Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Blunders
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 23:44    Post subject: Blunders
Misschien staat er al een topic over,maar het leek mij wel leuk om te weten of jullie ooit de kans hadden om de foto te maken waar je altijd van droomde,maar het op het moment supreme dik verknald hebben.

Had vandaag namelijk zelf zo'n ervaring. Ik was in het prachtige natuurgebied De Deelen op zoek naar Purperreigers,toen ik tijdens een wandeling opeens oog in oog stond met een Roerdomp,op 3 meter afstand. Hij ging in de kenmerkende houding staan,ik keek door mn lens en dacht: He,vervelend stengeltje voor zn hoofd,ik doe een stapje naar rechts. Dus zonder een foto gemaakt te hebben,deed ik een klein stapje naar rechts.......en jullie raden het al....de Roerdomp vloog weg,terwijl ik het stapje maakte. Geen kopportret van een Roerdomp tussen de paarse bloemen tussen het groene riet,geen vluchtfoto kunnen maken omdat ie van me afvloog en ik het totaal niet verwachtte. Ik had dus helemaal niks.....zelfs geen foto met een klein onbenullig rietstengeltje voor zn koppie die niet eens zo erg storend was. Mn 1e ontmoeting met een Roerdomp liep zo fotografisch op een ramp uit. Ik heb denk ik wel 3 kwartier op mezelf lopen schelden Sad Denk niet dat ik ooit weer zo'n kans zal krijgen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
:-p

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

john.bre

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 6:19    Post subject:
bij mij was het nog erger, ik had in 2006 een vacantie op lesbos gemaakt en op de eerste dag kreeg ik de kans om perfect ( met juiste licht, afstand , compositie,houding,enz.)parende spaanse mussen te fotograferen met mijn nieuwe 20d camera enkele maanden in mijn bezit toen. s,avonds wilde ik ze nog even bekijken voor ze op de geheugentank gingen. toen per ongeluk op de wissen knop gedrukt weg alle foto,s van de eerste dag en natuurlijk ook deze volgens mij topfoto.
is me later noooooit meer overkomen!!! nu leer ik eerst de camera kennen bij een nieuwe om herhaling te voorkomen!
groeten john
Reply with quote

Joël Monster

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 12:57    Post subject:
Leuk topic!

Ik heb meerdere malen zoiets meegemaakt.
De laatste blunder van mij tijdens het fotograferen was dat ik op ongeveer 15m in een boom parende spechten bezig zag. Eenmaal scherpgesteld stond ik daar met mijn Bigma op een eenpoot en ik maakte maar geen foto omdat ik de compositie te druk vond. Confused Ik bleef maar wachten totdat ze er beide goed voor gingen zitten. Nou dat moment kwam uiteraard niet en vlogen samen gezellig weg. Op dat moment kon ik mezelf wel schieten! Rolling Eyes

gr Joel
Reply with quote

Eric Gibcus

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 17:07    Post subject:
Ach de eerste keer mer een digitale camera op pad, dus veel kijken in het boekje hoa alles werkte. In de poelruiter aangekomen om te wachten op het ijsvogeltje Komt daar op eens een buizerd over het water aangevlogen. Omdat het een beetje mistig was dacht ik nog wel een grote buizerd zeg. Wat foto's kunnen maken van het vliegen boven het water en daarna nog een paar foto's buiten het hutje van de vogel recht boven mijn hoofd. thuis aangekomen lopen vloeken dat de foto's net niet scherp waren, dus allen en paar vliegbeelden bewaard. Drie maanden later komt er een vriend op bezoek en naar een tijdje keken we naar mijn eerste foto's met een digitale camera gemaakt, hier viel al vrij snel een vliegbeeld van een zee-arend op. Toen reaiseerde ik me dat de net niet scherpe foto's die ik verwijderd had een jagende zeearend was geweest. Ook in andere file's en mappen waren deze niet meer terug te vinden, ben nog een tijdje zeer boos op mezelf geweest. Tja een nieuwe camera vereist veel aandacht, soms iets teveel.
groet, eric

Aad Verkuijl

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 17:22    Post subject:
Sta op de Geerweg, ter hoogte van het plasdras. Had net de Raynox 2020 op de Fuji 5000.
Mooi glad water en weinig vogels. Ik denk; laat ik die meerkoet maar eens proberen. Terwijl ik door de zoeker staat te kijken, duikt hij half onder water, alleen de kop nog boven. Ik denk ... #Mad
Kijk over de camera en er komt een man Bruine kiek op zo'n 5 meter voor mij langs over het water scheren. Wat een pracht van een beest. Ik keek hem recht in de ogen.
Dacht wel achteraf: waarom nou niet een fotootje gemaakt.
Ja, soms vergeet je in de opwinding nog wel eens af te drukken. Laughing

Groet, Aad Verkuijl

Adri Clements

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 18:46    Post subject:
Grootste blunder van mijn kant was het maken van foto's in de hoogste ISO, tijdens een daagje br. biesbosch, waar echt een aantal leuke platen bij zaten. Bijv. groenpootruiter op 8 mtr. afstand, voor mij persoonlijk best dichtbij. En dat was nog wel de eerste keer van m'n leven dat ik dat ding zag! De foto's van die dag waren echt bagger.
Verder niet echt bijster veel stommiteiten uitgehaald, of wel, net als m'n voorgangers foto's wissen voordat je ze op de computer heb gezet Twisted Evil

Leuk topic trouwens!

Gr. Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

buzzz3d

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 19:41    Post subject:
Torenvalkje dat op een meter of 6 van me op een paaltje bleef zitten toen ik langs kwam wandelen. Camera zat nog in de rugzak, dus die zo snel mogelijk uit de rugzak gehaald zonder de vogel uit het oog te verliezen. Snel camera aangezet zonder naar instellingen te kijken. Nog 3-tal fotos kunnen maken voordat vogel wegvloog.
Kijk ik naar de camera, blijk ik door mijn haast de hoofdschakelaar van Av op M gedraait te hebben. Fotos zwaar overbelicht..
Back to top
Reply with quote

Tjeerd visser

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 20:08    Post subject:
Mijn grootste blunder was denk ik dat ik een keer wat aan het wandelen was en dat ik voor het eerst een Blauwborst tegen kwam. Ik helemaal blij.
Camera uit de tas. En wil je beginnen te knippen, is de batterij leeg #Mad Gelijk nieuwe in gedaan maar het vogeltje nooit terug gezien. Sad
Maar nu heb ik ze al gezien vlak bij huis dus, en ook al een nest Sad
En wat ook rot was, was dat ik voor het eerst een Grote bonte specht die een van de jongen aan het voeren was fotograferen. Maar het nest zat in een boom naast het fietspad! Zie je een van de ouders aan komen met voedsel vlak bij het nest, de koppies komen al uit het holletje, komen er weer fietsers aan te vragen wat er te zien is #Mad

Groeten Tjeerd visser

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 21:12    Post subject:
Ik heb nog nooit een fatsoenlijke Sijs op de foto gekregen. Vaak pogingen ondernomen maar het lukt niet.

Ik wil echter ook wel eens van de natuur genieten zonder de camera mee te nemen .......... Je voelt het wellicht al komen........... In de winter van 2005/2006 op een prachtig zonnige dag, zonder camera, een wandeling in de Oude Venen gemaakt. Op een gegeven moment hangt er vlak voor mijn neus een Sijs aan een Elzenprop. Minuten lang was hij, bij perfect licht, in alle standen zaadjes uit dat ding aan het peuteren. Dat was een wereldfoto geworden en ik kon slechts knarsetandend toe kijken.

Gevolg van deze gebeurtenis is o.a. dat ik nu een 300mm lens bij de camera heb gekocht. Zo kan ik toch relaxed wandelen met het relatief lichte apparaat om de schouder. Een beetje freak-erig is het natuurlijk wel dat ik sinds die gebeurtenis bijna niet meer zonder fototoestel op pad durf.

(gelukkig heeft dat mij afgelopen Zondag toch maar die Grauwe Franjepoot opgeleverd) http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=103307

.

robby roos

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 21:29    Post subject:
Ik ken wel van die momenten dat je iets tegen komt en je camera niet bij de hand hebt.

Zo was ik onderweg naar Veenendaal om mijn vrouw van het werk af te halen.
Zolang ik vanuit mijn woonplaats over de dijk rij (Zetten-Opheusden-Kesteren) hou ik mijn camera bij de hand er kan namelijk nog wel 's een buizerd of ander moois zitten.
Zodra ik bij Rhenen kom is de kans op iets leuks drastisch bekeken vanwege grotere drukte door meer verkeer.

Inmiddels was ik op de terugweg naar huis.
Terwijl ik met mijn vrouw gezellig aan het kletsen was zie ik rechts van me op het fietspad een nogal flinke rode kat lopen.
Ik zeg nog tegen mijn vrouw, kijk die dikke kat daar!.
Toen we dichterbij kwamen (dat beest zat gewoon in de berm!!) kon ik zien dat het een vos was.
Ik werd helemaal lyrisch, maar meer vanwege het feit dat mijn camera achterin de auto lag en ik dus deze grote kans gemist had.

Zo zie je maar, door schade en schande wordt men wijs en tegenwoordig ruim ik de spullen pas op als ik thuis aan kom.
Tenslotte weet je maar nooit...

www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 21:46    Post subject:
Tja, zonder camera overkomt me nogal eens, want zelfs een relatief lichte camera, zoals Hendrik beschrijft, weegt nog flink wat en als je dagelijks op de fiets naar het station gaat met zo'n ding om je nek, besluit je op een gegeven moment toch dat het gewicht niet opweegt tegen de kans. Toen ik van het voorjaar zag dat een echtpaar meerkoet bezig was een zwemmende postduif te verdrinken, dacht ik natuurlijk... #Mad Maar echt in de categorie blunders valt dat toch niet denk ik. Verkeerde instellingen overkomt me nog geregeld, maar de potentieel mooie vogels, die ik daardoor mis verdring ik maar vlug uit mijn gedachte of hou ik vast als beeld voor de foto die er nog moet komen. Zo blijven er tenminste nog foto's die je al in je hoofd hebt en waar je alleen nog maar een keer op het juiste moment voor af moet drukken. Trouwens meerkoeten die trachten een postduif te verdrinken zag ik al voor de tweede keer in twintig jaar, dus daar krijg ik ook nog wel een kans voor.
Back to top
Reply with quote

schoffie

PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 12:18    Post subject:
prachtige mist en rijp in de Blauwe Kamer bij Rhenen. Speciaal ernaartoe voor mooie landschapsfoto's. Op een gegeven moment toch maar even naar de vogelkijkhut. Eenmaal binnen zie ik aan de ene kant allemaal koperwieken op het gras zitten (ca. 3 meter afstand) en aan de andere kan op ca 4m afstand een GBS op een kleine boomstronk... heerlijk aan het tikken. Minutenlang kunnen genieten... sta je daar met alleen een 17-40lens bij je... Embarassed
Back to top
Reply with quote

cor visser

PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 22:18    Post subject:
misschien geen blunder maar wel erg vervelend. 14 dagen naar roemenië circa 1000 foto's gemaakt. alles opgeslagen op de imagetank geen probleem. thuisgekomen overzetten op de computer blijken er zo'n 700 bestanden verkeerd opgeslagen te zijn. dus flink balen zal de vakantie nog een keer over moeten doen.
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 22:28    Post subject:
"Leuk" al die reacties. Ben gelukkig niet de enige die wel eens foutjes maakt. Denk dat er nog veel meer mensen zijn die zoiets weleens meegemaakt hebben,maar volgens mij durven ze het niet te vertellen Wink

Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 8:45    Post subject: Blunders
Enthousiast over de vele instelmogelijkheden van mijn gloednieuwe D200 toog ik, op het moment dat ik een trotse DSRL'er werd, vol verwachting de polder in. Het schemerige herfstweer zou mij niet deren, gezien de opvallend goede prestaties van deze camera bij ook minder licht. In de polder aangekomen deden mijn lens en ik ons tegoed aan een aantal buizerds dat gewillig poseerde. De terugweg, enkele uren later, kon niet meer stuk. Very Happy

Na de geheugenkaart in de lezer te hebben gestopt, bleek het hefstweer toch slechter dan ik had ingeschat. Ook vreesde ik dat ik, bij de aanschaf van de camera, me teveel had laten meeslepen door alle verkooppraatjes: de buizerds op de foto's waren niet meer dan nauwelijks te onderscheiden grillige schimmen van een of ander duister rijk. En, natuurlijk niets in RAW geschoten ('RAW? Kun je dat eten?'). Crying or Very sad

Puntje bij paaltje: bij het overbelichten had ik categorisch, weloverwogen en consequent de andere kant opgewerkt - en alles, bij op zich al matig licht, zwaar onderbelicht. Embarassed

Zo zie je maar weer. Het verschil tussen + en - is soms groter dan je denkt...

Vrolijke pennenstreek,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

jornn_-

PostPosted: Tue 24 Jul 2007, 17:12    Post subject:
een dagje naar florance gegaan in de vakantie, telelens toch maar meegenomen "voor het geval dat" nou, groothoekje erop voor de mooie gebouwen. loop langs de rivier(midden in de stad), kijk ff naar beneden, VERREK!! een enorme muskusrat, in de haast mijn Tele erop geschroevt en een aantal fotos gemaakt, afijn, ratje weg, groothoek er weer op. stukje verder, wat vliegt daar nou ? NEE !! het zal toch geen ralreiger zijn? . wel dus, tele er weer op, paar foto's geklikt, en hij vloog weer weg.
nou, tele er op laten zitten, want ik wist zeker dat ik nog zo iets tegen zou komen. maar nee.. jammer op de terug weg mijn moeder+zus laten winkelen en ik met mijn vader naar de overkant van het riviertje naar een internet cafe. camera neergelegd, ingelogd. kijk door het raam met een uitzicht over het riviertje. ik zie iets blauws, zit er een ijsvogel 2 meter van het raam af, prachtig natuurlijk. ik snel naar mijn camera grijpen, groothoek eraf, tele erop, richten. zwart Sad dop er nog op, haal ik mijn dop er af, is die weg SadSadSad en dat met de vogel die op de 2e plek op mijn lijstje staat
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Tue 24 Jul 2007, 17:42    Post subject:
Quote:
s,avonds wilde ik ze nog even bekijken voor ze op de geheugentank gingen. toen per ongeluk op de wissen knop gedrukt weg alle foto,s van de eerste dag en natuurlijk ook deze volgens mij topfoto.

Oeff vervelende verhalen! Heb zelf nog weinig van die erge gemiste kansen gehad gelukkig, maar weet niet of je daar ook wel gelukkig mee moet zijn Very Happy

Misschien een tip: Een GEDELETE foto hoeft geen ramp te zijn op een CF card, je hebt er programma's voor om deze terug te halen, zit bijv. een
CD-R bij de Sandisk kaartjes, waarmee je de GEDELETE foto's
mee terug kan halen. Op vakantie zul je dan wel een CF kaartje moeten opofferen en deze dus niet meer gaan gebruiken.

Owja toch laatst wel een blunder, dacht dat ik foto's van Texel dit jaar
reeds gebackupped had en reeds verwijderd op de HDD, maar niet dus...
en dan wordt het iets lastiger...maar goed ik heb nog altijd een dubbele
backup van de beste foto's, zowel op HDD en DVD.

Succes!

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Jan Bosch

PostPosted: Tue 24 Jul 2007, 19:56    Post subject:
Quote:
Misschien een tip: Een GEDELETE foto hoeft geen ramp te zijn op een CF card, je hebt er programma's voor om deze terug te halen,

Klopt, zolang je er maar niet overheen schrijft of het kaartje formatteert want dan zijn ze echt niet meer terug te halen.
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 25 Jul 2007, 22:48    Post subject:
Meer falen van techniek;

Lauwersmeer Bantpolder tegen de dijk aan. Zit een grote groep rotganzen net achter het hek. Kan leuke plaatjes opleveren met 840mm dacht ik. Dus Snel aan de andere kant van de dijk die kant op gelopen en sneaky achter het hek langs omhoog de dijk op. Verrek, 2 roodhalsganzen! Beestjes zaten zo dictbij, converter kon eraf. Ik had nog nooit een gans van zo dichtbij gehad, laat staan roodhalsganzen. 1gig aan roodhalsganzen geschoten. Kom ik thuis. CF kaart defect, alles pleitos.
Nu wissel ik kaartjes tijdens een lange shoot met voor mij belangrijke opnames.
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Wed 25 Jul 2007, 23:08    Post subject:
@ Hendrik: das zwaar klote,zovaak krijg je geen Roodhalsje zo dichtbij. Waneer was het? Was het dezelfde als http://www.birdpix.nl/album_pic.php?pic_id=90403 waarschijnlijk?

Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 25 Jul 2007, 23:39    Post subject:
Nee, 1e week mei. Toen ik een week later terugkwam zaten ze net op schier. Wel was de ortolaan op dat moment te bewonderen. Maar sommigen stonden daar al een uur te wachten zonder een glimp te zien. Na 5 min ging ik dus maar verder. Vreemde gezichten toen ik als laatste kwam met mijn kanon en als eerste weer wegging. Tja, ik zie liever meer vogels op een dag dan dat ik ergens op moet wachten......
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Thu 26 Jul 2007, 9:06    Post subject:
Over die Ortolaan heb ik ook nog een verhaaltje. De dag voordat ze ontdekt zijn stond ik dus zo'n 50 meter verder bij het hek bij dat poeltje,was bezig Brandgans te fotograferen. Kijk ik even de rechts,zie 2 kleine vogeltjes in het gras.......denk....och...het zijn vast Graspiepers. Niet de moeite genomen om ze even goed te bekijken. Ze hebben zo'n 20 minuten in dat gras omgehuppeld,want toen ik wegging zaten ze er nog.

Toen hoorde ik dus de volgende dag dat 2 er 2 Ortolanen zaten. Kans is dus vrij groot dat dat dezelfde 2 waren als die ik de dag ervoor zo'n 4 meter van mn auto af had huppelen Eh?

Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Thu 26 Jul 2007, 17:45    Post subject:
Tja, als je niet alles determineert wat je ziet krijg je vanzelf blunders Cool Ik denk NOOIT meer dat zal wel een ...... zijn. In het Lauwersmeergebied is de kans altijd redelijk groot dat er ook wat anders voorbij komt dan een tureluur of graspieper Razz
Ik scan alles af met de scope, doe je dat niet dan zie je ook nooit die ene gestreepte strandloper tussen al die andere stelten.........
Back to top
Reply with quote

Andy Aubri

PostPosted: Fri 27 Jul 2007, 14:40    Post subject:
Erg herkenbaar ik heb dat altijd wel als ik erop uit ga.
Afgelopen vakantie nog in Toscane. Na twee weken achter de wielewaal aan te vangen met m'n spullen zit de doerak op nog geen 15 meter bij me vandaan op een mooie tak, Mooi volle kader dacht ik, ik verplaats zachtjes me voet iets op zij voor wat stabiliteit...en weg is ie....Baaluhhh!
Back to top
Reply with quote

egon

PostPosted: Fri 27 Jul 2007, 22:49    Post subject:
Over balen gesproken!!! Bij mij gaat uiteraard altijd alles perfect maar ben net thuis van vergeten te zijn de flitsinstallatie aan te zetten bij het niet maken van een mooi kerkuil vliegbeeld Crying or Very sad
Nouja, volgende x beter....
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum