Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Gebruikerservaringen met Canon EF 70-300 4-5.6 IS USM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 Jun 2007, 0:15    Post subject: Gebruikerservaringen met Canon EF 70-300 4-5.6 IS USM
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe lens voor het fotograferen van grotere zoogdieren en andere niet-vogelbeesten. Een beetje surfend kwam ik op bovenstaande lens en meende me te herinneren dat sommige BP gebruikers deze lens voor vogelfotografie gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar hun ervaringen. Ook ben ik erg benieuwd naar eventuele alternatieven voor deze lens. Zijn er misschien nog alternatieven voor deze lens te bedenken, eventueel van andere merken ??

Eigenlijk zou ik liever een lens als de EF 70-200 f4 L IS USM kopen maar vraag me af of die met een converter nog acceptabele beelden geeft en of 280 mm genoeg is voor het fotograferen van zoogdieren. Ook hangt er aan die lens een ander prijskaartje maar daar is misschien overheen te komen als de kwaliteit van de lens uitstekend is.

Groeten Michel
Reply with quote

Falcko

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 15:35    Post subject:
Hallo Michel,

Ik had deze lens in mijn fototas, vandaag verkocht, ik heb nu de 100-400 L van Canon gekocht.
Ik was er niet tevreden over, trage en niet nauwkeurig auto focus en daardoor onscherpte in foto's. Vooral als het beetje donker weer is kan de autofocus erg lang zoeken.
Dit is mijn ervaring met dat objectief.

Ik heb de lens nauwlijks gebruikt voor vogels, ben beginnend wildlife 'fotograaf'. Maar ik denk dat je veel beter de 70-200 F4 kunt kopen aangezien je ook al de 400 F5.6 hebt.

Groet,

Auke
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 22:01    Post subject:
Ha, toch nog een reactie !! Bedankt Faclo voor je informatie. Ik ben er nog niet helemaal uit maar op dit moment gaat het wel een beetje naar die 70-200 (als iemand daar nog iets zinnigs over weet te melden dan hou ik me aanbevolen). Op dit moment loopt er ook nog een cashback actie waardoor het aanbod nog aantrekkelijker word !!
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 10:53    Post subject:
mijn vriendin heeft de 70-300 ook even gehad, maar ik kan er niet veel over zeggen behalve dan: het is natuurlijk geen L lens.

een 100-400 L zou beter zijn voor je, omdat je natuurlijk wel wat kwaliteit gewend bent, maar ja die is wel weer een stuk duurder.

misschien is die 70-200 F4 idd zo gek nog niet, omdat je toch ook al een 1.4x converter hebt.

groeten Lesley

Splitfire

PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 11:04    Post subject:
Zelf heb ik deze lens aangeschaft. Ben er zelf zeer te vreden mee. Ben wel een beginnend fotograaf. Kijk als je een groter budget hebt te besteden is er altijd beter te vinden Wink. Zelf wil ik gewoon een handzame, niet te zware lens die tijdens rugzakvakanties mee te nemen is...

Volgens deze link http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_70300_456is/index.htm

is de lens een 'hidden L-lens'..

Succes met de keuze...

Groet,

Pim
Back to top
Reply with quote

reneadelerhof

PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 13:51    Post subject:
Hoi!

Ik gebruik de 70-300 IS ook en vaak ook in combi met een kenko 1.4 convertor. Bij vogelfotografie gebruik ik de AF zelden, want die is dan traag, hunt en zit er nogal eens naast. Maar bij groot wild doet de AF het wel goed, maar nog steeds niet snel.

als je foto's wilt zien die met deze lens zijn gemaakt kijk dan eens op:
(vooral in de collectie "nieuw")
http://reneadelerhof.fotopic.net/

Voor nog wat gedetailleerdere ervaring moet je even tot vanavond wachten

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

reneadelerhof

PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 19:13    Post subject:
Het grote voordeel van deze lens is dat ie lekker licht is, zodat je er heel goed mee uit de hand kunt schieten. De IS is dan natuurlijk ook erg handig daarbij. Ik heb deze lens gekocht omdat deze niet duur en vrij breed inzetbaar is, maar ik denk dat je in jouw situatie beter voor de 70-200 kunt gaan. De beeldkwaliteir van de 70-300 is zeker niet onaardig, maar ook niet top. Ik vind vooral het contrast en de kleursterkte een beetje tegenvallen, mijn inziens zijn de L-lenzen hier toch beter in zijn. Vooral als het schemerig begint te worden begin je de zwakke punten van de lens te zien, in wild fotograferen doe je toch vaak in de schemering.

Maar als je je 400 f/5,6 wilt ruilen met mijn 70-300 dan kan je het bovenstaande als niet geschreven beschouwen Wink Very Happy.

PS: voor mensen die geinterresseerd zijn in de combi 70-300 IS + 1,4 kenko teleconvertor kan je dat in dit topic lezen (op een andere site): http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=818066&highlight=#818066

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

buzzz3d

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 20:27    Post subject:
Lens is redelijk scherp, AF is een stuk trager dan je 400 5.6 maar de lens is wel lekker licht en de IS werkt erg goed bij onderwerpen die niet veel bewegen.
Als het budget voor jou er is lijkt de 70-200 me een betere keuze.
Groet,

Erik
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 23:57    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe. Zoals in een ander topic te lezen valt heb ik al een nieuwe camera en lens gekocht maar niet in deze range. Omdat ik de 400 mm heb verkocht en mijn enige andere lens een 28-135 is wil ik toch iets hebben om het gat op te vullen.

Mijn keus was eigenlijk al op de EF 70-200 L IS USM gevallen (vooral vanwege de wisselende resultaten die er hier en daar mee behaald worden) maar ik werd gewezen op de mogelijkheid van een EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS lens (voor review zie onder andere http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=218&sort=7&cat=27&page=3).

Deze lens is lekker klein en ligt goed in de hand. Ter plekke heb ik hem geprobeerd en de eerste indruk was best goed maar ik begreep dat ook over deze lens niet iedereen even tevreden is. Wellicht is het een serieuze concurent voor de 70-200 L maar ik weet het even niet meer. Wie helpt me verder met de keuze ?? Het gaat tussen deze twee maar weet niet of ik de kwaliteit van de 1 nou wel of niet zwaarder moet laten wegen dan het kleine formaat van de andere.

Groeten Michel
Reply with quote

john2

PostPosted: Tue 31 Jul 2007, 17:17    Post subject: EF 70.300 Is
Hoi HJDT
Ik werk zelf met de canon EF 70.300 IS.
En voor het geld vind ik dat canon ,een heel mooi objectief heeft afgeleverd.
Er staan wel foto's op het forum van mij, kan je het zelf zien ,
wat de lens doet.
gr john

Last edited by john2 on Tue 31 Jul 2007, 20:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

jornn_-

PostPosted: Tue 31 Jul 2007, 18:12    Post subject:
hier een eigenaar van een 70-200 f4
ik heb een sigma 70-300 APO gehad, vergelijkbaar met de canon 70-300
en ik moet zeggen dat ik veeel maar dan ook veeel blijer ben met de 70-200.
dit is echt een ideale lens, zoomt goed, focust enorm snel en is ook nog eens lichtgewicht en compact (vergeleken met andere canon L lenzen)
op mijn zoom account staan voorbeeldfotos van zowel de 70-300 als de 70-200 f/4L
de fotos VOOR de wesp (dus pagina 1 en 2 ) zijn gemaakt met de 70-300 en met de kit en 50mm
pagina 3 zijn alle fotos behalve voor de wesp, zwitserland, en elba met de 70-200 gemaakt..zelfs de macro's
en dit zijn nog niet mijn beste fotos
ik hoop dat je hier iets aan hebt

Groetjes Jorn

edit//

owja, voor andere dieren zoals zoogdieren is de 70-200 een goede lens
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Tue 31 Jul 2007, 19:28    Post subject:
Gaat het nu om de 70-300IS of de 70-300IS DO ?

Want dat zijn 2 verschillenden objectieven. De DO lens bouwt idd. erg kort. Optisch is deze niet beter als de gewone 70-300IS, sterker, hij wordt minder goed getest. Hij is wel ca. 2 x zo duur.

Kijk even op Photozone.de voor de testen ( fredmiranda zijn gebruikers meningen ). Bij deze de conclusie van de DO:

Quote:
Verdict
In principal the Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 USM DO IS is a very interesting lens ... in principal. From a performance point of view it delivers all that a consumer has hoped for - high resolution figures in conjunction with low distortions, low vignetting and low chromatic aberrations and all packaged in a quite sturdy, small package with high speed AF. So what is the problem ? Well, it's the price tag. The optical performance of the new EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS (non-DO) is simply about as good. Mechanically it isn't quite in the same league as the DO lens but ... hey - it comes at a 50% lower price tag! If we throw in the added values plus a little coolness factor the DO lens may be worth a 200-250 EUR/$ premium over the conventional lens but at 1100 EUR/US$ it is simply way over-priced (also true for the EF 400mm f/4 USM DO IS). So unless Canon reduces the price to something more in line with the (in-house) competition there're some question marks whether the lens is really worth the extra financial sacrifice.

De lens gebruikt dus een speciale techniek om kort te kunnen bouwen. Dit schijnt een soort honingraat effect te kunnen geven op de foto`s.

O ja, je hebt ook nog een oude 75-300IS, maar volgens de testen is die waardeloos... Nieuw niet meer leverbaar, en als tweedehands lekker laten liggen...

Sander
Back to top
Reply with quote

buzzz3d

PostPosted: Tue 31 Jul 2007, 20:25    Post subject:
Volgens mij is het aan zijn profiel te zien inmiddels al een Sigma 100-300 geworden..

Groet,

Erik
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Tue 31 Jul 2007, 21:55    Post subject:
Klopt helemaal inderdaad. Ben erg tevreden over de Sigma al heb ik hem nog niet zoveel gebruikt als de 500. In ieder geval iedereen bedankt voor zijn commentaren, mij heeft het goed geholpen en ik hoop dat anderen er ook nog wat aan hebben.

Groeten Michel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum