had peter al in een persoonlijke mail geantwoord.mag verder best openbaar.misschien heeft iemand er iets aan.
ik ben ook nog steeds zoekende naar de meest ideale workflow. het vervelende is, dat als je denkt het voor elkaar te hebben er al weer updates en zelfs volledig nieuwe programaa's zijn verschenen. ik houd het soms echt niet meer bij!
capture heb ik in het begin wel eens gebruikt,maar toen beviel het niet echt. dat geldt ook voor bibble; 1x ,maar nooit meer.
zoals gezegd heb ik lightroom beta wel gedownload maar er nog niets mee gedaan. wil ik wel eens proberen.
mac is ondertussen ook met aperture gekomen, maar daar weet ik helemaal nog weinig van.
ik werk nu eigenlijk uitsluitend met adobe en dat bevalt eigenlijk wel goed.
bridge is best een fijne browser, alleen-nog-wat traag. hierin laad ik kaartjes uit,rename de files en vul iptc in. gaat allemaal in batch, maar zoals gezegd wat traagjes.
nu heb ik zelden of nooit enorme hoeveelheden,maar weet van mensen die wel veelschieter zijn, dat ze hiervoor liever photomechanic gebruiken.
verder bewerk ik in cs2 en sla raw en bewerkte tiffs op aparte schijven op ( en als het zo uitkomt brand ik er ook nog dvd's van); tiff met toevoeging van beschrijving maar met oorspronkelijke,herbenoemde, raw-nummer.
tot op heden gebruikte ik cumulus ( heet nu trouwens mediadex) als database zoekprogramma. dat werkte redelijk alleen te veel van het goede.
heb dan ook al enige tijd iview in huis, maar ook daar moet ik nog aan beginnen.