Posted: Mon 05 Nov 2007, 17:26 Post subject:
Ik denk dat Texel het hele jaar wel goed is,kijk anders eens op hun site,kun je precies zien wat er de laatste jaren gezien is in de winter.
http://home.planet.nl/~witte005/
Hoi Bart,
Texel is in de trektijden uiteraard beter, maar er blijft genoeg te zien, meestal. Kleine greep uit eigen ervaring: pestvogels (div. locaties), toendrarietganzen (akkers Eierland), diverse futensoorten op het Wad bij de IJzeren Kaap, kleine zwaan (meestal in het Noorden), veel rotganzen.
Eiders zeer dichtbij in de haven van Oudeschild, kl zilverreiger in de Petten, af en toe een overwinterende lepelaar.
Zoek op www.vogelwerkgroeptexel.nl naar de bekende vogelplekken (Wagejot, Ottersaat, Bollekamer, de Tuintjes, nieuwe plasje bij de Vuutoren (wintertaling, slobeend), Waalenburg etc. en ga die af.
Het kan best wel eens tegenzitten - maar Texel is de moeite waard!
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Ik ben trouwens vorig jaar naar Texel geweest in de vrieskou en dit was zeker de moeite waard. Het plaatje wat Gerard schets komt erg overeen met wat ik gezien heb.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Tue 27 Nov 2007, 19:56 Post subject:
Ben zelf nog niet in de wintermaanden op Texel geweest, maar een soort die vaak rond deze tijd daar te gast is is de zeer fraaie strandleeuwerik. Met een beetje mazzel kun je die erg dicht benaderen! Meestal bij de monding van de Slufter, je moet er dan een stukje voor wandelen. Verder in de polder alert zijn op jagende slechtvalken, altijd een spectakel! Algemene tip; duik af en toe een internetcafé in om de waarnemingensites in gaten te houden, zo heb ik daar leuke dingen kunnen meepikken. _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Klopt allemaal; een uitgelezen plek om op internet te gaan is Cafe-Restaurant "De Robbenjager", bij de vuurtoren van De Cocksdorp. Daar kun je zelfs gratis de BP en DB-sites bekijken. Wel even wat nemen ook, he!
Slechtvalk houdt zich vaak op bij Waalenburg of bij de Petten; en ik heb strandleeuweriken gezien op het rode steengruis van de parkeerplaats bij de strandopgang van "De Krim".
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum