Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Mooiste plek om vogels te fotograferen in Nederland?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Auteur
Bericht
jornn_-

Geslacht: Man
Leeftijd: 35

View user's profile Send private message Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Wo 24 Okt 2007, 21:20    Onderwerp:
ik ben op geen van de genoemde plekken geweest, maar ik denk OVP, of waar ik wel geweest ben : schiermonnikoog.
Prachtig daar, ik ga zeker terug, een soort van vogelparadijs ^^
Naar boven
Reageer met quote

Ruud van Veenschoten

Leeftijd: 65

View user's profile Send private message Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 8:27    Onderwerp:
En wat te denken van het Lauwersmeer gebied. Is en beetje ver rijden, maar een heel mooi gebied waar met een beetje geluk vanalles te zien is.

Groet,
Ruud

Bendiks Westerink

Leeftijd: 54

View user's profile Send private message Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 9:42    Onderwerp:
Bart,

Het mooie van een hobby als vogels fotograferen is dat je het overal kan doen. Vogels zijn immers overal. En als je niet perse voor zeldzaamheden gaat kun je letterlijk in je achtertuin beginnen. Bijkomend voordeel, je kan het dan veel sneller even tussendoor doen en je zit niet met 50 man tegelijk naar een ijsvogel te kijken Shocked En o ja, scheelt ook nog brandstof...

Groet,
Bendiks

Arjen Drost

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 10:32    Onderwerp:
En ik denk dat de mooiste plek om vogels te kijken ook een andere is dan de mooiste plek om foto's te maken. Bij die eerste zul je waarschijnlijk op een waddeneiland, het Lauwersmeer, de Oostvaardersplassen of de Zeeuwse Delta uitkomen. Maar zijn dit ook de beste plekken om te fotograferen? Dat hoeft niet per se. Want met alleen veel leuke soorten ben je er nog niet, je moet ook nog goede mogelijkheden hebben om erbij te komen.

Maar wat wil je eigenlijk met deze vraag? Ik denk ook dat het voor een groot deel persoonlijk is, wat men het beste gebied vindt.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Naar boven
Reageer met quote

Jeroen Gense

Leeftijd: 52

View user's profile Send private message
BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 13:14    Onderwerp:
De beste fotos maak je in een gebied waar je alleen kunt zijn en kunt doen en laten wat je wilt ! Dus bijv een achtertuin inderdaad of een bosvijver/voederplek ergens mooi in een bos (waar je toestemming voor hebt gekregen van de eigenaar).
Met simpele hulpmiddelen kun je dan gaan spelen met je vogels en vogelfotografie! Dit omdat je alle tijd en gemak hebt om goed te letten op compositie/licht etc mede doordat je beetje kunstmatig allerlei natuursituaties kunt inrichten!
Helaas heb ik geen achtertuin die grenst aan een bosrand...
Naar boven
Reageer met quote

Doodles

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 14:18    Onderwerp:
Helemaal eens met Jeroen.

- Tijd en moeite investeren in je onderwerp levert altijd resultaat op
- Een gebied waar je vaak komt maakt dat je weet waar welke vogels zitten en wanneer de lichtomstandigheden ideaal zijn
- Een vaste plek kun je naar eigen wens inrichten, met oog op licht, achtergrond e.d.

Natuurlijk is het leuk af en toe naar een andere plek te gaan, het doorbreekt de routine. Ik zit 80% van mijn tijd in een bekend gebied, maar vind het ook leuk eens per jaar naar Ijmuiden of OVP te gaan, gewoon omdat er soorten zitten die je anders nooit ziet, en omdat er altijd wel een toevals(vol)treffer tussenzit.

Maar de beste opnamen en mijn persoonlijke favorieten zijn allemaal gemaakt na veel tijd en energie in onderwerp en lokatie te hebben gestoken. Daar komt nog bij dat de bekende vogelplekken vaak beroerd zijn voor fotografie:

- te ver van onderwerp
- te hoog boven onderwerp
- tegen het licht in
- te druk
- geen toestemming
- enz enz enz
Naar boven
Reageer met quote

Andrew George

BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 15:22    Onderwerp:
Ten eerste stel voor jezelf een doel, wat wil je met je natuurfotografie en
voornamelijk waar je het prettigste bij voelt. Je kan nog zo'n leuke tuin hebben, maar bijv. een lepelaar landt daar nooit.

Ik zelf hou zo min mogelijk van settings creeren - een buitenkansje in de achtertuin laat ik niet achterwege -, omdat de natuurlijke biotopische settings mij altijd het meeste aanspreken en je dingen/sferen tegenkomt die je zelf niet verzint of kan maken, maar dat is een persoonlijke keuze, waardoor je wellicht wat vaker met GEEN resultaten thuiskomt t.o.v. een "voederplekje". Tevens kom je dan ook andere zaken in de natuur tegen dan vogels, die me ook aanspreken, denk aan landschap bijv.

Zelf ga ik op pad in wel bekende gebieden niet ver van huis waar het ook rustig is en dan ken je inderdaad de plekjes door research, maar je weet van bepaalde gebieden al welke soorten je kan verwachten. Tijd steken in het onderwerp heeft altijd nut en sta open voor de natuur, waarin dingen "opvallen", bijv. welke soorten aktief zijn. En als het dichtbij is kun je vaker gaan en vervuil je het milieu ook niet zo met uitlaatgassen Wink

Een goed begin zou wel de achtertuin zijn, om je techniek onder de knie te krijgen en het leren van gedragingen van vogels...zelf zo begonnen, maar ik leer nog steeds elke dag weer bij.

@Bart40, misschien ook leuk als je eens wat resultaten post op BP.

Succes!

http://www.agfoto.nl
Naar boven
Reageer met quote

Marcel van Kammen

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 16:10    Onderwerp:
Ook is het bogal seizoensgebonden: in het najaar ga ik erg vaak naar Holwerd voor strand-en steltlopers,maar in de zomerperiode valt daar geen fluit te beleven. In het voorjaar en zomer ga ik juist vaak naar het Lauwersmeer.......echt favoriet gebied heb ik niet,alhoewel dat momenteel Holwerd is vanwege de vele vogels en de mogelijkheid tot laag standpunt.

Nikon Camera en wat lensjes.
Naar boven
Reageer met quote

Joep Tomlow

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: Zo 28 Okt 2007, 16:39    Onderwerp:
Je kunt ook via waarneming.nl zoeken via informatie --> gebieden naar een leuk vogelgebied. Je kunt per provincie een lijst met gebieden opvragen en ahv de waarnemingen in die gebieden bekijken wat je een leuk gebied lijkt (doe ik vaak). Verder kun je via vogelkijkhut.nl alle vogelkijkhutten/schermen op zoeken.

Groetjes, Joep

Tim

Leeftijd: 64

BerichtGeplaatst: Zo 28 Okt 2007, 18:24    Onderwerp:
De beste plek is de plaats waar vogels zijn.
Maar welke vogels wil je fotograferen?
Bezoek eens enkele natuurgebieden bij je in de buurt en ga gewoon eens wandelen. Observeer en kijk wat je mogelijkheden zij en wat je wil.
Ik heb zelfs torenvalken in het centrum van Rotterdam gezien, maar ook in een weiland bij mijn huis. (Drachten).
Zelf kijk ik vaak naar sites waar observaties gemeld worden, maar laat ik ook gauw weer links liggen. Momentopnames maar geeft wel een indicatie.
Ik raad je aan te gaan wandelen en een lijstje te maken met wat je wil. Ga aan de hand hiervan aan de slag.

Groet en succes,

Tim Oord

jornn_-

Leeftijd: 35

BerichtGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 12:48    Onderwerp:
Bart40 schreef:
Tja loer al een tijdje op een kerkuil bij Natuurmonumenten maar nog niet gelukt. In het begin van het jaar zaten er een aantal ransuilen in de OVP en daar was ik wel heel erg blij mee.
Uilen vind ik heel erg mooi maar dat is ook erg moeilijk.
Eerst moet je zien uit te vinden waar je ze kan vinden.

dit jaar zat er een kerkuil te broeden bij vrijwillig landschaps beheer in beuningen. die komt wel terug

maar zijn er ook (op de uiterwaarden na) mooie gebieden in zuid gelderland?
Naar boven
Reageer met quote

Fast_falkon

Leeftijd: 32

View user's profile Send private message
BerichtGeplaatst: Vr 28 Dec 2007, 21:42    Onderwerp:
rudoveen schreef:
En wat te denken van het Lauwersmeer gebied. Is en beetje ver rijden, maar een heel mooi gebied waar met een beetje geluk vanalles te zien is.

Groet,
Ruud

half uurtje rijden voor mij. maar idd een erg mooi gebied.
misschien wel de mooiste van Nederland
Naar boven
Reageer met quote

hansh

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: Vr 28 Dec 2007, 22:01    Onderwerp:
als ik uitga van de titel van dit topic dat denk ik dat er geen mooiste plek in Nederland bestaat om vogels te fotograferen. Alle reacties hierboven zeggen dat eigenlijk al. De mooiste plek wordt het gebied waar je je in thuis voelt, waar je elke boom en struik in kent en weet wat voor vogels daar zitten. De mooiste plek maak je dus zelf en dat kan je achtertuin zijn of een parkje of de OVP of de AWD. En elk terrein of terreintje heeft dan weer zijn eigen charmes en vogels.
Gr. Hans

Berichten van afgelopen:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Ga naar: