Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

D80, D200, Canon of gewoon tobben?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 7:12    Post subject: D80, D200, Canon of gewoon tobben?
Beste netters,

Vanaf december 2004 schiet ik mijn plaatjes met een Nikon D70 en een Sigma 170-500mm (die had ik overigens al een jaar eerder...). Heb daarnaast nog een aantal andere lenzen, waaronder ook een 105mm VR Micro.

Nou en?

Nu wil het zo dat mijn vriendin steeds vaker mijn camera gebruikt (op zich geen onoverkomelijk gegeven), en steeds vaker loopt 'te balen' dat ik mijn plaatjes wil schieten en zij zit te wachten tot ik klaar ben. Ofwel ze wil zelf ook een camera. In november gaan we een maand naar Zuid-Afrika en voor die tijd wil ze er graag mee oefenen.

Nu heb ik eens voor mezelf zitten verzinnen of ik niet een nieuwe camera wil (heb al eerder iets gelezen over D80 en D200). De vraag van mijn vriendin kan dan gewoon aanleiding zijn om mezelf op een cadeautje te trakteren (gewilde lenzen zijn dan een iets te duur kadootje). Ben dan metname geïnteresseerd in de 10 megapixel en hoop op iets snellere AF.
Maar ja welke dan. D200 is aanzienlijk duurder dan de D80. Iets waar ik nog niet helemaal uit ben.

Ik kan ook gewoon tegen vriendin zeggen "koop zelf wat". Als ze een Nikon aanschaft kan ze ook mijn lenzen gebruiken, zolang die niet voor mijn eigen camera zitten. En wat is dan een wijze keuze. Liever niet te duur. Ook een D70? Of voldoet een D40? En dan? Ook Sigma 170-500mm. Let op, belangrijkste is dus dat alles in 1x aan te schaffen is voor niet al te veel centen.
Ze kan omdat ze begint ook voor een Canon kiezen (die zijn gemiddeld iets goedkoper?). Maar welke dan? En welke lens ervoor?

Afijn hoop vragen. En in ieder geval een hoop alternatieven. Hoop dat iemand hierover een mening heeft en mij van een klein adviesje kan voorzien. Iedere tip is welkom. Alvast bedankt.

Groet,
Rick

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 8:00    Post subject: suggestie
Ha Rick,

Ik heb geen ervaring met Nikon, maar mijn advies zou zijn om in jouw geval een Nikon te kopen; voordelen zijn dan dat je je huidige lenzen kunt blijven gebruiken EN je hebt een backup camera mocht die van jou of die van je vriendin stuk gaan onderweg.

Succes en alvast veel plezier gewenst. Ben benieuwd naar je plaatjes straks,
Phil

Hans Gerhardt

PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 8:04    Post subject:
Rick,

ik zou kijken of er nog ergens een D70s is aan te schaffen. Een D80 heeft als bijkomend nadeel dat je andere geheugenkaarten moet aanschaffen. De D40 od D40x komen ook goed uit de bus en wellicht is dat iets voor je vriendin om mee te fotograferen. Je krijgt nu nog korting op de D40. Overstappen op Canon lijkt mij kapitaalvernietiging. Het over en weer van elkaar gebruiken van lenzen lijkt me toch wel handig.

Er zullen nog vele adviezen/meningen volgen.

Hans

Rick van der Weijde

PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 10:23    Post subject:
Hans Gerhardt wrote:
Rick,
Overstappen op Canon lijkt mij kapitaalvernietiging. Het over en weer van elkaar gebruiken van lenzen lijkt me toch wel handig.
Hans

Dat lijkt mij ook Hans. Er zijn hier echter ook voorbeelden van op het forum dat mensen in 1x helemaal van Nikon overgestapt zijn naar Canon. Ik ben een tevreden Nikon-gebruiker en zie daartoe (eigenlijk) geen aanleiding.

Je tip van de geheugenkaartjes in een D80 vind ik wel een goede.

Dank in ieder geval alvast voor jullie bijdragen. Ben benieuwd waarmee de rest komt.

Groet,
Rick

Martijn de Jonge

PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 10:45    Post subject:
Lange tijd vor hetzelfde vraagstuk gestaan en uiterlijk voor de D200 gekozen: snelle AF, degelijke bouw, 10MP sensor, CF-kaart en redelijk waardevast. D80 en D40 (x) zijn erg compacte camera's met veel kunststof en langzamere en simpelere AF door gebruik van andere processor. Maar goed het scheelt Euri 400-500 met de D200. Maar Canon is ook ok en heeft momenteel, afgezien van de Nikon 200-400, een beter lenzenassortiment voor dezelfde of lagere prijs.

Sterkte bij de keus,

Martijn
Back to top
Reply with quote

John de Roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 12:06    Post subject:
Ik zou gaan voor de D200. Deze zal de AF van je 170-500 beter en vooral sneller maken.

Wat betreft het overstappen van Nikon naar Canon het volgende;
Ik heb er destijds voor gekozen dit te doen omdat ik beschikte over nog jonge (Nikon)apparatuur bleek deze zoveel op te brengen dat ik mij kon veroorloven een totale overstap te maken.
Per saldo was ik minder cq. net zoveel geld kwijt dan de investering in een nieuwe 500/4 mm IS L. Maar nu heb ik alles nieuw dwz. 2 body's 30D, 500/4 IS L, 100-400 IS L, 2 converters en een groothoeklens.
Daarvoor verkocht ik mijn D200, D70, 500 mm sigma 4.5, 150 mm macro, sigma 100-300/4.

Mijn advies bij een dergelijke overstap is, maak een eerlijke begroting wat je redelijkerwijs mag verwachten uit de verkoop van je apparatuur. (Ga altijd 10% lager zitten wat de markt vraagt) Vervolgens kijk je wat de nieuwe gewenste apparatuur kost. Een dergelijke afweging kan soms een verrassende uitkomst hebben. Bepalend is altijd de marktwaarde van je huidige apparatuur. Dus om te spreken over kapitaals vernietiging was bij mij niet aan de orde.

Kashmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 16:06    Post subject:
Ik heb ook wel eens gedacht om mijn nikon te verkopen en over te gaan op de 30D vooral ook omdat de lenzen veel goedkoper zijn. Ik heb toch besloten om voor de D80 te gaan en totop heden geen spijt. Ik lees hier dat de Af van de D200 sneller zou zijn, ik hoorde andersom (onder ander door Fotokonijnenberg) maar goed, veel zal het niet schelen en in ieder geval 3 stappen beter dan de D70. De knoppen op de d200 en de solide kast deden mij nog wel even twijfelen. De d200 gebruikt dezelfde kaart, dat is waar, helaas gebruikt de D200 veel meer stroom dus extra accu's is wel gewenst. Ik heb nu een D80 en een oude D50 en het is prettig dat beide dezelfde kaartjes gebruiken. De SD zou minder storings gevoelig zijn. (In mijn D80 zit trouwens een andere accu dan in de D50!!!! echt belachelijk)
Bovenstaande zijn mijn ideeen en absoluut niet bedoeld om anderen tegen de schenen te schoppen. het blijft een moeilijke keuze en ik wens je wijsheid.

Groet, Marc
Back to top
Reply with quote

Albert Smits

PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 21:01    Post subject:
Rick,ik zou zondermeer een d 200 aanraden.
Solide, snel en vooral een goede basis voor een systeem.
Toch kan ik je aanraden om de overwegingen van John te volgen en het programma van Canon te bezien, voordat je verder gaat met investeren.
Nikon loopt qua innovaties achter en is wel erg duur geworden.
Dit alles na 35 jaar nikon gebruik.....
Groet Abert

guidomeeuw

PostPosted: Mon 20 Aug 2007, 21:47    Post subject: welke camera
Dag Nick,
November is wel kort dag om dan nog een keuze te maken, vooral als het allemaal niet te duur mag worden.
Ik kan je alleen maar advies geven over canon, omdat ik een canongebruiker ben.
Als ik jullie, jij of jouw vriendin was, zou ik gaan voor een goede 2de hands Canon, type 20D of 30D. Beide types zijn geregeld te koop op marktplaats of fotoapparatuur.nl. Ga dan vooral voor een camera die nog weinig is gebruikt. Als je geluk hebt krijg je er ook nog flink wat accessoires bij. Ben heel gelukkig met een weinig gebruikte 2de hands 20D (3000 plaatjes)- laatst gekocht van een Canon medewerker.
Een goedkope Canon lens is de 400mm EF 5.6/L USM al of niet met Kenko/Tamron converter. Ook deze lens is af en toe 2de hands in de aanbieding (900-1000 euro).
Ben benieuwd wat het gaat worden! Succes
Guidomeeuw

Rick van der Weijde

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 8:01    Post subject:
Dank voor alle wijsheden tot dusverre. Valt nog niet mee, zo'n keuze.
De overwegingen van John zijn scherp en duidelijk. Toch ben ik tevreden over de beelden die Nikon oplevert en zie ik daarin nog niet persé een reden om helemaal over te stappen op Canon (maar ik heb dan ook nog geen ervaring met Canon). Het is wel iets om over na te denken.

Ben in ieder geval blij met de variatie in de antwoorden en de keuzes die een ieder zou maken in mijn geval. Is leuk. Ik zal er in ieder geval komende tijd nog een beetje over nadenken. Ik laat het wel weten wat het geworden is / gaat worden. Ondertussen zijn natuurlijk alle tips welkom!

Groet,
Rick

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 13:38    Post subject:
Ook niet onbelangrijk: de Canon tele 500mm etc. kost momenteel 5.800 Euri's en de Nikon 500mm AF-S (zonder VR) doet 7.500 Euri's, best pittig verschil. Bij Kameraexpress na te kijken op de site.
Back to top
Reply with quote

jornn_-

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 14:01    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Ook niet onbelangrijk: de Canon tele 500mm etc. kost momenteel 5.800 Euri's en de Nikon 500mm AF-S (zonder VR) doet 7.500 Euri's, best pittig verschil. Bij Kameraexpress na te kijken op de site.

maar je hoeft toch niet persee de beste lens meteen? een bigma is ook een optie
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 15:10    Post subject:
Tuurlijk, maar Canon heeft een 300 F4 met IS en Nikon (voorlopig nog) niet. Daarbij, een camerakeuze doe je meestal voor langere tijd dus dan is het best belangrijk welk merk. Een ander voordeel van Canon is dat dat merk momenteel de meeste gebruikers kent van grote tele's, zowel op amateur- als beroepsniveau. Dat houdt in dat er in Canon ook meer handel zit en je kans hebt op leuke occasions. Ook van bigma's uiteraard.

sterkte met de keus,

Martijn
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 16:01    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Daarbij, een camerakeuze doe je meestal voor langere tijd dus dan is het best belangrijk welk merk.
Martijn

Voorlopig lijkt mij in het hele verhaal de body qua kosten de laagste als je naar de prijzen van de lenzen kijkt. Dus als er een nieuwe (betaalbare) body geïntroduceerd wordt dan kan die overstap binnen hetzelfde merk nogwel eens gemaakt worden. Een dure body met goedkoop glaswerk lijkt mij ook voor tijdelijk geen goede investering.

Voorkeur voor een bepaald merk body is ook wisselend. 30-40 jaar geleden liep iedereen weg met Asahi Pentax, inclusief de beroepsfotografen. Wat is er nog van over?

JoopG

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 16:02    Post subject:
Bart40 wrote:
Ik heb in het laatste jaar een aantal Canon fotografen gesproken die met de 30D werken. Allemaal zonder uitzondering 1 klacht: Stof.

In de nieuwe 40D die begin volgende maand op de markt komt schijnt dit probleem verholpen te zijn. O.a. door een stofreinigingssysteem zoals dat nu al op de 400D zit (verwacht hier overigens geen wonderen van) en door een betere afdichting van het camerahuis.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

jornn_-

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 16:07    Post subject:
stofwissysteem werkt ook niet super hoor op de 400D..
en de 40D krijgt dezelfde.. maar het werkt wel
maar lenzen niet wisselen is ook een optie..1 camera met groothoek en 1 met tele
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 17:44    Post subject:
jornn_- wrote:
maar lenzen niet wisselen is ook een optie..

Daar hebben ze inmiddels ook wat op gevonden, de CameraBivy, een miniature pop-up tent. Kijk op www.devoncamera.co.uk

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 17:53    Post subject:
Ik heb zelf een 20D en een 30D, maar echt stof problemen heb ik niet. Ja, oke af en toe is een stofje, maar dat is geen punt. Heeft ieder camera met verwisselbare objectieven last van. Echt stof problemen kan je verwachten met schuifzooms (bijv. 100-400mm Canon). Die staat er om bekend dat hij als stofzuiger werkt, en zo zijn er nog wel meer te vinden.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat het glaswerk primair is. De body is dan maar "bijzaak". Als je investeert in goede lenzen doe je dat meestal maar 1 keer. Maar aan goede lenzen hangt helaas een behoorlijk prijskaartje Sad Mijn wens is ooit ook een Canon 500mm F4.0 te bezitten.....
Als je de kosten van de lenzen van Nikon en Canon tegenover elkaar zet, zou ik voor Canon gaan. Kijk in het professionele segment maar eens rond, daar wordt hoofdzakelijk Canon gebruikt.
Succes met de keuzes

Groeten,
Ruud van Veenschoten

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 18:14    Post subject:
Glaswerk primair? Mwah, de zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting, lijkt me. Als je een Canon 500mm etc. hebt en er komt een zeearend aan gevlogen is je 20- of 30D oververhit en 'busy' op het moment dat de vogel fulll frame komt. Daarbij: de betere body's hebben betere zoekers, snellere processors, meer AF-opties en gaan langer mee. Geldt overigens natuurlijk ook voor een Canon 300mm lens.
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 21 Aug 2007, 18:29    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Glaswerk primair? Mwah, de zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting, lijkt me. Als je een Canon 500mm etc. hebt en er komt een zeearend aan gevlogen is je 20- of 30D oververhit en 'busy' op het moment dat de vogel fulll frame komt. Daarbij: de betere body's hebben betere zoekers, snellere processors, meer AF-opties en gaan langer mee. Geldt overigens natuurlijk ook voor een Canon 300mm lens.

Een Canon EOS1DS Mark II met een Tamron-zoomlensje dat is toch ook niks Laughing

Overigens, Rick, kan je het nog allemaal volgen? Rolling Eyes

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 9:12    Post subject:
In het fotoblad Digital Photographer is uit recente test de volgende score (max. = 100 %) gekomen:

Fujifilm Finepix S5 Pro 96 %
Nikon D200 94 %
Nikon D2X 92%
Canon EOS 30D 92 %
Canon 400D 92 %
Sony Alpha 100 90 %
Canon EOS 1DS Mark II 90 %
Nikon D2Xs 90 %
Canon EOS 5D 90 %
Canon EOS 350D 90 %
Nikon D40X 88 %
Nikon D80 86 %
Nikon D40 78 %

In de weging speelt ook "value for money" mee.

Rick van der Weijde

PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 9:31    Post subject:
Ik ben er nog. Al dreigde halverwege de handige en bruikbare tips even tot een stoffige achtergrond te zijn gedegradeerd... Laughing

Ben het overigens met je eens (aantal posts geleden), dat je de overstap vooral moet overwegen bij aanschaf van grote, dure lenzen. Zeker als je erbij verzint dat een goede body redelijk waardevast is (is hier ook al ergens gezegd). Overigens is het prijsverschil tussen de 500mm van Nikon en Canon (zoals Martijn dat heeft geschetst) zo groot dat van de 'winst' die je er op maakt nog steeds een body bij kan aanschaffen zonder duurder te zijn dan aanschaf van een 500mm Nikon.

Dank voor alle commentaren en deze discussie.
Erg leerzaam.

Groet,
Rick

bertina

PostPosted: Wed 22 Aug 2007, 10:12    Post subject:
Heej Rick!

Leuk he zo'n vriendin die je camera voor je neus probeert weg te klauwen, heb daar met mijn man ook zo'n last van. :wink: Gelukkig heeft hij al een erg dure hobby (basgitaar), dus hebben we de afspraak dat het fotograferen bij mij blijft.
Maar ja, het blijft een lastige keuze. Ik ben erg tevreden met mijn Canon, maar het is inderdaad wel zo dat je daardoor ook nieuwe lenzen moet kopen. Ik ga volgend jaar ook een nieuwe camera aanschaffen, 5d of misschien de 40d, zodat ik altijd een backup-body heb. Martin zal dan wel met mijn 20d gaan fotograferen, maar het voordeel is wel dat als een van de bodies kapot is, je altijd je back-up body hebt. Als je er dan (in jou geval) een Canon bij hebt gekocht zit je dus met een probleem, want je kunt je Nikon lenzen niet gebruiken. Maar goed hoe groot is de kans dat dat gebeurt :wink:
In ieder geval succes met de keuze en we horen het wel!
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 23 Aug 2007, 18:23    Post subject:
Ik heb geen tijd gehad om de feiten te checken maar uit mijn geheugen komt dit:
D200 en D80 hebben dezelfde AF unit en zouden dus even snel en nauwkeurig moeten focussen. De D200 heeft wel een snellere beeldverwerking, en een betere lichtmeting.
De D200 is wel veel degelijker en prettiger in gebruik. Je kunt deze camera helemaal naar je eigen hand zetten. Nu er een D300 aankomt zullen de prijzen wel zakken, en er komen natuurlijk een hoop gebruikte exemplaren beschikbaar.
Let op met D40x ( en ook de D40 ? )Deze heeft geen AF motor, en kan dus alleen met AFS of HSM lenzen werken. Dus lenzen met een AF motor.
Is de Sigma 170-500 een HSM lens ?
Mijn advies: blijf bij Nikon, en als je het financieel kunt verantwoorden, koop dan een D200, en bestudeer de handleiding erg goed. Dan heb je een super camera.

Succes met de keuze!

Grt
Ad

Rick van der Weijde

PostPosted: Mon 27 Aug 2007, 10:02    Post subject:
Nou, ik ben er uit hoor. Afgelopen weekend mezelf een D200 kado gedaan. Heb nog niet heel veel tijd op hem te testen, dus resultaten voor hier op BP zullen nog heel even op zich moeten laten wachten. Maar wat een ding zeg, geweldig!

Bedankt voor alle tips en adviezen! Dat heeft voor mij in ieder geval de knoop doorgehakt!

Groet,
Rick

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum