Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nieuwe lens: welke?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 13:05    Post subject: nieuwe lens: welke?
Hey allemaal,

Ik ben een beginnend fotograaf en wil me net als jullie toeleggen op het maken van vogelfoto's. Ik heb niet een heel ruim budget, maar ik zou graag een nikon d40x met een 70-300mm lens nemen. Denken jullie dat je daar plezier van hebt, in de zin dat het kwalitatief behoorlijk goed is?

Wat kunnen jullie me adviseren?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 13:24    Post subject:
bedoel je de nikkorlens met VR? op zich prima spul... zeer snelle autofocus en handige trillingsreductie. Wel best veel geld voor de lens, maar zinnig lijkt me.

Om vogels te fotograferen is de lens eigenlijk te kort. Maar alle lenzen zijn te kort als je niet dicht bij de vogels kunt komen. Als je met deze lens in een schuilhutje op de juiste plek gaan zitten kun je uitstekende resultaten krijgen.
Flink doorsparen voor een nikkor 300 F4 (met convertor) of iets minder duur een sigma 170-500 of 50-500 kan ook.

Wat betreft de camera, de beelden zullen in principe uitstekend zijn. Dat geldt voor alle nikon's (en canon's en pentax en sony).

Deze camera en lens zijn ook in het gewone gebruik prima et gebruiken. Mocht je de smaak te pakken krijgen, kun je altijd doorsparen...
Back to top
Reply with quote

*Bas*

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 13:34    Post subject: toevoeging..
Ik had een AF-S 70-300mm F 4.0-5.6 in gedachten. Op internet kostte deze in een winkel eur 139, valt dus wel mee.

Wat bedoel je precies met 'VR'?
Back to top
Reply with quote

Niels de Vos

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 14:32    Post subject:
Ha Bas,

VR staat bij Nikon voor Vibratie Reductie, dit is hetzelfde als IS (Image Stabilizer) bij Canon en OS (Optical Stabilizer) bij Sigma. Zoals de naam al zegt reduceert dit de vibratie van bijvoorbeeld je hand of de wind tegen je statief, en kun je dus sneller scherpere foto's nemen.

Overigens kan ik voor Nikon geen AF-S 70-300mm F 4.0-5.6 vinden, wel een 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR van rond de €500,-. Wel staat er bij Kamera-Express een occassion te koop, alleen is dit geen AF-S: Nikon AF-G 70-300mm F/4-5.6.
Sigma heeft wel een 70-300 F4-5.6: http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=33. Deze is ruim €200,-.

Ik hoop je zo een beetje verder geholpen te hebben.

Apparatuur: Nikon D100 + MB-D100 - Nikon D70 (defect) - Sigma 50-500mm 1:4-6.3 - Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 - Nikkor 50mm 1:1.4 - Nikkor 85mm f/1.8 - Manfrotto 055DB en 128RC - Nikon SB800 flitser
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 14:44    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 15:55    Post subject:
Houd er rekening mee dat op een D40X alleen AF-S lenzen (met ingebouwde motor) passen, de camera zelf heeft geen scherpstelmotor, wat nogal een beperking is als het gaat om tweedehandsobjectieven!
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 16:03    Post subject:
ger. die 400 F2,8 AF-S doet het wel hoor op een d40x. Al vinden sommigen het misschien een beetje uit balans.

maar de sigma 170-500 heeft inderdaad geen autofocus op een d40/d40x.
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 22:16    Post subject: Welke lens
Persoonlijk, Bas, heb ik mindere ervaringen met de, overigens zeer betaalbare, Sigma 70-300. Bij tijd en wijle nogal blurrig, afhankelijk van de omstandigheden. De Nikor 70-300 (VR) is wellicht een betere keuze in dit bereik. Peters suggestie van o.a. een (ook redelijk betaalbare) Sigma 170-500 is echter ook niet verkeerd.

Vrolijke pennenstreek,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

*Bas*

PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 15:22    Post subject:
Ik heb nog wat rondgekeken wat voor camera's gebruikt worden op deze site. Het blijken niet altijd 10 Mpix camera's te zijn, maar toch hele mooie resultaten.
Ik heb ongeveer 1000Eur te besteden en ik weet dan niet of ik een body neem met 'weinig' pixels en een grote lens, of een body met veel pixels en een minder grote lens. het liefst 1 van nikon of canon.

Mijn eigen voorkeur voor een lens gaat uit naar 28-100 iets in die buurt, omdat ik dan ook landschap kan maken, maar als die vogels dan net aan de overkant van het watertje zitten, heb ik weer een 300mm nodig. Over het algemeen lukt het me om op redelijke afstand te komen dus een 500 mm lijkt me niet nodig + dat het boven m'n budget gaat. Kun je beter een optische nemen dat je de 'mazzel' van x1.5 hebt en goedkoper, of een lens voor digitaal?

Groeten,

Bas
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 15:42    Post subject:
voor 1000,- euro heb je bv. ook een 2de hands canon 300D met een nieuwe tokina 80-400mm zoomlens om maar iets te noemen en als je iets doorspaart misschien wel een 2de hands canon 300D met een sigma 50-500mm zoomlens, van Nikon weet ik niets, maar daar zal ook wel het 1 en ander mogelijk zijn.

ik denk dat je in ieder geval beter meer kunt investeren in je lens dan in je camera.

Benster

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 16:09    Post subject:
De 70/300 lens waar Bas het over heeft...(vermoed ik) is de lens die bij alle nikon toestellen aangeboden wordt ter aanvulling van de kit lens. vaak door 100 euro extra te betalen krijg je deze lens erbij. normaal meen ik 180 euries.

Ik heb hem er destijds ook bij genomen, maar zal heel eerlijk zijn, heb hem niet veel gebruikt, 300mm is voor vogels toch te weinig en een convertor werkt niet met deze lens. tevens moet je wel erg goede omstandigheden hebben en de vogel op 4 meter wil je echt een leuk (geen prachtige) foto te maken.

Beter iets doorsparen en gelijk een goede lens kopen is mijn mening.

Het aantal pixels zegt niet zoveel. Een van de beste toestellen (als niet de beste) 1D mark II van Canon heeft meen ik ook maar 8 Mpix.

Groet,
Ben.

http://www.pbase.com/tonbenrob

Nikon D200
Sigma 500mm f/4.5 DG EX APO HSM
Gitzo 1548 statief met Manfrotto 393 kop
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to: