Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Blauwe luchten

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Apr 2007, 20:29    Post subject: Blauwe luchten
Wellicht een domme vraag (maja die bestaan niet he......)
Ik heb vaak het probleem dat mijn blauwe lucht grauw wordt op foto.

Wat kan oorzaak zijn en hoe kan ik dit voorkomen?

Verneem graag jullie tips (natuurlijk kan eea. in PS maar dat bedoel ik dus niet..... Wink )

Ron van Elst

PostPosted: Sun 29 Apr 2007, 21:43    Post subject: Bekend verschijnsel met Canon camera's...
... Heb zelf (nog) geen Canon. Heb nu een Minolta 7D met rijke kleuren uit de camera. Zal de kleuren van deze camera erg gaan missen bij overstappen. Geweldige rijke kleuren rechtstreeks uit het boxje.

Misschien dat je met picturestyles wat kunt proberen om vanuit je camera rijke (verzadigde) kleuren te krijgen?

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Hans J.

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 Apr 2007, 22:44    Post subject:
De hoofdkleuren van licht zijn blauw groen en rood.
Voeg je die samen dan heet dat additieve kleurmenging en krijg je wit licht.
Als blauw grijs wordt houdt dat in dat er bij de blauwe kleur een portie groen en rood bij gekomen is. Met andere woorden het blauw wordt een beetje geneutraliseerd. Ik denk dat het toch een registratie probleem is van de camera. Misschien moet je even opzoek gaan naar mensen die de zelfde camera hebben en dit euvel bespreken.
Zelf heb ik ook een 7D waar ik wat de kleur betreft erg over te spreken was. Voor birdpix gebruik ik een snellere kamera.

Gr. Hans

André G. Duiven

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Apr 2007, 11:15    Post subject:
Hoi;

Inderdaad geen domme vraag, de antwoorden die je krijgt zijn m.i. niet de oplossing voor je probleem, die is er namelijk (eigenlijk niet). Volgens mij doel je op het feit dat bij normaal belichtte onderwerpen de lucht vaak kleurloos (grauw) oogt. Dit is het gevolg van het feit dat de grote dynamiek in het beeld niet geheel door een digitale 'gevangen'kan worden. De laatste generaties films zijn daar nog steeds beter in.

Bij het bepalen van de belichting zullen vogelfotografen veelal gebruikmaken van spotmeting of centrumgerichte lichtmeting, alles natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden die het gebruikte type camera biedt. Gevolg is dat het onderwerp waarop is scherpgesteld goed belicht is (de vogel!) maar dat in de lichte partijen (de lucht als die te zien is) alle contrast weg is (overbelicht) en de donkere partijen idem (onderbelicht en daardoor alle zwart dichtgelopen). Dit valt vooral op wanneer er veel omgeving is meegefotografeerd. Daarom lijken close-up foto's ook al gauw beter. Dat komt doordat de belichting over het gehele beeld uniform is. Je kunt voor lichtmeting op het hele oppervlak kiezen (vaak matrix-meting genoemd), maar dat geeft vaak onbevredigende resultaten omdat dan juist de vogel die je wilde fotograferen net iets onder of overbelicht is. Probeer e.e.a. maar eens uit op verschillende partijen in het beeld dat je wilt schieten. Focus op de lucht, druk je focus/lichtmeet lock knop in en maak een foto van de voorgrond of ieder ander donkerder gedeelte in het beeld dat je wilt samenstellen. Je zult al gauw merken wat et gevolg is.

Er bestaan een paar truuks om er iets aan te doen. De simpelste is standaard iets onderbelichten, dat werd/wordt met diafilm altijd al gedaan (voor beter ctrast en doortekening). Dat geeft meteen de reden aan waarom je (ondanks het meerwerk bij de 'nabehandeling' van je foto's) zou moeten kiezen voor RAW. Daarbij is de belichting namelijk nog goed aan te passen De tweede is bracketing. Afhankelijk van de instelling die je kiest neem je dan meerde foto's onder dezelfde omstandigheden van je onderwerp en kiest dan achteraf (op basis van oordeel en histogram) de beste. Als je onderwerp statisch is ( wat bij vogels vrijwel nooit opgaat) kun je nog verder gaan door een aantal van deze foto's in speciale programma's samen te voegen (PS biedt deze mogelijkheid ook), waardoor de diverse lichte en donkere delen kunnen worden samengesteld uit de verschillend belichtte foto's uit de bracketing serie. Deze nieuwe vorm van fotografie wordt HDR fotografie genoemd (googlen op HDR geeft je al snel voldoende info en voorbeelden), en is zelfs mogelijk met één foto als uitgangspunt.

Je kunt ook filters gebruiken. Een polarisatiefilter filtert alle weerkaatste licht eruit, kleuren worden dieper, contrast rijker, vooral in luchtpartijen. Bij extreme verschillen tussen licht en donker kun je een grijsfilter met verloop toepassen, waardoor je de lichte partijen als het ware wat 'afremt', kleurenfilters geven nog weer grappige effecten.

Ik zou niet al te snel spreken van een euvel. De tegenwoordige digitale camera's zijn behoorlijk goed, zelfs de goedkoopste. Als je twijfelt over het correct weergeven van kleurpartijen met een specifieke camera dan neem je gewoon een aantal foto's van alleen strakblauwe lucht, of alleen witte wolken. Als dat er goed uitziet is er niets aan de hand. En bedenk ook even op wat voor monitor je het resultaat aan het bekijken bent. Dat maakt ook al snel heel wat verschil.

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Apr 2007, 12:22    Post subject:
Hoi Patrick, wat zijn de instellingen en parameters waarmee je fotografeert? Kun je wat voorbeelden in je PA zetten (incl. exif)
Back to top
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Mon 30 Apr 2007, 13:05    Post subject:
Hoi Patrick,

Gebruik zelf de EOS 400D, in het 2e tabblad van het menu bij WB-SHIFT/BKT kunnen per kleurgroep de kleuren benadrukt worden.
Zie dit voorbeeld in mijn PA. Ter verduidelijking heb ik het blokje niet centraal gezet.
Als ik nu een foto zou maken met deze instellingen, zou de foto wat blauwer worden, en ietsje groener (4 naar links, 1 naar boven tov. normaal). Hoe verder het blokje naar een bepaalde kleur gaat, hoe sterker die kleur op de foto benadrukt wordt.

Mss heb jij ook zoiets op je camera?

Gr. Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Mon 30 Apr 2007, 19:28    Post subject:
Dank alvast aan allen voor de reacties.

Ik zal proberen of ik deze week een voorbeeld in PA kan zetten.
Helaas weer eens weinig tijd dus dat zal denk ik woensdag worden.

Groetjes en nogmaals bedankt alvast.

Patrick Lemmens

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum