Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 20D belichting/bewerkingsparameters

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Mar 2005, 9:49    Post subject: Canon 20D belichting/bewerkingsparameters
Twee vragen voor mede 20D gebruikers (of anderen met ervaring cq kennis van zaken!):
1) Bij het instellen van de "bewerkingsparameters" twijfel ik wat over de te kiezen waarden. Zelf vind ik bij gebruik van mijn 300 mm lens het contrast hoog genoeg en wat testopnames met contrast op +1 of +2 leverde m.i. te harde beelden, dus die heb ik op 0 staan. Scherpte heb ik wel op +2 , verzadiging op +1 en kleurtoon weer op 0. Ik ben wel benieuwd welke instellingen anderen gebruiken en met welke motivatie?
2) Regelmatig vind ik mijn opnames te donker. Nou kan ik een aantal redenen verzinnen: a) de "Evaluatieve lichtmeting" schiet te kort en ik had "deelmeting" moeten gebruiken. b) de 20D geeft "standaard" één stop te donkere platen (heb zoiets wel eens gelezen op een reviewsite) of c) Ik ben aan een niewe monitor toe want deze staat op vol contrast en helderheid.
Benieuwd naar jullie reacties,
Jaap

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 05 Mar 2005, 10:23    Post subject:
Ik gebruik de 20D nu meer dan twee maanden. Nu met de sneeuw (door het vele licht) vallen de plaatjes zonder compensatie wat donker uit. Met 'normaal' licht heb ik daar geen last van, eerder van het tegenovergestelde.

1) Ik heb alle bewerkingsparameters uit of op nul staan. Ik maak alles in Raw en dan kan ik achteraf eventueel bijstellen.

2) De laatste tijd gebruik ik als lichtmeetmodus vooral de gemiddelde meting met nadruk op het midden. Onder 'normale' omstandigheden heb ik de belichtingscompensatie op -1/3 of -2/3 staan (of ik moet bezig zijn met een zwarte of witte vogel). Nu met de sneeuw moet je al gauw de compensatie op + 1 stop of meer hebben staan i.v.m. een vele licht.

Een wat te donkere plaat is in bijvoorbeeld PS makkelijk te bewerken, te lichte foto's (vooral witte stukken) zijn nauwelijks te herstellen.

Ik hoop dat alles een beetje overkomt. Uitleggen is niet mijn sterkste kant.

Groet,

Arie
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Sat 05 Mar 2005, 10:36    Post subject:
Bedankt Arie,

Ik vind je uitleg heel helder. Ik zal eens alle bewerkingsparameters terug op nul zetten. Ik heb al een paar keer in RAW wat ge-experimenteerd, maar loop er dan tegen aan dat ik die opnames niet direct in mijn bijgeleverde Photoshop elements kan openen en bewerken (of is daar toch een truc/plugin voor om CR2 files te lezen?).
Dat het nu met die sneeuw lastiger is had ik al gemerkt met wat lijsterfoto's die ik gemaakt heb.
Ik heb zelf de 20D ook nog maar sinds november, aanvankelijk te weinig tijd gehad om hem goed te leren kennen, toen hals over kop naar Iran geweest en veel "er op los geschoten", maar nu wil ik de camera graag echt goed onder de knie krijgen (anders lukt zo'n Waterhoen in de sneeuw natuurlijk nooit!)
Groet Jaap

wilmers

PostPosted: Sat 05 Mar 2005, 10:59    Post subject: de 20 d
ik heb de 20d standaard op -- 1/3 stop staan heb de indruk dat de fotos dan beter belicht zijn verder alles op standaard wat arie ook al aangeeft. die cr2 bestanden die je camera aanmkaat kun je inderdaad niet rechtstreeks gebruiken in adobe je kunt er of een tiff of een jpeg bestand van maken.

Wat ik heb gedaan is op de site van adobe volgens mij www.adobe.com een plug in filter gedownload deze cr2 dus , er zit en instructie bij hoe je het dan in adobe moet binnenhalen en dan kun je rechtsreeks je cr2 bestanden bewerken.

volgens mij staan dit soort zaken ook op de site www.dprevieuw.com en op de site www.outbackphoto.com

groet wim wilmers

HJDT

PostPosted: Sat 05 Mar 2005, 13:32    Post subject:
Hoi Jaap,

Ik zet ook alle standaard instellingen op 0, mijn ervaring is dat je eventuele verbeteringen zelf veel beter doet dan je camera. Inderdaad gebruik ik ook alleen onder en overbelichten van de foto's.

Wim vergis ik me of werkt die plug-in alleen bij Photoshop CS (Dus niet bij Elements 2 of PS 7)???

Groeten Michel
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Sat 05 Mar 2005, 20:44    Post subject:
Bedankt Wim en Michel voor jullie aanvullingen,
ik heb geprobeerd die plug-in te pakken te krijgen, maar het lijkt er idd op dat die alleen voor de "volledige" versies van Photoshop werkt. Simpelweg de RAW-files in de juiste map van Elements plaatsen lukte niet.
Nou kreeg ik bij mijn camera ook wel DPP (Digital Photo Professional) van Canon waarmee ik CR2 bestanden kan bewerken (belichting en kleurtoon) en vervolgens kan omzetten naar TIF of JPG om ze dan vervolgens in PS verder te bewerken, maar dat werkt erg omslachtig (en bovendien ERG traag).
Ik vraag me af of het voordeel van RAW opnames dan nog wel opweegt tegen het ongemak. Sowieso vind ik de bewerkingsmogelijkheden in PS elements niet tegen vallen ook niet wanneer de belichting er wat naast zat (hoewel overbelicht wit idd niet meer te redden is). Bijkomend argumenten voor mij om wellicht toch nog maar in JPG te blijven fotograferen is dat mijn wat oudere Pentium 2 toch wel veel moeite heeft met CR2 files van 8 MB en dat ik graag ten volle de snelheid van de 20D benut voor vliegbeelden zonder me zorgen te hoeven te maken over een vollopende buffer.
Had ik nou toch voor 2 Euro Photoshop 8.0 moeten kopen op Tehran airport Question
Jaap

Jaap Schelvis

PostPosted: Sun 06 Mar 2005, 8:36    Post subject:
Toch nog eens goed al die software doorgespit die ik bij mijn camera kreeg en nou blijkt dat ik met de EOS-viewer utility eenvoudig RAW cq CR2 bestanden kan bekijken, bewerken en doorsturen naar Photoshop Elements. Meteen maar eens uitgeprobeerd en toch wel erg onder de indruk van de mogelijkheden van RAW. Een niet tegenlicht gecorrigeerde opname van een Graspieper in een boompje kon ik straffeloos twee stops "erbij geven" en er vervolgens nog in PS een acceptabele foto van maken.
Dan toch maar weer in RAW gaan proberen of RAW en JPG tegelijk (kan per slot van rekening ook), het leven is weer vol moeilijke keuzes Rolling Eyes
Jaap

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 06 Mar 2005, 11:01    Post subject:
Ik was vergeten te vermelden dat ik ook Canon Viewer Utility gebruik om de CR2 bestanden te bekijken. Programma werkt goed en is behoorlijk snel. Ik maak alleen opnamen in RAW, later zet ik de beste foto's om naar TIFF of JPEG en bewerk ze in PS CS. Ik gebruik alleen RAW omdat dat weer wat meer ruimte geeft op de geheugenkaart.
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Sun 06 Mar 2005, 12:21    Post subject:
Jaap,

Wat bedoel je precies met ".....en doorsturen naar Photoshop Elements" ??
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Sun 06 Mar 2005, 13:20    Post subject:
Hoi Michel,

vanuit de viewer utillty kies ik dan "transfer" waarmee je van het RAW-bestand een JPG bestand maakt wat dan wordt geopend in Photoshop. Voor die tijd kan ik dan in de EOS Viewer evt. belichting en kleurtoon nog aanpassen.

Arie ,

ik dacht dat RAW plus JPG net zoveel plek innam op de geheugenkaart als alleen RAW (ongeveer 6.5 MB), maar ik zie net dat er idd een verschil is in het maximum aantal opnames op 1 kaart bij die twee methodes dus kennelijk toch niet.

Net vanmorgen nog even naar Groningen zuid geweest voor Pestvogels, maar helaas veel sneeuw en geen Pestvogels.

Jaap

Jan Bosch

PostPosted: Fri 11 Mar 2005, 12:38    Post subject:
Leuk topic, vooral voor diegenen die de Canon 20D gebruiken en ervaringen willen uitwisselen. Ik heb mijn 20D nu ongeveer 2 maanden en ben met verschillende instellingen aan het experimenteren geweest.
Ik heb mijn foto's tot voor kort vooral gemaakt in de deelmeting modus met de AF op centrum (middelste streepje) en overige instellingen op 0. Nu vind ik mijn foto's zoals ze uit de camera komen altijd wat wazig. Zonder verscherpen kan ik er niets mee, tenminste, ik vind de scherpte onvoldoende. Ik vraag mij af of andere 20D gebruikers deze ervaring ook hebben. Wat ik mij ook afvraag is welke AF instelling anderen gebruiken. In ieder geval zal ik de gemiddelde meting zoals Arie die gebruikt ook eens proberen.
En dan de laatste vraag, hebben jullie de IS op de lens aan of uit bij fotograferen vanaf rijstzak of statief?

Groeten Jan.
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 11 Mar 2005, 14:18    Post subject:
Ik maak al mijn foto's in de standaardinstellingen en in RAW. Achteraf kun je die instellingen, waaronder scherpte, bijstellen met bijvoorbeeld de meegeleverde software van Canon (Viewer Utility). Wanneer ik tevreden ben sla ik de bestanden op als JPEG of TIFF en bewerk ze verder in PS. Op deze manier heb ik geen last van jouw 'probleem' van onscherpte.

Ik gebruik zelden een driepoot, maar ik heb zo'n slecht exemplaar dat ik de IS aan laat staan. Wanneer je een echt stevig statief hebt wordt het uitzetten van de IS aangeraden. Maar ik heb hier geen ervaring mee, dus misschien dat iemand anders daarover wat wilt zeggen.

Bij gebruik van een rijstzak laat ik de IS aan, ik behaal op deze manier goede resultaten, al moet ik zeggen dat ik het zonder IS nog niet heb geprobeerd!

Groet, Arie
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Fri 11 Mar 2005, 15:41    Post subject:
Hoi Jan,

Sinds kort neem ik ook alles op in RAW en met standaardinstellingen (zoals Arie) en dat bevalt me uitstekend. Achteraf gezien wel wat spijt dat ik mijn foto's in Iran niet al zo heb opgenomen, maar ik zat met een gebrek aan opslagcapaciteit.
Driepootstatief gebruik ik alleen voor mijn telescoop en nooit voor fotografie, maar een ëénpoot vind ik wel erg handig werken. Ik heb de IS van mijn lens dan op stand I en alleen wanneer ik echt uit de hand werk bv voor vliegbeelden gebruik ik stand II. Vanuit een auto steun ik meestal gewoon op mijn hand op het raampje met IS I.
Omdat ik graag bewegende cq vliegende vogels fotografeer heb ik de AF meestal op servo staan. Geeft wel wat geluid uit de lens en je accus zijn sneller leeg, maar die laden toch weer snel op.
Groet Jaap

Rob Scholten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 11 Mar 2005, 16:17    Post subject:
Jan Dok schreef:
Quote:
Nu vind ik mijn foto's zoals ze uit de camera komen altijd wat wazig. Zonder verscherpen kan ik er niets mee, tenminste, ik vind de scherpte onvoldoende. Ik vraag mij af of andere 20D gebruikers deze ervaring ook hebben.

RAW bestanden zijn de ruwe opname gegevens en dienen altijd nabewerkt te worden, zoals kleur en verscherping. Als ze uit de camera komen zijn ze vlak en lichtwazig, door ze met een RAW converter van o.a. PS CS te converteren, dien je eerst de kleur (witbalans o.a.) en eventueel de belichting te corrigeren. De rest van de bewerkingen doe je in PS CS. Een Jpeg opname wordt al geprocessed in de camera en dus ook verscherpt.

Groet Rob
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum