Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Ervaringen met Sigma 400mm 5.6 ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 6:46    Post subject: Ervaringen met Sigma 400mm 5.6 ?
Hoi Allemaal,

Ik heb van een collega een Sigma APO 400mm 5.6 AF voor een goede prijs kunnen kopen (het betreft de Canon versie). Zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze lens? Ik heb de search al gebruikt maar die levert niet echt veel bruikbare info op.

Volgens de verkoper is de lens niet gechipt. Het mooie is dat ik over het hele bereik autofocus heb icm met de 30D.

Heeft iemand misschien foto's die met deze lens zijn gemaakt? Ik krijg nog niet echt 100% scherpe platen zoals hier getoond worden. Graag zou ik het maximale uit deze lens kan halen.

Alvast dank voor de tips!.

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 7:27    Post subject:
Als er ook nog "Macro" op staat is het een prima lens waar je mooie resultaten mee kunt halen. Wat het betekent of de lens is "gechipt" weet ik niet, ik gebruikte hem op een camera zonder autofocus.
Om te proberen of de lens goed is, kun je eens proberen met een tuinkabouter of ander stilzittend model onder gunstige omstandigheden foto's die je hier op bp mooi vindt na te maken.

Open deur: Mooie foto's hebben in eerste instantie te maken met mooi licht (juiste moment van de dag), een scherp onderwerp (stilhouden camera, stilzitten of bevriezen onderwerp, scherpstellen en dan pas lenskwaliteit), rustige of functionele achtergrond (diafragma, positie fotograaf tov onderwerp tov achtergrond, en dan pas lenskwaliteit).
In zijn algemeenheid is het schipperen. In ieder geval helpt het als je veel van vogels weet... Dat leer je - merk ik zelf - al doende...

veel plezier alvast. Mijn eerste foto's hier op bp zijn met die lens. Als je die niet mooi vindt... dan durf ik wel te zeggen dat dat niet aan de lens ligt Rolling Eyes
Back to top
Reply with quote

sniffie

PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 8:07    Post subject:
Hoi Peter,

Bedankt voor de snelle reply! Het chippen heeft betrekking op het wel/niet kunnen gebruiken van AF icm met de camera.

Er staat geen Macro op, het betreft dus de iets oudere versie van de lens.
Voor mij echter niet zo'n probleem. Een goed statief (Gitzo carbon) is inmiddels aangeschaft, het is nog even wachten tot het balhoofd geleverd wordt.

Het wordt dus vooral veel oefenen Razz.

Hoe kan ik trouwens jouw eerste foto's bekijken?

jpjp

PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 12:40    Post subject:
Sniffie, bedoel je "met over het hele bereik" dat je deze lens ook kan gebruiken op F8 zonder errorcodes op je 30D.
Zelf heb ik hier nog een meer dan 20 jaar oude sigma Apo 400mm f5,6 in de kast liggen die op een analoog toestel wel goed presteerde maar op de 350D en 30D heb ik last van frontfocus (onscherpe beelden) en errorcodes op f8 en hoger.

Groeten, Jean-Pierre

Patrick Lemmens

PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 13:05    Post subject:
Sniffie,

Ik heb zelf een hele tijd met mn APO 400 5.6 op de 10D gefotografeerd. Naar redelijke tevredenheid (niet gechipped dus alles op 5.6!). Ik had ook het probleem van relatief vaak onscherpe beelden (frontfocus??). Echter als ie scherp was was ie scherper als mn huidige 50-500.
Heb er veel plezier van gehad maar nu ik al n tijdje met de 50-500 fotografeer en laatst met vakantie mn 400 bij me had, had ik toch nwel spijt dat ik de Bigma niet toch maar meegesleept had.

kortom: op anal;oog m.i. een redelijke toplens. Op digitaal een helee aardige instapper waarbij je moet leren werken met zijn beperkingen.

groet,

Patrick Lemmens

Bas Oosterom

PostPosted: Tue 02 Oct 2007, 23:00    Post subject:
Sniffie,

Ik heb de Sigma 400/5.6 APO (geen macro) gehad voor mijn Konica Minolta.
Analoog presteerde hij prima. Digitaal ging ook best, (AF functioneert prima bij alle diafragma's) Het enige nadeel is het erg lage contract m.n. in veel (tegen)lichtsituaties. De kleuren werden dan vaak behoorlijk flets. Scherpte was overigens prima, naar m'n gevoel zelfs soms een fractie beter dan de 50-500 die ik nu heb. Heb de 400 overigens verkocht toen ik de (occasion) Bigma kocht.

diverse foto's van mij op deze site zijn met de 400 gemaakt (zie exif of beschrijving)

Groet,

Bas Oosterom
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Back to top
Reply with quote

sniffie

PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 6:30    Post subject:
Hallo mensen,

Bedankt voor de antwoorden allemaal, zeer nuttige info!

Quote:
Sniffie, bedoel je "met over het hele bereik" dat je deze lens ook kan gebruiken op F8 zonder errorcodes op je 30D.
Zelf heb ik hier nog een meer dan 20 jaar oude sigma Apo 400mm f5,6 in de kast liggen die op een analoog toestel wel goed presteerde maar op de 350D en 30D heb ik last van frontfocus (onscherpe beelden) en errorcodes op f8 en hoger.
Ja, ik heb autofocus ook bij diafragmawaarden hoger dan 5.6 (kleinere lensopening).

Ik hoop binnenkort mijn eerste beelden te kunnen presenteren hier.

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2007, 7:43    Post subject:
Ik werk met deze lens op de 20D. Inderdaad werkt hij alleen op 5.6.
Vaak dacht ik veel scherpte te kort te komen met deze lens.
Maar ook vaak heb ik hele scherpe foto's. Zal dus wel bewegingsonscherpte zijn. Heb hem dit jaar voor € 70,- gekocht inclusief UV filter. Koopje dus.
Ik ben nu toch aan het kijken naar een 300 F4 met IS.

Groeten, Aad Verkuijl

Hendrik

PostPosted: Mon 08 Oct 2007, 19:51    Post subject:
Ik heb de APO telemacro 400mm, de betere versie omgeruild voor de 300mm F4 van canon met 1,4x extender (kenko pro) Ik moet zeggen dat ik weer terug verlang naar de sigma en misschien binnenkort de 300mm zelfs weer de deur uitdoe. Het nut van IS op 300mm bij vogelfotografie heb ik nog niet kunnen ontdekken tot nu toe. Dit is mijn 2e 300mm, heb ook een tijdje een exemplaar van een maat gehad maar alle 3 deden ze onder voor de sigma. Die was echt ragscherp en met een ongelooflijk mooie bokeh. Misschien een topexemplaar gehad, dat weet ik niet.
Autofocus op 300mm met extender vind ik ook traag. Zonder extender is de kwaliteit een stuk beter maar ja, slechts 300mm. De manual focus van de sigma ging trouwens heerlijk soepel en was beter controleerbaar dan die van de canon.
Enigste nadeel van de sigma is dan dat niet gerechipte exemplaren een vast diafragma hebben van F5,6. Als het onderwerp echt dichtbij zat had je altijd te maken met te weinig scherpte diepte.
Een tijdje dacht ik dat de 300mm met extender DE combinatie was. Is voor velen misschien ook wel zo maar heb nu toch mijn twijfels. Zelfs met de 1,7x extender geschoten op de 300mm. Autofocus is dan echt traag en manual focus werkt ook niet lekker meer. Beeldkwaliteit viel ook tegen.
Feit is dat je voor het geld redelijk bereik hebt en een zeer goede beeldkwaliteit. Zelfs zo goed dat de meesten schrikken als ik zeg dat bepaalde foto's niet met mijn 600mm maar met de good old 400mm telemacro zijn genomen......
Nu komt puntje bij paaltje:
Als je niet de macro versie hebt kan ik je niks vertellen over de beeldkwaliteit. Maar niet scherpe beelden in het begin was bij mij ook zo. Als je zo nu en dan wel ragscherp beeld hebt ligt het in ieder geval niet aan de lens. Het moet waarschijnlijk gewoon wennen.
Back to top
Reply with quote

walter

PostPosted: Tue 09 Oct 2007, 8:12    Post subject:
Sinds twee jaar heb ik de Apomacro van Sigma met de 7D van Minolta.
Ik werk veel vanuit een schuiltent. De autofocus vind ik erg
traag maar optisch gezien presteert de lens prima (350 euro occasion).
Zelfs op 1,6 mtr. kun je 1:3 macroopnames maken waar ik zeer
tevreden over ben. Mijn foto's kun je zien op www.waltervanos.nl

Groeten,

Walter van Os
Canon 17-40/4L USM
Tamron 90/2.8 SP
Gitzo statief en zwaar balhoofd en
Han Bouwmeester Fotocape
schuiltent
etc.....
Back to top
Reply with quote

van bogaert erik

PostPosted: Tue 09 Oct 2007, 21:23    Post subject:
ik denk dat je beter af bent met de 400mm 5.6 van canon;
Back to top
Reply with quote

sniffie

PostPosted: Wed 10 Oct 2007, 6:15    Post subject:
Dat denk ik ook, echter de bankrekening denkt daar anders over Shocked

peter wijn

PostPosted: Wed 10 Oct 2007, 14:48    Post subject:
van bogaert erik wrote:
ik denk dat je beter af bent met de 400mm 5.6 van canon;

www.photozone.de vindt de canon prachtig en de sigma zeer goed. Als je weinig geld hebt dan lijkt me "zeer goed" al meer dan aardig. (dat is beter dan de meeste zoomlenzen). De lens is alleen nog maar 2e hands te koop! dat is min of meer extra goed nieuws.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum