Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Beste methode om vogels vast te leggen ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 17:50    Post subject: Beste methode om vogels vast te leggen ?
Hoi allemaal,

met verbazing aanschouw ik iedere dag de mooie platen die hier gepresenteerd worden. Inmiddels ben ik al wat wijzer op het gebied van de fototechnieken (sluitertijd, diafragma enz.).

Zoals in mijn eerdere post te lezen was, ben ik inmiddels in het bezit van een Sigma 400mm 5/6. De lens bevalt goed. Echter..... ik vraag me af hoe jullie de vogels zo groot en scherp vastgelegd krijgen. Dit lukt me nog niet. Concreet heb ik daarom de volgende vragen:

- Van welke afstand worden de meeste platen geschoten?
- Met hoeveel mm (welke lens)?
- Gebruiken jullie een altijd een schuiltent, schuilhut, camoeflage o.i.d ?

Ik ben benieuwd!

Zeger

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 18:29    Post subject:
laat je niet verleiden door de scherpte,door bewerking worden fotoos scherper gemaakt (is weer een ander hoofdstuk,wat ik zelf nog wel is vrij lastig vindt) de meeste komen niet rechtstreeks uit de camera.

afstand ? als je geluk hebt binnen de 20 tot 10 meter,of misschien nog dichterbij.

Lens ? is niet voor iedereen hetzelfde.

schuilhut ? sommige wel en sommige niet,zelf gebruik ik er soms een.
Back to top
Reply with quote

jornn_-

PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 18:48    Post subject: Re: Beste methode om vogels vast te leggen ?
sniffie wrote:

- zo dichtbij mogelijk lijkt mij, maar zorg wel dar je nog iets van compositie overhoud. hoe dichterbij hoe scherper ook.
-tussen 300 en 1000+ denk ik, verschilt per persoon en of je TC gebruikt
- Schuiltent word meestal gebruikt met ijsvogels, doe ik zelf ook. maar verder nergens voor echt.
camouflage ook niet echt, maar zorg wel dat je onopvallende kleren draagt, geen fel roze Tshirtje dus. maar dan zul je nog stil moeten zitten om niet op te vallen
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 19:33    Post subject: Re: Beste methode om vogels vast te leggen ?
sniffie wrote:

Dat is natuurlijk erg afhankelijk van wat voor foto en de soort. Grote vogels die beeldvullend erop staan heb je meer afstand dan met kleine vogeltjes. In het geval van deze drieteentjes was de afstand iets van een meter of 3, schat ik zo.
sniffie wrote:

Vaak kun je dat vinden in de exif informatie die bij een foto staat. Mijn recente foto's zijn gemaakt met een 300mm lens met 1.4 converter (Dus in totaal 420mm), een veel gebruikte combi hier.
sniffie wrote:

Ik nooit, ik loop vaak gewoon rond op zoek naar iets. Maar het is natuurlijk zeker een optie om ergens op een goede plek te gaan zitten en te wachten op wat er komen gaat.

In alle gevallen denk ik dat er veel geduld nodig is en dus ook veel tijd.

Succes ermee

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 20:07    Post subject:
Goeie fotobewerkings software is eigenlijk een vereiste. Daar kun je o.a. foto's scherper mee maken.
Ook is een vaste hand cq goede ondersteuning een vereiste om scherpe foto's te maken. Statief of rijstzak kan hier uitkomst bieden. Hoe korter de sluitertijd des te kleiner de kans op bewegingsonscherpte.

En ja, eigenlijk is het vaak wel zo dat de mooiste platen op korte afstand zijn geschoten. Veel mensen wachten geduldig of sluipen voorzichtig dichterbij......

400mm is een mooi bereik, ben ik ook mee begonnnen. Met de 30D heb je een goede camera. Als je plaatjes wat scherper worden kun je ook softwarematig je foto's wat dichterbij halen door een uitsnede te maken, het zogenaamde croppen.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 20:44    Post subject:
Nou denk ik toch dat je veel gebruikers te kort doet als je de scherpte van de foto's vooral gaat wijten aan het fotobewerkingsprogramma. Zeker, na verkleinen zul je een foto nog weer even moeten verscherpen. Maar een onscherpe foto zal toch een onscherpe foto blijven, daar kun je zelfs met het beste programma weinig meer aan veranderen.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 20:51    Post subject:
Quote:
laat je niet verleiden door de scherpte,door bewerking worden fotoos scherper gemaakt (is weer een ander hoofdstuk,wat ik zelf nog wel is vrij lastig vindt) de meeste komen niet rechtstreeks uit de camera.

Mijn foto's komen vrijwel altijd zo uit de camera als ze hier zijn te zien. Met bewerken red je dat niet. Ik ben er bovendien te lui voor en wil er niet teveel tijd in steken. (ik bewerk hooguit de kleur, uitsnede en de belichting wat na)

Wachten geeft uiteindelijk betere resultaten dan sluipen. De vogels komen vrijwillig en vertonen natuurlijk gedrag. Alle soorten van camouflage helpen. Maar ook trucs. Kraaien en Eksters kan je bijvoorbeeld dichtbij laten komen door te doen alsof je gewoon een tourist op een bankje bent.

Hendrik

PostPosted: Fri 19 Oct 2007, 21:10    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Nou denk ik toch dat je veel gebruikers te kort doet als je de scherpte van de foto's vooral gaat wijten aan het fotobewerkingsprogramma. Zeker, na verkleinen zul je een foto nog weer even moeten verscherpen. Maar een onscherpe foto zal toch een onscherpe foto blijven, daar kun je zelfs met het beste programma weinig meer aan veranderen.

Groeten, Arjen

Dat doe ik dan ook niet alhoewel het misschien wel zo over kan komen lees ik nu. Er zullen vast ook mensen zijn die helemaal niks bewerken. Realistischer is denk ik dat er her en der valt te sleutelen aan je plaatje en dat vooral voor beginners op diverse vlakken gespeeld kan worden met parameters.

Eerlijk gezegd worden mijn foto's altijd beter na PS. Zelfs al lijkt een foto helemaal top uit de camera dan nog open ik hem in PS. Digifreak? Misschien wel. Vooral smart sharpen is een knopje waar ik maar moelijk af kan blijven. Ook al staat hij soms maar net open, ik moet er even aan zitten...... Cool
En ook al is de compositie perfekt (in mijn ogen) Toch moet ik even met de croptool wat heen en weer bewegen. Daar kun je ook alleen maar van leren lijkt me.
Back to top
Reply with quote

sniffie

PostPosted: Sat 20 Oct 2007, 6:54    Post subject:
Het verbaast me enigzins dat er toch nog relatief veel mensen middels bewerking, al dan niet in PS, sleutelen aan de foto's. Uiteraard is hier helemaal niets mis mee, alleen had ik het niet verwacht. Zeker niet, als je kijkt naar het materiaal dat gebruikt wordt!

Ok, het misschien ook een beetje naief te denken, dat met een berg goed materiaal automatisch mooie plaatjes geschoten worden. Het lijkt me vooral een kwestie van technieken, vandaar de vragen in mijn post hierboven.

Ik ben zelf nog helemaal beginner op het gebied van PS, echter ook hier wil ik me verder in gaan verdiepen (man, wat een tijdverslindende hobby is dit... Wink).

Ik zelf trek er nu ook iedere keer op goed geluk op uit. Ik woon praktisch naast een schitterend stukje bos, waar veel kleine vogels en andere beestjes zitten. Echter het valt toch tegen om ze zo mooi vast te leggen.

Ach ja, ik ga weer maar weer eens oefenen vandaag Laughing

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum