Posted: Sun 14 Oct 2007, 18:51 Post subject: Gebruik van de lichtmeetmodus
Iemand zal hier vast wel een antwoord op hebben. Ik heb een canon 40d gekocht, om vogels te fotograferen op wat voor lichtmeetmodus kan ik hem het beste zetten? Je hebt de meervlaks meting en de deelmeting en de spotmeting die gebruik ik nu het meest,en dan heb je nog centrum gew gemiddeld.
Posted: Tue 16 Oct 2007, 20:14 Post subject:
Allereerst, ik ben geen expert maar omdat niemand anders antwoord geeft zal ik een poging doen.
Voor de meeste gevallen is de eval. meervlaksmeting prima.
Vooral op zonnige dagen werkt die erg goed. Voor scenes waarbij er een erg groot contrast is tussen hoofdonderwerp en achtergrond zul je meer of minder moeten compenseren met het draaiwiel achterop. De power-schakelaar op de achterkant van de camera moet dan wel op het derde klikje gedraaid zijn, anders doet het wiel niks.
Spotmeting geeft de ultieme controle maar is lastiger omdat je moet weten waar je op moet meten, namelijk middengrijs of je moet compenseren. Spotmeting is moeilijk te gebruiken met bewegende onderwerpen omdat het risico groot is dat tijdens de beweging de lichtmeter op een andere lichtwaarde gericht wordt en de foto dus veel te licht of te donker wordt.
Als je het niet zeker weet kun je een test-foto maken, het histogram op de camera bekijken, eventueel de belichting compenseren en die belichting op de M-stand instellen zolang het licht niet verandert.
Als je tenslotte in RAW-mode schiet kun je een foute belichting nog enigszins compenseren..
Bedankt Erik ik ga er zeker mee aan de slag. Ik hoop dat ik nog wat meer tips kan krijgen op dit onderwerp Er zijn toch zeker wel meer mensen die dit gebruiken, al is het in combinatie met een andere canon camera
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum