is dit een goede tussenoplossing, of is deze telescoop echt zo waardeloos dat ik toch echt moet doorsparen? Of heeft iemand een alternatief of andere tips?
Gender: Male Age: 67 Joined: 23 Feb 2007 Posts: 36 Location: Noord scharwoude
Posted: Wed 14 Nov 2007, 0:21 Post subject:
Spaar gewoon door, koop dan een tweedehands leica of Swarovski dat geeft zoveel meer kijk genot. _________________ Nikon D 800 & D3
meest gebruikte Nikon lenzen 500mm AFs 2 4.0 en 600 mm 4.0 AFS 2
200 / 400 AFs 4.0 VR
heb je al eens overwogen , om een tweede handsje te kopen .
soms kun je voor niet al teveel geld iets fraais op de kop tikken .
of en daar kunnen ze je beter helpen is op digiscoopix.nl .
Gender: Male Age: 54 Joined: 28 May 2006 Posts: 67 Location: Oud Beijerland
Posted: Tue 20 Nov 2007, 21:27 Post subject:
Ik heb zelf een Nikon spottingscope, 15x45-60. Was destijds nieuw (showroom model) 199 euro incl. zoom occulair in Budel, foto Rooijmans. Deze scoop voldoet voor mij uitstekend (gebruik hem niet zo vaak)... Erg scherp beeld tot ca. 40 keer vergroting. Nadeel, waterbestendig ipv waterdicht.
Staan beter bekend als earth and sky spotting scope:
Zowiezo heeft Rooijmans erg veel now how, de Bynolyt werd mij overigens afgeraden (men had deze ook in de winkel) vanwege tegenvallende optische prestaties.
Misschien een rare keuze maar ik heb sinds dit jaar een Celestron C90. Dat is een kleine spiegel telescoop. Niet duur, rond de 300 euro geloof ik (bij ganymedes.nl)
Ik zocht ook naar een betaalbare scoop. De C90 bevalt mij uitstekend. O.K. het focussen is wat raar, en als je het niet gewend bent ook moeilijk om een scherp beeld te krijgen.
Maar wat voor mij een groot voordeel is is dat je met gemak vergrotingen tot 160x kunt krijgen. Nadeel daarbij is dan wel weer dat je dan een wel een duur oculair moet hebben. Want dat is wel noodzakelijk. Ik heb er twee goedkope oculairs bij gekocht en die zijn rijp voor de schroot.
Ben nu aan het sparen voor een setje betere.
Succes met je zoektocht, mocht je vragen hebben stel ze gerust. En mocht je een iemand met een "ruimte"-kijker lopen schiet mij vooral aan om het ding eens te proberen.
De reacties die ik tot nu toe heb gehad zijn: lastig focussen, achtergrond ziet er raar uit. En de mooiste: hij is wel erg zwaar. En die laatste was bij vergelijk met een Zeiss, nieuw model.
Tot dusverre heb ik nog niemand gehoord die de optiek niet goed genoeg vond. Behalve ikzelf bij de goedkope oculairs dan.
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Thu 22 Nov 2007, 22:30 Post subject:
Probeer eens een pentax PF 80-ed of desnoods de kleinere broer te testen. Zwaar onderschatte spottingscope. Zet hem eens naast een ....80-HD van swaro en trek je conclusie. Wel het pentax SMC zoom oculair nemen dan....
Nee, ik heb geen aandelen pentax. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Fri 23 Nov 2007, 8:24 Post subject:
Hoi,
Wellicht ten overvloede, maar ik heb een gebruikte liggen voor je.
Ik heb deze scoop (Bresser Ranger, 15-45 X, rechte inkijk) van 1992 tot 2005 naar behoorlijke tevredenheid gebruikt. Tuurlijk tis geen Leica / Kowa / Swarovski maar wellicht wel interessant voor jou als instapper.
De scoop is vooral klein, handzaam en licht!
De scoop (zitten helaas geen papieren etc. meer bij) is inclusief statief (ook licht) te koop. Prijs komen we wel uit.
doe even een privebericht als je interesse hebt. _________________ Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum