Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D80 met de 70-300 VR lens en een 1.4 of 2.0 converter

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Mar 2007, 15:07    Post subject: Nikon D80 met de 70-300 VR lens en een 1.4 of 2.0 converter
Hoi allemaal,

Ik ben zeer tevreden over mijn D80 met de 70-300 VR lens, maar zou zo af en toe wel een wat groter telebereik willen hebben, als ik bijvoorbeeld de natuur in duik.
Volgens de Nikon site is het niet mogelijk om de standaard Nikon teleconverters (TC-14EII, de 17 en de 20E II) te gebruiken met het 70-300 VR objectief.
Is iemand die dit kan bevestigen, en waarom zou het niet werken en is er wellicht een andere converter (Sigma of Tamron) die wel met de VR lens werkt?

Groet
Michiel
Nikon D80, Nikkor 18-135 kit lens, Nikkor 35-80 1.4-5.6D, Nikkor 70-300 4.5-5.6 VR, Nikkor 500mm, Kenko Teleplus Pro 300DG Teleconverter 2x, tussenringen, SDHC 4GB, SD UltraIII 2GB, Manfrotto tripod, Lowepro rugzak om al het spul in mee te zeulen.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 27 Mar 2007, 15:53    Post subject:
als het niet werkt dan waarschijnlijk omdat de zoomlens bewegende elementen heeft die met de convertor kunnen botsen. Anders omdat Nikon vind dat de kwaliteit van het beeld niet aan hun stand voldoet.
check www.nikonians.org voor meer ervaring over convertors en lenzen. Ze zullen daar een "kenko pro" aanraden. Die wordt voor zover ik weet in europa geleverd onder de naam soligor.

mijn idee: luister naar nikon en doe het niet. Meestal ziet het er niet uit en is croppen beter. Uitzondering zijn 200~400 F4 AF-S VR en de diverse versies van de 70/80~200 F2,8.
Zoek voor de grap ook eens op hoe vaak een vraag over lens en convertor hier gesteld wordt, met telkens hetzelfde antwoord.
Back to top
Reply with quote

MichielB

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 9:45    Post subject:
Ikzelf gebruik ook de D80 met de 70-300 VR maar dan met een teleconverter van Kenko, de Pro 300 2x.
Het geheel op een statief en de VR op normaal. Ik ben nog aan het oefenen maar de eerste resultaten zijn technisch goed. Alleen nog zorgen dat de herten goed zichtbaar zijn Laughing
Ik heb er dus geen problemen mee. Kijk op cameranu.nl voor de actuele prijs.

Succes en laat je resultaten hier eens zien.
Nikon D80, Nikkor 18-135 kit lens, Nikkor 35-80 1.4-5.6D, Nikkor 70-300 4.5-5.6 VR, Nikkor 500mm, Kenko Teleplus Pro 300DG Teleconverter 2x, tussenringen, SDHC 4GB, SD UltraIII 2GB, Manfrotto tripod, Lowepro rugzak om al het spul in mee te zeulen.
Back to top
Reply with quote

MichielB

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 9:51    Post subject:
Nog even een aanvulling:
De auto-focus werkt in de telestand niet, wanneer je minder zoomed zal het wel mogelijk zijn, mits er genoeg licht is.
Back to top
Reply with quote

Rien van Zuijlen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 May 2007, 20:57    Post subject: Nikon 70-300 met converter
Hoi Michiel,
Ik heb die combinatie gehad maar heb hem ingeruild. De Nikon 70-300 is niet te combineren met de Nikon converters omdat ze eenvoudigweg niet passen (het glas steekt uit). Een Soligor converter past wel maar dan werkt de automatische scherpstelling niet meer. Je moet dan dus altijd met de hand scherpstellen. Ik fotografeer altijd lopend uit de hand en dat was dus goed waardeloos. Maar bovendien was de beeldkwaliteit zeer onder de maat, vooral de onscherpte achter het onderwerp. Ik heb nu een Sigma 170-500 en dat bevalt me prima. Ongeveer het zelfde bereik en voor de zelfde prijs. Een vrij licht objectief wat belangrijk is bij lange wandelingen.
Groet,
Rien.
Back to top
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Thu 31 May 2007, 22:07    Post subject:
[quote]De Nikon 70-300 is niet te combineren met de Nikon converters omdat ze eenvoudigweg niet passen (het glas steekt uit) [/quote]

Dat is simpel op te lossen door een tussenring tussen lens en converter te plaatsen, maar of de lens kwalitatief goed genoeg is om met converter te werken valt te betwijfelen..
Back to top
Reply with quote

MichielB

PostPosted: Fri 01 Jun 2007, 7:11    Post subject:
Ik werk nu een paar weken naar alle tevredenheid met de D80 - 70-300vr lens en de Kenko 2x. De automatische focus werkt niet, maar dit is in het 300mm (600mm dus) gebied ook eigenlijk niet handig, je wilt toch die ree die naast de boom staat en niet de boom scherp. Zelfs bij weinig ligt krijg ik nog scherpe foto's.
Ik gebruik de Kenko ook op mijn 500mm Nikkor lens, dit geeft een 1000mm bereik en dan wordt het echt spannend (dingen zien die je met het blote oog niet meer ziet).

Michiel
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum