteren ter aanschaf van een kwalitatief hoogwaardig zoomobjectief. De Canon EF 70-200mm F/4L USM is een mogelijke kandidaat gezien het budget waar ik me aan kan houden maar ik kan niet erg veel reviews en/of voorbeeldmateriaal vinden inzake dit objectief. Het lijkt me, op papier, een goed objectief om de eerste serieuze stappen met de DSLR te zetten maar ik ben nog maar een pure leek wat dit soort zaken betreft dus moet ik het hier nog maar 's vragen leek me dan.

Is er misschien iemand die me meer over dit objectief kan vertellen ?

Bij voorbaat dank, Ray
Back to top
Reply with quote

Sander L

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 10:10    Post subject:
Ik heb dit objectief, en ben daar erg tevreden over.

Optisch is het 1 van de beste Canon zoomobjectieven. De AF is erg snel en de bouwkwaliteit is heel erg goed. Objectief wordt geleverd met een zonnekap, maar zonder statiefgondel. Dat laatste vind ik een nadeel.

Verder is het een F4. Ik kan daar prima mee leven, voordeel is het lichte gewicht. Nadeel natuurlijk dat bij slecht licht het objectief minder snel scherp stelt als een 2.8 variant ( en evt. kleinere DOF bij een 2.8, hoewel dat in PS natuurlijk zelf ook te maken is ).

Bij Digimaxx kost de 70-200/4L Euro 539,- nieuw, en voor dat geld is het een eigenlijk een koopje. Een ander erg goed objectief in die prijsklasse is de Canon 70-300 met image stabilizer.

Bekijk anders eens de testen op www.photozone.de

Sander
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 11:57    Post subject:
Hoi Sander,

Ben blij dat je zo over dit objectief te spreken bent, vooral ook omdat de bouwkwaliteit van dit objectief niets te wensen over schijnt te laten.

Quote:
Een ander erg goed objectief in die prijsklasse is de Canon 70-300 met image stabilizer

Nu ben ik nog niet erg thuis in deze materie maar afgezien van het grotere bereik wat de 70-300 IS heeft biedt dit objectief minder lichtsterkte dan de 70-200 F4L toch ? Of vergis ik me en maakt de IS dit verschil weer goed ? Het grotere bereik van 100mm t.o.v. van de 70-200 lijkt me interessant maar welke van de twee lenzen biedt de meeste kwaliteit, i.e. scherpte, AF snelheid, F snelheid etc. waarbij ook robuustheid meeweegt ?

Ik ga meteen even naar de review kijken die je hier aangeeft.

Bedankt voor je reactie tot dusver Smile
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 12:49    Post subject:
Na heel de review te hebben gelezen aangaande het 70-200mm F4L USM objectief kom je dus op de conclusie-paragraaf van de review en lees je de laatste regels :

Quote:
Unfortunately the quality of the two tested samples varied quite a bit which is a little disappointing especially regarding the L designation. So if you can get a good one the EF 70-200mm f/4 USM L can be highly recommeded!

Shocked ...eh...heren/dames van Canon...dit schept nu niet echt een geweldig vertrouwen aangaande de consistentie van het door u aangeboden product in deze klasse Rolling Eyes
Back to top
Reply with quote

Sander L

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 22:34    Post subject:
Helaas heeft niet alleen Canon daar last van... als ie niet goed is kun je hem eenvoudigweg omruilen. Mits je bij een goede leverancier koopt...

Sander
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 23:32    Post subject:
Ik koop m'n apparatuur meestal bij Foka te Rotterdam. Ik wil deze lens desondanks graag aanschaffen maar gezien mijn onwetendheid op het gebied van dit soort specifieke apparatuur kan ik absoluut zelf nog niet beoordelen of ik een goed danwel minder exemplaar in handen krijg Rolling Eyes

Want hoe stel ik vast of het een kwalitatief minder exemplaar is ? ik heb totaal nog geen ervaring met een spiegelreflex, laat staan met een dergelijke lens. Ik weet echt niet welke criteria van toepassing zou moeten zijn op een dergelijk product....
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum