Posted: Tue 16 Oct 2007, 16:09 Post subject: tips voor scherpstellen
Hallo allemaal,
Ik heb pas een sigma 135- 400mm gekocht. Dit is mijn eerste telelens. Ik ben nog wat aan het oefenen en het gaat steeds beter. Ik heb nog wat moeite met scherpstellen van vogels in bosjes etc.
Iemand wat tips??
MTP _________________ Canon eos 300D
Canon 55- 200mm
Sigma APO 135- 400mm
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Tue 16 Oct 2007, 22:03 Post subject:
Wat is het probleem precies? Zo is het wat lastig tips geven.
Het enige wat ik zo kan verzinnen (maar dat heeft niks met je lens te maken, maar meer met je camera) is dat het middelste scherpstelpunt het beste is en het snelste werkt. Dus als je snel foto's wilt nemen (wat met vogels in bosjes vaak handig is), kun je het best die selecteren.
Posted: Tue 16 Oct 2007, 22:06 Post subject:
Kan me aansluiten bij Arjen. Daarnaast wil bij drukke omgevingen waar de AF veel afleiding heeft en een klein vogeltje het omschakelen naar MF ook wel eens helpen. Zo heb ik laatst mijn Goudhaan in het helmgras gemaakt.
Ik gebruik vaak het middelste scherpstelpunt uit de bovenste rij, om op de kop ipv het lijf te focussen. Als het wat verder weg is, pak ik het middelste scherpstelpunt.
Een paar problemen die ik wel eens tegenkom:
- Ik heb de focusdelimiter van mijn Sigma 500 ingesteld op 4-8 meter omdat ik iets op een meter of 6 verwacht, en er komt iets langsvliegen, net iets verder weg. Ik vergeet dan om te zetten naar fullrange AF en ben dan te laat
- Bij het vastpakken van de camera of het neerleggen op de rijstzak schakel ik onbedoeld van single of continue AF over naar MF. Ik vind de schakelaar daarvoor bij Nikon op een lastige plek zitten.
Groet,
Jan _________________ Een fototoestel van Japanse makelij met accessoires
Als je scherpstelpunten gebruikt, lijkt me dat het automatisch is. Handmatig is sowieso erg lastig als je een rijstzak ter ondersteuning gebruikt.
Tussen het riet of takken kan MF uitkomst bieden, maar dan ook alleen als AF onmogelijk is wat mij betreft.
Groet, Jan _________________ Een fototoestel van Japanse makelij met accessoires
Gender: Male Age: 57 Joined: 06 Nov 2007 Posts: 7 Location: Appingedam
Posted: Tue 06 Nov 2007, 10:01 Post subject:
Ik had wel eens regelmatig dat ik de scherpstelling op servo had staan nadat ik een vogel in vlucht had geschoten, en vervolgens een vogel tussen de takken probeer te schieten, wat niet raadzaam is, aangezien het blijft scherstellen op elk opject wat voor het focuspunt langs komt.
Focus-methode is raadzaam om te checken.
Wat ook kan helpen, is je focus vantevoren op een bepaalde afstand zetten, zodat door de viewfinder de vogel al ziet tussen de takken, wat het scherpstellen en richten wat vergemakkelijkt.
Wanneer ik de EF 300L gebruik, kan ik op autofocus al manueel voor-focussen met de focusring, wat weer een andere techniek is (denk ik) _________________ Canon 300D/30D | Sigma 18-50 EX DC | EF 70-300 IS USM | EF 300L F4 IS | Kenko 1.4 TC Pro 300 DG
Gender: Male Age: 47 Joined: 02 Oct 2007 Posts: 28 Location: Tuddern
Posted: Wed 07 Nov 2007, 12:26 Post subject:
Quote:
Wanneer ik de EF 300L gebruik, kan ik op autofocus al manueel voor-focussen met de focusring, wat weer een andere techniek is (denk ik)
Ik heb sinds kort ook deze lens . Ik vraag me af wanneer je de lens op AF hebt staan je mechanisme dan niet beschadigt door handmatig aan de focusring te "pre-focussen". Als dit idd niet het val is, vindt ik dit een zeer interessante tip. _________________ Canon 30D / 300F4 L IS
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 07 Nov 2007, 12:35 Post subject:
sniffie wrote:
Quote:
Wanneer ik de EF 300L gebruik, kan ik op autofocus al manueel voor-focussen met de focusring, wat weer een andere techniek is (denk ik)
Ik heb sinds kort ook deze lens . Ik vraag me af wanneer je de lens op AF hebt staan je mechanisme dan niet beschadigt door handmatig aan de focusring te "pre-focussen". Als dit idd niet het val is, vindt ik dit een zeer interessante tip.
het is dan wel een canon.... maar dat wil niet zeggen dat ie door normaal gebruik spontaan - als een practika - uit elkaar valt.
Zolang je geen hamer en nijptang gebruikt, en een beetje voeling blijft houden in hoeverre camera en lens weerstand bieden tegen je handelen, hoef je je geen zorgen te maken.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 07 Nov 2007, 12:40 Post subject:
Sterker nog...Canon heeft het zelfs een naam gegeven: FTM, fulltime manual focus. De mogelijkheid om met een AF lens toch handmatig te focussen zonder de AF/MF te verzetten.
Doe dit niet me al je lenzen, mijn Tamron 90mm macro bijvoorbeeld kan ik omscholen tot koffiebonenmaler als ik in de AF stand aan de MF ring ga draaien!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum