Gender: Male Age: 54 Joined: 04 Mar 2007 Posts: 6 Location: Rozenburg
Posted: Fri 01 Jun 2007, 15:18 Post subject: Sigma 70-200 2,8 of bigma?.
Hallo,
ik zit al een tijdje te dubben over welke lens ik zal aanschaffen, mijn intressen ligt richting vogelen / natuur ed, maar ook foto's schieten tijdens een potje voetbal/handbal ed.
eerste instantie wilde ik gaan voor de bigma!, maar na wat lezen is mijn oog ook gevallen op de 24-200 met eventueel een converter 1,4 en 2,0.
is de keuze (24) 70-200 2,8 met converters 1,4 en 2,0 een goede / juiste keuze. voor sport denk ik wel (dan heb je ze niet nodig denk ik) maar hou ik voldoende lengte over om te vogelen?.
kijkend naar de prijs van deze lenzen komen deze aardig overeen.
ik heb nu wel twee kitlenzen ook tot 200 maar ik dacht zo wanneer ik die 24-200 aanschaf kan ik aardig wisselen om wanneer nodig de converters te gebruiken.
hopend op een antwoord om de knoop door te hakken.
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Fri 01 Jun 2007, 16:14 Post subject:
Voor vogelfotografie is 200mm doorgaans veel te weinig. Alleen vanuit een schuilhut/tent is zo'n lens goed te gebruiken. Eigenlijk kun je stellen dat je voor vogelfotografie niet gauw millimeters teveel hebt.
W.b.t. de converters. De 1.4 wordt veel gebruikt. De resultaten van een 2x laat vaak te wensen en dat is nog vriedenlijk gezegd.
Ik zou voor de 50-500mm gaan, een prima allround lens en hier op de site zijn daarvan genoeg foto's te vinden. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Volgens mij bedoel je de 70-200 van sigma. Ik zou deze lens overigens niet gebruiken icm met de 2x tc.
Bij outdoor sporten kan je overdags denk ik wel goed uit de voeten met de bigma.
De bigma heeft denk ik de beste prijs/mm verhouding.
Mocht je budget hebben kijk dan anders ook nog even naar de 120-300 2.8 van sigma. icm de 1.4 tc hele goede resultaten en als je een echt goed exemplaar hebt kan de 2x tc met een stopje knijpen ook makkelijk.
de 300mm F4 van nikon kan je ook nog even uitproberen. Daar kan eventueel ook nog een tc tussen.
Belangrijkste tip is ga ze even uitproberen in de winkel.
Bigma is topzwaar en wordt groter bij het zoomen en is niet lichtsterk
Nikon 300mm F4 is naar zeggen lekker scherp zelfs met 1.4 TC ertussen
De 120-300 is lekker lichtsterk. Te gebruiken met behoud van AF met de 2xtc. Maar is retezwaar.
Ow en vergeet de 80-400 OS / VR niet. Ook best wel lekker in gebruik. Niet lichtsterk maar wel lekker knallen uit het handje.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Sun 03 Jun 2007, 17:53 Post subject:
Ik kan me helemaal aansluiten bij de vorige reacties, maar 1 ding wil ik nog benadrukken: GEBRUIK GEEN TC OP EEN ZOOMLENS!
Er zijn een paar uitzonderingen, maar meestal geeft dit problemen met AF, om maar te zwijgen over de beeldkwaliteit.
mijn advies:
1. AFS 300 f4 + tc
2. AF 80-400 VR
Die sigma 120-300 schijnt idd een geweldige lens te zijn, maar is duur, groot en zwaar. ik heb er zelf geen ervaring mee.
Sterkte met je keuze
grt
Ad _________________ NIKON
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum