Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 14 Mar 2005, 20:47 Post subject:
Beste Sjouke
Met Kodak easyshare DX6490 kan je niet digiscopen. Enkele kennissen van mij hebben deze camera, dus dat is al uitgetest. Je zult het met de ongeveer 400 mm en 4 megapixels moeten doen.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 44 Joined: 17 May 2004 Posts: 48 Location: Wageningen
Posted: Sat 19 Mar 2005, 20:22 Post subject:
Vergelijk de diameter van je cameraobjectief eens met de oculairdiameter van je telescoop..... Dat zal niet gaan passen (als ik zo eens een plaatje van de DX6490 bekijk met Google), dus je zult in elk geval flinke vignettering krijgen als je het toch probeert. The Rocker (Jan) heeft echter hetzelfde probleem als ik het mij goed herinner, en die knipt gewoon het vignet eraf. Het zou dus evt. wel kunnen (andere praktische/technische problemen daargelaten), maar handig is het niet en je houdt netto altijd minder megapixels over.
Maar misschien kan Marcel je er nog wel meer over vertellen.
Posted: Sat 19 Mar 2005, 22:26 Post subject:
Antwoord is al door Marijn gegeven. Praktijktest wijst hetzelfde uit. Er is altijd vignettering. Inderdaad kan je een uitsnede maken, maar dan houd je hooguit één megapixel over.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Posted: Mon 21 Mar 2005, 17:02 Post subject:
Als het een DX6340 is: Kijk maar naar de foto's van Garry en van IJsduiker (van mij dus).
Er is voor de meeste telescopen ook een uit drie afzonderlijke onderdelen bestaande adapter voor deze camera te krijgen. Die adapter is dan wel duurder dan de camera.
Ook kan ik je laten zien hoe je voor een redelijke prijs zelf een draadontspanner voor deze camera maakt.
Het belangrijkste nadeel van deze camera is dat de relatief kleine sensor gecombineerd wordt met een hoge jpeg-compressie, dat ten koste kan gaan van het detail van de foto's. Verder heb je SD-kaartjes i.p.v. de wat meer gangbare Compact Flash kaarten nodig.
Als gewone camera voor vogels is deze ook met 2 keer teleconverter (ca. 300 mm equivalent) niet echt geschikt.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum