Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke snelwisselplaat

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Nov 2007, 0:34    Post subject: Welke snelwisselplaat
Onder mijn D200 body, Sigma 500 F4,5 en Nikon 80-400 wil ik dezelfde stabiele snelwisselplaten monteren, zodat ik met één systeem alles snel en gemakkelijk kan wisselen op mijn Linhof- en raamstatief. Houdt dat in dat ik onder de body ook zo'n lange plaat moet monteren, of zijn er ook kortere op de markt die in dezelfde slede passen. Wie heeft een goede tip voor mij wat betreft merk en type?
Groet,
Thei
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Nov 2007, 7:35    Post subject:
Hoi Thei,

Er zijn diverse mogelijkheden voor snelwisselkoppelingen. Grofweg onder te verdelen in kleine meerhoekige plaatjes en in "dove-tail"-systemen. De systemen met de kleine meerhoekige plaatjes zijn altijd gelijk van grootte binnen het systeem en kunnen maar op één manier in de snelwissel. Bij de dove-tail systemen kan de lengte van de plaatjes varieren doordat het plaatje alleen aan de zijkant wordt vastgeklemd.
Ieder statiefmerk en statiefhoofdmerk heeft wel zijn eigen snelwisselsysteem(en). Deze zijn meestal niet uitwisselbaar. Echter internationaal is het arca-swiss systeem (soort dove-tail) erg in trek omdat dit als enige door diverse leveranciers ondersteund wordt zoals wimberley, Kirk, RSS en natuurlijk Arca-Swiss zelf. Hiervan zijn voor diverse lenzen zelfs vervangende voeten verkrijgbaar waar het snelkoppelprofiel al in zit, zodat je geen plaat meer nodig hebt.

Succes.

Michel
Reply with quote

Thei Luijten

PostPosted: Mon 05 Nov 2007, 8:36    Post subject: Welke snelwisselplaat
Beste Mies,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet dat er vele systemen zijn met 6-hoekige plaatjes enz. Het gaat er mij om of er een systeem is waarbij ik een lange ± 8 tot 10 cm stabiele plaat kan monteren onder mijn 500 F4,5 en ook een onder de 80-400, bovendien een korte ± 4 à 6 cm plaat onder de body, die alle drie in dezelfde houder passen. Een lange lens met een lange voet op een te kleine koppeling trilt altijd. Arca-Swiss ken ik, maar wist niet dat het al een beetje genormaliseerd is. Als iemand een merk en/of type weet maak ik een diepe buiging.
Groet,
Thei
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Nov 2007, 10:55    Post subject: Re: Welke snelwisselplaat
Thei Luijten wrote:
Beste Mies,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet dat er vele systemen zijn met 6-hoekige plaatjes enz. Het gaat er mij om of er een systeem is waarbij ik een lange ± 8 tot 10 cm stabiele plaat kan monteren onder mijn 500 F4,5 en ook een onder de 80-400, bovendien een korte ± 4 à 6 cm plaat onder de body, die alle drie in dezelfde houder passen. Een lange lens met een lange voet op een te kleine koppeling trilt altijd. Arca-Swiss ken ik, maar wist niet dat het al een beetje genormaliseerd is. Als iemand een merk en/of type weet maak ik een diepe buiging.
Groet,
Thei

buigen maar (voor mies)

Er zijn een heleboel aanbieders die voor het arca swiss systeem plaatjes maken. Voor zover ik weet leveren alle bedrijven die mies noemt ook de plaatjes. Zelf even zoeken wat voor jou het handigst/goedkoopst is. Via googlen kun je ze allemaal zo vinden.
1 van de mogelijkheden is de webwinkel van www.nikonians.org. Zelf heb ik geen specifiek plaatje voor de body (de d200) maar gebruik alleen de lange plaatjes (van 9 cm: PL-90) en wel hierom:
- je kunt zo'n plaatje onder je camera ook een beetje gebruiken als scherpstel-slede - leuk voor macro (zolang dat niet je primaire bezigheid is, dan wil je een echte oplossing).
- het zwaartepunt van de camera komt meer in evenwicht als je de LENS op het statief zet door het plaatje meer naar links te leggen onder je camera (met name handig als je een gewoon balhoofd gebruikt). Puur geimproviseerd gebruik als contra-gewicht.
- je kunt de camera stabieler neerleggen op een breder plaatje.
bovenstaande is allemaal heel persoonlijk. Je kunt je eigen keuze maken uit de opties, en er van uit gaan dat de simpelste keuze al goed is.

Er zijn - behoorlijk prijzige - specifieke plaatjes voor de 80-400 (en 300F4), die in feite de originele - ongeschikte - statiefvoet van nikon vervangen. Ook te vinden bij nikonians.org.

Eventueel kun je een bredere klem om de plaatjes te grijpen op je statiefkop zetten. Gewoon niet te kort kiezen, maar die klem hoeft echt geen 9 cm lang te zijn om trillingsloos te grijpen. Als het goed gemaakt is, kan het veel korter.

Een ander - vergelijkbaar - systeem heeft Mafrotto voor het zwenkrek (gimbal head). Dit is veel zwaarder gebouwd, maar daarmee niet stabieler (ook niet minder stabiel). Ik weet niet of er ook andere koppen in de handel zijn die met deze snelkoppeling werken. Maar ik meen dat er wel een losse grijper is die je op een ander balhoofd kan monteren.

succes
Back to top
Reply with quote

Thei Luijten

PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 20:49    Post subject:
Beste Mies en Peter,
Bedankt voor de reacties, ik ga 2 x de Manfrotto 577 Quick Release Adapter kopen met diverse plaatjes. Een voor m'n raamstatief en een voor mijn Linhofstatief. Goeie kwaliteit voor een redelijk bedrag.
Groet,
Thei
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 22:21    Post subject:
Hallo Thei,

Ik haak wat laat in op je vraag.
Heb je ook de manfrotto 357 overwogen? De koppelplaten zijn bij dit systeem wat langer dan bij de 377 en dat heeft zo zijn voordelen qua stabiliteit. Misschien kun je er iets mee. Wink
Reply with quote

Thei Luijten

PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 23:10    Post subject:
Dag Leermeester,
Heb ik inderdaad overwogen en je brengt me nu weer een beetje aan het twijfelen. Als ik ze in mijn handen heb neem ik een beslissing waar ik geen spijt van zal hebben. De 377 is ook al zo'n 8 cm.
Groet,
Thei
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum