Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Ervaring gevraagd over een imagetank
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2006, 7:54    Post subject:
Han Bouwmeester wrote:
Lag ik weer naast mijn stoel!
Dan moet er dus toch iets met dat SD kaartje van ons aan de hand zijn.
Bedankt voor je hulp hierbij Marco!

misschien moet je de laatste firmware wel downloaden en installeren?

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Aug 2006, 18:55    Post subject:
Dat ik daar nu niet eerder aan gedacht heb! :mad:
Dat was het probleem dus. Nu werkt alles weer helemaal naar behoren.
Bedankt Gerhardt!!
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 02 Aug 2006, 19:16    Post subject:
Ik heb nog niemand de Jobo Giga Vu Pro Evolution horen noemen. TIPA 2005-2006 Best Photo Storage. Ik weet niet of ie al in Nederland te koop is. Hij staat wel op
www. warehouseexpress.com
Bij Ebay heb ik hem ook niet kunnen vinden.

Bert de Zwart

PostPosted: Wed 02 Aug 2006, 21:10    Post subject:
De Jobo is zeker een interessante optie, daar ik in de komende maanden ook een image storage wil kopen, kijk ik regelmatig op dit forum. De keuze ligt nu bij Epson P2000 of Vosonic, maar de Jobo is net op de markt en zal nog veel reviews lezen voor ik een beslissing neem. Ik heb ze o.a gezien bij: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=1167 vind ze wel erg duur, maar wel erg veel mogelijkheden. Gr, Bert

Panthera

PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 11:11    Post subject:
Quote:
De Jobo is zeker een interessante optie

....je mag wel zeggen een meer dan interessante optie.
Ik heb zo'n ding sinds een week en kan niet anders zeggen. Nu zijn we er.

Het gaat eigenlijk helemaal niet om de opslagruimte, het beeldscherm, de bediening of zo iets, nee..... er is maar een ding echt belangrijk en dat is het vermogen om als USB host op te treden. Dit wil zeggen dat je er een externe harddisk aan kunt koppelen om de foto's naar toe te schrijven. Tijdens je reizen hoef je dus geen notebook meer mee te nemen (eigenlijk 2 want wanneer er een kapot gaat, kan je ook wel naar huis).

Wij hebben standaard een notebook in Kenia liggen en hoeven er dus altijd maar 1 mee te nemen. Nu de regels voor handbagage weer worden aangescherpt (minder kilo's mee) komt dit toestel zeker als uitkomst.

Je kunt nu al 120 GB externe HD's van Freecom kopen die 170 gram wegen. Wanneer je daar een of meerdere exemplaren van hebt, kan je de foto's steeds van je JOBO afhalen en (liefst) in tweevoud opslaan. Helemaal te gek.

Ik heb een 80GB exemplaar (schijfruimte is niet echt belangrijk want de foto's moet je toch elders opslaan en het prijsverschil is extreem) en kan zeggen dat deze in staat is om in 11 minuten een 80x 4GB CF-kaartje naar de JOBO te schrijven (zonder controle, die doe ik namelijk zelf, elke 70ste foto even bekijken). Op 1 acculading kan de JOBO net geen 6 4GB kaartjes wegschrijven en controleren op mijn manier.

De importeur wist mij te melden dat hij 3x zo snel als de epson zou zijn, maar dat is niet het geval. De Espon 2000 doet er 24 minuten over waarmee de JOBO dus 2x zo snel is. De Epson schrijft 4 kaartjes weg zodat je met 1 acculading ook meer kaartjes kunt wegschrijven.

De werkwijze vind ik redelijk omslachtig. Je hebt een soort Joystick, softwarematige en hardwarematige toetsen en dat maakt het allemaal redelijk complex.

De grootste aanwinst is echter het vermogel oms als USB host te fungeren. Iedereen die (van plan is) met een DSLR te gaan fotograferen zal vroeg of laat ontdekken dat dit fenomeen erg veel geld zal uitsparen.

Groet
Marco

Hans Gerhardt

PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 11:26    Post subject:
Marco,

kun je ook direct naar een CD/DVD-writer schrijven i.p.v. een externe hard disk?

Hans

Panthera

PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 11:50    Post subject:
Hoi Hans,

Dat kan ik in ieder geval niet uit de handleiding opmaken. Het zal dus een kwestie zijn van proberen. Ik heb zelf geen Externe writer dus kan het niet proberen. Ik ben overigens eerst op zoek naar een kabeltje met aan weerskanten USB-mini of een verloop van USB naar USB-mini.

Wanneer ik die heb, ga ik allerlei zaken testen en zal proberen ook jouw vraag te beantwoorden.

Wel triest dat de importeur niet gewoon zo'n kabeltje heeft bijgevoegd.

Groet
Marco

jwchess
PixPas Pro

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 12:35    Post subject:
Marco, bij 1to0 (http://www.1to0.nl) of elektronica-online (http://www.elektronica-online.nl/) hebben ze dergelijke kabeltjes vast wel (en niet duur).

Panthera

PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 13:14    Post subject:
Hoi Jan Willem,

Heb ik vandaag al gezegd hoe blij ik met je ben?

Dank je wel.
Marco

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 13:00    Post subject:
Misschien goed te weten dat er nu ook een Vosonic VP8360 is met verwisselbare harde schijf en nog veel meer functies uiteraard. Bij Konijnenberg kost de 80GB versie 409,-

http://www.vosonic.com/index.php?PA=product&id=59&kind_id=12

Jan

Panthera

PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 23:33    Post subject:
Hoi Jan,

Ik vind dit absoluut niet te vergelijken.
De Jobo maakt dat je de foto's kunt wegschrijven op een ander medium. Je kunt dan kiezen voor CD, DVD, Harddisk en straks (nu al bijna) voor Blue Ray Disk) en dat is heel iets anders dan het eenvoudig verwisselen van een harddisk.
Hierbij dient wel te worden aangetekend dat dat erg eenvoudig kan plaatsvinden zoals uit de handleiding blijkt. Ook het formatteren/partitioneren is zonder computer te doen. Echter..... die ontbrekende USB-host maakt dat ik met dit apparaat een stap terug zou doen.

Een USB-host aansluiting geeft je bijna onbeperkte mogelijkheden (nu en in de toekomst).

Ik vind overigens ook niet terug hoe snel dit ding een kaartje leegt. De Jobo zegt 3x zo snel als een Epson 2000 te zijn, maar een aantal metingen geeft aan dat het bij iets meer dan 2x ophoudt.

Groet
Marco

Ed Agter

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 12:21    Post subject:
Panthera wrote:
Hoi Jan,

Ik vind overigens ook niet terug hoe snel dit ding een kaartje leegt. De Jobo zegt 3x zo snel als een Epson 2000 te zijn, maar een aantal metingen geeft aan dat het bij iets meer dan 2x ophoudt.

Groet
Marco

Als ik een kaart in de Epson leeg dan gaat het een stuk sneller wanneer de netadapter is aangesloten!

Golf-man
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 14:35    Post subject:
Panthera wrote:
Hoi Jan,

Ik vind dit absoluut niet te vergelijken.
De Jobo maakt dat je de foto's kunt wegschrijven op een ander medium. Je kunt dan kiezen voor CD, DVD, Harddisk en straks (nu al bijna) voor Blue Ray Disk) en dat is heel iets anders dan het eenvoudig verwisselen van een harddisk.

Dit zijn inderdaad wel erg handige opties. Ik zet Jobo dus ook maar op mijn lijstje. Hopelijk wordt ie wat goedkoper volgend jaar. :cry:

Jan

Panthera

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 18:42    Post subject:
Quote:
Als ik een kaart in de Epson leeg dan gaat het een stuk sneller wanneer de netadapter is aangesloten!

Kan je nagaan......De tijd die ik meet is op netspanning.

Groet
Marco

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 9:15    Post subject:
Marco,

we zijn inmiddels alweer zo'n 6 manden verder. Kun je ons deelgenoot maken van je ervaring met de Jobo Giga Vu Pro Evolution? Kun je ook direct CDs/DVDs direct op een losse brander zetten?

Dank!

Hans

Panthera

PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 19:48    Post subject:
Hallo Hans,

Dat kan ik ten dele.
Ben bijzonder tevreden over dit opslagmedium. Zo tevreden dat, toen de Epson 2000 het begaf, we een tweede hebben gekocht.

De Epson was bijna 3 jaar oud en buiten de garantie. Epson rekende voor het vervangen van de HD bijna 450 euro (voor een 40 GB schijf van een paar tientjes.
Wilde ik hem ongerepareerd terug, dan moest ik 60 euro plus verzendkosten betalen. Vuile oplichters!
Het probleem is dat bij de Epson de software op de harddisk zelf staat en je dus een tweede moet hebben om deze software op een nieuwe schijf te zetten. Hiervoor moet je de tweede dan ook eerst half slopen met het risico dat je er 2 moet vervangen. Nooit meer een Epson dus.

Bij de Jobo staat de software niet op de harddisk. Een stuk eenvoudiger dus.
Nog altijd veel sneller dan de Epson.

Aangezien ik nog steeds geen portable cd/dvd-speler heb, kan ik dat niet testen.
Het krijgen van een geschikt kabeltje blijkt echter een lastige klus. Heb overigens inmiddels harddisks die een grote USB aansluiting hebben zodat de koppeling geen probleem is.
Jobo zelf geeft gewoon geen antwoord op vragen. Heb het overigens niet bij de importeur geprobeerd, maar Konijnenberg heeft dat wel gedaan maar zij konden ook niet voor zo'n kabel zorgen.

Gewoon met een vol CF-kaartje naar de winkel gaan, het kaartje legen op de jobo en even je recorder aansluiten en testen.

Ik blijf er voorlopig fijn van genieten.

Groet
Marco

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum