Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

APO of TELE

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 13:55    Post subject: APO of TELE
In het werkalbum heb ik vier foto's geplaatst, kort na elkaar gemaakt met zowel een Leica APOVID als een Leica TELEVID, maar verder alle aparatuur hetzelfde. De foto's zijn alleen verkleind.

Marcel
Reply with quote

Marijn

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 18:12    Post subject:
Mooi gedemonstreerd, Marcel. Ik hoop dat alle APO-lensbezitters nu begrijpen met wat voor ellende de niet-APO'ers te kampen hebben..... Sad En mensen die overwegen te gaan digiscopen en nog geen scoop hebben: de grote meerwaarde van APO/HD/fluoriet moge duidelijk zijn!
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 18:41    Post subject:
Hoezo Marijn? Ik voel mij in het geheel niet ellendig. Juist integendeel.

Marcel
Reply with quote

Marijn

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 22:38    Post subject:
Marcel,
Ik vind het ellendig om altijd maar al die paarse, blauwe en groene randjes weg te moeten werken, met het gevaar de wel gewenste kleuren in de foto te veranderen... Nog ellendiger is het als die randjes zo sterk aanwezig zijn dat ze echt niet weg te werken zijn (behalve misschien met extreem minutieus kloonwerk) en het je dus onmogelijk wordt gemaakt om een foto van een beetje contrastrijke vogel te maken. Vind trouwens ook het algehele kleurbeeld van de APO-foto's beter. Bij nader inzien moet ik echter wel bekennen dat het bij jouw Televid-foto's nog best meevalt met de aberratie. Mijn Kowa TSN 821 zou onder deze omstandigheden veel bredere paarse, blauwe en groene randen vertonen. Misschien moet ik daarom mijn advies bijstellen: neem geen Kowa-scoop zonder fluoriet als je écht mooie digiscoopfoto's wilt kunnen maken (zonder uren photoshoppen achteraf).
Wat ter volledigheid misschien ook nog opgemerkt moet worden: een goedkope cameralens zal ook wel voor extra aberratie zorgen.
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 23:13    Post subject:
Diezelfde randjes zijn, hoewel minder, ook aanwezig bij de APO. Verder verbaasde mij de roodzweem bij de APO-foto's, waardoor beide foto's donkerder lijken. Dit was overigens ook met het oog al zichtbaar. De foto's met de Televid geven naar mijn mening een getrouwer beeld van de werkelijkheid dan die van de APO.

Wat betreft die blauw/rood randvertekeningen. Deze foto's heb ik alleen gemaakt om dat de kans om ze te vergelijken zich eindelijk eens een keertje voordeed. Normaal gesproken zou ik zulke foto's niet eens maken, of anders direct weggooien.

Wat betreft de fluorite lenzen van KOWA. Volgens mij heeft Rico er zo eentje. ( Kowa TSN 823M). Zie bijvoorbeeld deze foto van Rico en kijk goed naar de staart.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=10991

Het kan best zijn dat het met jouw Kowa nog veel erger was geweest, maar om de fluorite-lenzen als oplossing van het hele probleem te bombarderen gaat dus wat ver.

Marcel
Reply with quote

GARRY

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Feb 2005, 1:07    Post subject:
Marcel, leuk geprobeerd maar ik zou er geen conclusies aan durven verbinden, daar vind ik de foto's te matig voor. Ik zie bij de ene Kuifeendenfoto wat meer roodzweem dan de ander maar omdat ik ook met een DX6340 fotografeer weet ik dat dit evengoed aan de camera kan liggen. Ik zie soms op mijn schermpje dat de camera neigt met name blauwtinten groener te maken (en andersom) en moeite heeft een kleur 'vast te houden'.
Probeer iets dergelijks eens op een beeldvullende Roodborsttapuit in de zon (lekker veel kleuren EN zwart wit contrasten..)

Ik heb zelf door de jaren heen door heel wat telescopen gekeken en APO/fluoriet naast 'gewoon' zetten is bij Leica heel wat anders dan bij Kowa. Leica is over het geheel genomen wat gelig van beeld maar de APO Televid en Televid ontlopen elkaar alleen onder extreme omstandigheden (grote afstand, slecht licht) qua bruikbaarheid. Ik weet nog goed dat bij de zojuist ontdekte tweede Siberische Strandloper in de Ezumakeeg in 1998 slechts door 1 telescoop (Leica APO) door meerdere personen kon worden vastgesteld dat de vogel 'chevrons' op de flanken had (en dat de determinatie absoluut klopte). Het was de enige APO telescoop, met de rest haalde je het er niet uit! Sindsdien was ik overtuigd van de kwaliteit van dergelijke telescopen. Nu alweer bijna 5 jaar in bezit van de KOWA TNS-824 (fluoriet) en kijkende door een 'gewone' TSN-821 zie ik twee totaal verschillende telescopen, waarbij de beeldkwaliteit van de laatste het gewoon niet haalt: vignetering, randonscherpte en een blauwige 'cast' die ik niet (meer) gewend ben.
Garry

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sun 27 Feb 2005, 1:46    Post subject:
Beste Garry,

Laten we duidelijk zijn. Ik trek ook géén conclusies.

Ik vind de APO-foto's onder deze specifieke omstandigheden zelf niet beter dan de TELE-foto's, hoe slecht en hoe onduidelijk de foto's ook zijn.
Ik denk dat de vertekening van de TELE-foto's wat sterker is, maar de kleuren van de APO-foto's kloppen wat mij betreft niet. Maar dat is een waardeoordeel en gen conclusie.

En als ik ooit in de gelegenheid ben om eenzelfde vergelijkend warenonderzoek te doen met die RBT dan zal ik dat zeker niet nalaten.

Jouw constatering dat de digicam ook van belang is, onderschrijf ik geheel. Misschien zitten de grootste optische fouten wel in (de combinatie met) de camera en niet in de telesccop. Dan zou je een vergelijkbare test dus ook met bijv. een coolpix moeten doen. De eigenares van de APO telescoop heeft een coolpix met adapter dus dat moet te regelen zijn.

Verder deel ik jouw mening wat betreft de onderlinge verschillen tussen de Televid en de Apovid van Leica en de onderlinge verschillen tussen de KOWA telescopen.

De goed prestaties van de APO telescopen van Leica bij slechte lichtomstandigheen zijn mij bekend. Alleen dat zijn geen omstandigheden waarbij ik doorgaans foto's maak.

Dus als je mij vraagt of je met een Leica apovid echt veel vaker betere foto's zal gaan maken dan met een Leica televid dan kan ik je daar objectief gezien nog géén uitsluitsel over geven.

En hoe zit het bij Svarovski?

Marcel
Reply with quote

GARRY

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Feb 2005, 12:39    Post subject:
Marcel,
Van de nieuwste generatie Swarovski's (ATS/STS) is mijn idee dat ze qua beeldkwaliteit (en dan met name helderheid) superieur zijn aan alles op de markt hoewel de Zeiss telescopen ongeveer op eenzelfde niveau zitten. De aloude AT/ST80 en AT/ST80HD stonden qua beeldkwaliteit destijds al bovenaan mijn lijstje maar de betere prijs/kwaliteit verhouding en het feit dat KOWA een veel beter 32x wide oculair (en 50x wide!) had gaven voor mij toen toch de doorslag voor KOWA te kiezen. De 'gewone' AT80's hebben evenals Leica een wat gelig beeld maar qua scherpte en helderheid zijn ze subliem, de AT80 HD geeft volgens mij een bijna perfecte doch enigszins warm(gele) kleurweergave. Mijn KOWA heeft een wat neutraler licht naar blauw, neigend beeld , wat ik persoonlijk prettig vind en wat ook een reden was voor deze telescoop te gaan. Het ontloopt elkaar echter weinig. Wat mij bij het kiezen van een telescoop destijds (toen Leica helemaal 'hot' was) opviel was de exemplarische verschillen in kleurweergave tussen de (APO-)Televids. Of dit aan de oculairs of de scopebody zelf ligt/lag weet ik niet....
Garry

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sun 27 Feb 2005, 13:04    Post subject:
Opvallend jouw opmerking over exemplarische verschillen bij de Leica. Ik vond deze APO inderdaad tamelijk extreem in het rood/geel, terwijl ik door andere gekeken heb, waarbij het mij niet opgevallen was.

Marcel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum