Posted: Tue 05 Jun 2007, 11:31 Post subject: Welke camera is het meest geschikt?
Hallo allemaal,
Ik wil mijn vriendin graag een camera cadeau doen, omdat ze is afgestudeerd. Ze houd erg van vogels kijken en ik denk dat ze het erg leuk zou vinden een digitale camera te hebben waarmee je vogels leuk mee kan fotograferen. Een digitale spiegelreflexcamera met een aparte telelens gaat helaas boven mijn budget. Ik heb daarom gekeken naar automatische cameraatjes met veel vergroting. Ik heb een lijstje van kandidaten gemaakt:
Olympus SP-550 Ultra Zoom (18x)
Sony Cybershot DHC-H7 of DHC-H9 (15x)
Panasonic DMC-FZ8 (12x)
Canon Powershot S3 IS (12x)
Tussen haakjes achter het model staat het maximale optische zoomniveau. Helaas krijgt de Olympus slechte recenties op het punt van bruikbaarheid van dat zoomniveau. Het duurt lang om een foto te nemen en de automatische scherpstelling is niet altijd goed en ook langzaam. De Panasonic komt beter uit de bus, maar ik vraag mij af of 12x vergroting wel voldoende is.
Ik ben op zoek naar specifiek advies vanuit het perspectief van de vogelfotograaf. Heeft iemand ervaring met deze modellen? Is 12x vergroting genoeg? Zijn er andere tips te geven?
Dank je wel, dat had ik nog niet gezien. Maar ik zie voornamelijk verwijzingen naar recensies. Ik heb voor alle modellen alle recensies al gelezen. en die recencies beoordelen het fotograferen in het algemeen, niet specifiek het fotograferen van vogels. En volgens mij is dat toch een heel bijzondere tak van de fotografie. Ik was benieuwd naar praktische tips en ervaringen van vogelfotografen. Maar ik denk dat de meeste mensen hier geen automaatjes gebruiken?
Age: 42 Joined: 02 Jan 2005 Posts: 42 Location: Overijssel
Posted: Tue 05 Jun 2007, 12:52 Post subject:
het is hier idd of digiscopen dus met een klein ding door je telescoop fotograferen (gaat ook boven budget ) of ik denk zo goed als allemaal spiegelreflex. Dan kun je zelf je tele lens kiezen.
Vrees dat vogels met zo'n compact gewoon een grote uitdaging is.
Vanuit een schuilhutje zul je wel opnames kunnen maken van zittende vogels en dan zou ik voor eentje gaan die goed presteerd.
maar vliegende vogels etc.. je hebt toch eigk altijd een spiegelreflex nodig omdat die direct reageerd en een lens met snalle AF is ook geen overbodige luxe.
Vrees dat vogelfotografie niet heel makkelijk zonder dure apparatuur kan.
Kun je niet alleen een body cadeau geven ofzo en dat anderen misschien een lens geven oid? 70-300 5.6 lensjes ofzo zijn zo duur nog niet (al zal dat ook gauw tekort schieten) _________________ Wonderful creation
Voor nu heb ik maar voor de Panasonic gekozen, deze wordt het beste beoordeeld. Ik hoop dat met 12x vergroting het toch nog mogelijk is leuke plaatjes te schieten, misschien met wat geluk.
Wie weet stappen we ooit nog over naar een duur en professioneel setje, als blijkt dat vogels schieten echt leuk werk is. En tegen die tijd is alles natuurlijker weer veel beter en goedkoper.
De Sony H2 (12X) komt ook goed uit de test en wordt op het moment aangeboden voor € 250,-. Ik zag deze zelfs al een keer voor € 225,- staan. Ik denk dat de Panasonic een nog iets beter toestel is, € 280,- (kieskeurig.nl). Deze is ook weer later uitgekomen.
Wat mij opvalt bij Sony is dat de camera's in fotokwaliteit achteruitgaan. In volgorde: H2, H5, H7, H9.
Onlangs is er een test verschenen van de H9. Deze valt niet mee.
De H2 is dus nog steeds interessant en wordt alleen maar goedkoper.
Dit bericht is later aangepast. Ik had verkeerd gekeken.
Last edited by Hendri on Sat 09 Jun 2007, 12:56; edited 1 time in total
Nou ja.. €130 duurder... ik heb de Panasonic DMC-FZ8 voor €280 gekocht (maar nog niet geleverd helaas). Best goedkoop. Ik zie trouwens dat de Canon PowerShot S5 IS nu ook al te koop is. Dat kan ook een interessant ding zijn voor de aanstaande liefhebber met een kleine beurs. Het grappige is dat lens los kan (net als bij de eerdere modellen) en je er een teleconverter (die iets meer dan €100 kost) tussen kan zetten. Ik wist eigenlijk niet dat je ook teleconverters bij compactcamera's kan gebruiken...
Hee!! Ik begon nog even te zoeken en zie nu ook dat er voor de Panasonic DMC-FZ8 een teleconverter beschikbaar is! Dat is goed nieuws. Mocht blijken dat de camera in de smaak valt en er meer vergroting gewenst is kan eventueel later nog een verbetering worden gekocht dus. Er is echter ook nog een lensadapter nodig, dus de uitbreiding is wel duurder dan bij de Canon.
Fransie je hebt gelijk. Ik had niet goed gekeken. Ik heb het even aangepast.
Weet iemand of er ook vergelijkingen zijn gedaan tussen de camera's met verschillende teleconverters?
Voor het fotograferen van vogels is dat misschien wel net zo belangrijk.
Misschien dat er voor een mindere camera wel een betere teleconferter is. Of werkt dat niet zo.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum