Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

ervaring met (Canon) 2x converter en (Canon) 300 mm ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 May 2007, 21:47    Post subject: ervaring met (Canon) 2x converter en (Canon) 300 mm ?
Alweer een tijdje geleden een Canon 2x converter gekocht. Achter mijn 300mm gezet, maar ik krijg 'm toch niet scherp. Van alles geprobeerd; op driepoot gezet en op monopod, IS aan- en uitgezet, vooral op f11 en soms op f16 geprobeerd. Als ik foto's zie van Arie O. en Danibabi met een 500mm (uiteraard kwalitatief beter dan de 300-4.0 maar dan nog) en een 2x converter dan moet het toch mogelijk zijn om scherpe opnames te krijgen.
Ligt het aan mijn ogen (ik moet namelijk manueel scherp stellen), aan mijn 20D (eventuele back- of frontfocus) of is de 2x sowieso niet voor de 300mm ontworpen (maar houdt Canon daar om verkooptechnische redenen gewoon zijn mond over) ?
Is er iemand die gelijksoortige ervaringen met de combinatie Canon 20D, 300-f4.0 en 2x converter heeft ?
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Sun 27 May 2007, 23:09    Post subject:
Ik heb het vroeger heel vaak geprobeerd met mijn 100-400 Karel. Vergelijkbaar met jou 300, en ook manueel dus. Niets lukte. Met de 500 en de 30D is het veel beter. Ik vrees dus dat het aan de lens ligt en de 2X alleen maar echt goed werkt met de kwalitatief beste lenzen (f4), maar vooral dan in combinatie met een Mark II, want dat gebruiken beide gasten wél meestal hé!.

groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 May 2007, 8:05    Post subject: 100-400
Hoi Karel,

Ik heb geen ervaring met jouw combi maar had wel soortgelijke problemen bij mijn 10D, 100-400 en 2x combi (ook manueel focussen dus).
Ik stond zelfs op het punt om de 2x de deur uit te doen ... maar mijn oplossing uiteindelijk was: in Av mode schieten (f/13 minimaal, maar f/16 was beter) en ook zorgen dat de oogcorrectie goed was afgesteld vh draaiwieltje dat naast het kijkgat zit: mijn ervaring is dat de "nul-stand" niet klopte, moet je dus zelf ijken. Bij mijn camera moest ik die zelfs 2 stappen linksom zetten. Kun je doen door zonder converter manueel te focussen en dan bekijken welk beeld het scherpst is.

Hopelijk helpt dit bij jou ook ... Succes,
Phil

Ducatifool

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 May 2007, 12:35    Post subject:
Als brildrager soortgelijke problemen gehad en tijdens haastklussen nog wel. In de M stand met converter op de 100-400 van Canon of de bigma van Sigma veel onscherpe beelden gemaakt. Na heel veel proberen de juiste instelling gevonden die de afwijking opvangt van je oog. Statief gebruiken op een statisch element. Noteren welke dioptrie en instellingen en dan vervolgens weer op de pc kijken wat het resuktaat is.
Nu de gelukkige bezitter van een sigma 300 F2.8 waarbij de AF met een 2x converter blijft werken. Ook de Af van de 100-400 Canon blijft werken maar dan alleen met de 1.4 convertrer van tamron. Niet de sigma of canon versie.
Reply with quote

cor visser

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 May 2007, 20:49    Post subject:
Karel

Ik gebruik mijn 300 mm met een Soligor 1.7 converter. De AF blijft dan gewoon werken. Heb wel een 30D.
Voor ca. 100 euro is deze te koop en het resultaat is prima.
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 29 May 2007, 12:20    Post subject:
ik heb dezelfde combi gebruikt als waar jii het over hebt Karel, maar bij mij waren de resultaten ook niet bevredigend, vond de foto's allemaal erg soft worden en ik heb toen besloten dat als het nodig zou zijn ik maar iets meer zou moeten croppen, beter iets minder pixels dan geen scherpe foto's.

Doodles

PostPosted: Tue 29 May 2007, 12:27    Post subject:
De 2x converter is eigenlijk alleen geschikt voor gebruik met Canon's allerscherpste en allerduurste lenzen, zoals de 300/2,8 de 400/2,8 de 500/4 en de 600/4. Ik heb dat ooit ergens gelezen in een officieel Canon document, alleen de genoemde lenzen zouden kwalitatief goed genoeg zijn om het kwaliteitsverlies van de 2x op te vangen.

Zelf heb ik de 2x met de 300/2,8 gebruikt en alleen met flink diafragmeren is het resultaat dan goed. Vanaf F8 kun je haarscherpe beelden maken (zie ook de beelden van Jasper Doest). Met de 500/4 heb ik nog niet echt acceptabele resultaten kunnen behalen, vooral omdat ik met de 20D handmatig moet scherpstellen, maar ook omdat je dan effectief met 1600mm werkt, en dan heb je wel heel korte sluitertijden nodig om onscherpte te voorkomen.

De 2x zit nu vaak niet eens in mijn tas, maar ik verwacht dat dat verandert als ik de 1D3 heb.
Back to top
Reply with quote

JDoest

PostPosted: Tue 29 May 2007, 13:26    Post subject:
Op de 300/4.0 is de 2x niet goed te gebruiken. Idd werkt hij op de 300/2.8 prima vanaf f/8.0 (op 5.6 zijn ze nog wat soft). Ook moet gezegd dat de EF20II veel beter is dan de EF20.
Reply with quote

Bokje

PostPosted: Tue 29 May 2007, 13:48    Post subject:
Karel,

Ik gebruik de 2x soms op mijn 300/4 maar dan met de Mark II. Ik hou autofocus maar het gaat langzamer als met de 1,4x of helemaal zonder. De resultaten zijn redelijk maar wel met diafragmeren (f16 en hoger).

Wat Phil ook zegt: diafragmavoorkeuze gebruiken en dan goed diafragmeren is het proberen waard.

Succes,
Jack

Ard

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 May 2007, 19:11    Post subject:
Vanaf F11 zou hij scherp moeten zijn.

Mooie scherpe plaatjes maken is idd lastig. Je bent nog afhankelijker van goed licht en snelle sluitertijden. Afstand is ook belangrijk, gebruik je hem om een vogel op flinke afstand dichterbij te halen kan je beter croppen, dichtbij vallen er wel goede resultaten te halen is mijn ervaring. Geldt in principe ook voor de 500, platen met de 2x TC zijn pas echt fijn bij goed licht en beperkte afstand.

Hans J.

PostPosted: Tue 29 May 2007, 19:29    Post subject:
Een kleine opmerking van een Nikon gebruiker.
De vraagsteller werkt met verlengingsfactor 1.6 Meerderen die met converters werken, werken met toplenzen inclusief factor 1.3. Bij 1.6 wordt meer uitvergroot dan bij 1.3 dus zal het eindresultaat minder zijn bij welk diafragma ook, vergeleken bij een 1.3 factor. Uiteindelijk is het dus (1.6) maal (1.4 of 2.0). Geen wonder toch dat dit een probleem geeft. De DigiMarkussen onder ons hebben dit probleem minder.

Jacky en Martine

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 May 2007, 20:13    Post subject: Ervaring met Canon 300/2.8 L IS USM?
Ik heb sinds 1 maand de Canon lens 300/2.8 in mijn bezit voor op mijn 20 D, mijn eerste beelden nam ik met een 2 X converter en idd waren niet haarscherp, donzig! Op aanraden heb ik dan een 1.4 converter gekocht en ben deze nu aan het uitproberen, dat lukt toch al veel beter. Was eerst ook wat teleurgesteld voor zo'n investering met de moeilijkheidsgraad om scherpe beelden te hebben, wij hebben ook de 100 - 400 en daarmee al scherpe en mooie beelden gemaakt en veel lichter om mee te dragen!
Zou het liggen aan de body van de 20 D en beter gaan met een 30 D of 1D mark? Ben benieuwd. Zou graag eens op stap gaan met iemand die wil uittesten!
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Tue 29 May 2007, 20:49    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties. Vooral de ervaringen van de 300mm gebruikers waren waardevol (gelukkig dezelfde ervaringen).
Ga toch eens een mailtje naar Canon sturen. Kan nergens vinden dat deze lens ongeschikt zou zijn voor de 2x converter (tegenovergestelde juist).
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Wed 30 May 2007, 18:53    Post subject:
Ik had nog een aardige link over converters in mijn archief met afbeeldingen van scherptevoorbeelden van gebruikte converters op verschillende lenzen.
Deze site bestaat uit vier pagina's. Zie onderaan d.m.v. een rolmenuutje.

http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2.php

Vergeet niet dat converters ontstaan zijn in het analoge tijdperk.
Dat lag toen veel minder kritisch dan nu.
Vond onlangs natuurgidsen van 7 jaar terug. Ik schrok van de erbarmelijke fotokwaliteit. De technische vooruitgang is met sprongen vooruit gegaan.
Duidelijk is dat daardoor de converterbruikbaarheid door gewenning is begrensd.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum