Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Fri 16 Nov 2007, 18:29 Post subject:
Beste Bart
Ik heb niet een Profesionele Digitale Spiegelreflex, maar wat ik zelf zou doen is voor de Sigma 50-500 gaan Want als je een grote vogel hebt en je hebt de 300+TC erop kun je hem er niet helemaal op krijgen en dat kun je met de 50-500 een beetje regelen.
Zoveel verstand heb ik er niet van maar ik zou dit doen.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Fri 16 Nov 2007, 18:59 Post subject:
Hoi Bart
Over het algemeen is de kwaliteit van een vast brandpuntsafstand lens beter dan van een zoomlens. Ik weet niet welke 300mm f4 je aan zat te denken, maar als het de canon of nikon is, is de kwaliteit ook wel hoger in combinatie met een tc er tussen.
En over dat er mogelijk vogels te dichtbij zitten zou ik me niet zo heel veel zorgen maken, hoe vaak gebeurt je dat in Nederland??
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 16 Nov 2007, 20:34 Post subject:
probeer hem even uit zou ik zeggen.
Ik heb een vergelijking gezien de nikkors 300 F4 met tc1,4 (420mm), 80-400 (400) en de sigma 50-500 (400). De kwaliteit is ook in die volgorde. Met kop en schouders is de 300 met convertor het mooist (kun je nagaan wat ie doet zonder).
Ik zie geen reden waarom die minolta 300 F4 anders zou zijn dan de nikon of canon. Over die 1,7 convertor kan ik niks zeggen.
Posted: Fri 16 Nov 2007, 20:53 Post subject:
Er is geen ideale combinatie, maar probeer zoveel mogelijk je doel goed vast te stellen. Wil je voornamelijk veel van verder weg met evt. kleinere onderwerpen fotograferen, dan zou ik gaan voor vast brandpunt evt. aangevuld met converter. Wil je veel verschillende onderwerpen, soms dichtbij en evt. ook wat groter, kies voor een zoomlens.
Ik heb zelf een zoom lens en soms wil ik graag weer een vast brandpunt en op het andere moment weer de zoom, maar ik heb zeker geen spijt van mijn zoom.
De meeste zoom lenzen zijn idd. minder van kwaliteit dan vast, mijn zoom lens reken ik tot de uitzondering.
Met 400mm kun je ook vogels fotograferen, maar wellicht is het makkelijker met meer tele. De 400mm is wel weer een mooi brandpunt
voor grotere onderwerpen (vogels). In de vlucht is het ook een mooi bereik en soms kun je wel dichtbij komen. In de tuin is het ook handig bijv. vanwege zijn korte scherpstelafstand, wordt ook weleens vergeten. Bij het gebruik van een schuiltentje kan er ook weleens wat dichterbij komen. Zomaar wat andere gedachtes.
p.s. Ik maak ook wel gebruik van een converter op de 400mm.
Wellicht een beetje off topic, sinds ik Nikon app. gebruik.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum