Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

D3X, 500 VR light?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 12:39    Post subject: D3X, 500 VR light?
Iedereen die nu zijn nieuwe Nikon bestellingen doet moet zich wel realiseren dat de markt-info en strategieën van Nikon ondoorgrondelijk zijn. Zo bracht Nikon eerst een 500 AF-S uit van 3.800 gram om een paar jaar later een 'light'edition, de AF-S type 2 van 3.400 gram, te lanceren. De huidige nieuwe 500 AF-S VR weegt 3.900 gram, mijns inziens een te hoog gewicht. Ik sluit niet uit dat er over enige tijd ook van dit objectief een pond lichtere VR type 2 op de markt komt. Zoals het ook niet is uit te sluiten dat er een D3X met 16-20MP sensor binnen een jaar of 2 komt. Hoe betrouwbaar is wat Nikon zelf zegt, hiervan even een voorbeeld. Voorjaar 2005 bij de lancering van de Nikon D2X op het circuit van Zandvoort was de hamvraag of Nikon ooit een fullframe sensor camera zou uitbrengen. Het antwoord van de Nikon-man was kort en krachtig: 'Wat denken jullie? wij maken lenzen die alleen voor de DX-sensor geschikt zijn, dan gaan wij toch geen fullframe sensor fabriceren?'. Tsjah, toch maar even wachten met bestellen.

Groeten, Martijn de Jonge.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 16:25    Post subject:
Dan kun je blijven wachten , Want de digifabrieken blijven niet betsaaan van een enkel type camera . De nieuwe types liggen al lang op de pruductie tafels van de fabrikanten . Alleen het moment van lancering
van de zoveelste nieuwe camera is een kwestie van ( korte ) tijd
Als je daar op wacht . Kun je je leven lang blijven wachten .
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 16:34    Post subject:
Hallo Leo,

Wachten kan soms zinvol zijn, ik kocht in juli een D200 als reservebody naast mijn D2X, in augustus kondigde Nikon de D3 en D300 aan. Zit nu met zeer hoge afschrijvingen op de D200 aangezien de marktwaarde sterk gezakt is. Wie nu investeert in een 500 AF-S VR geeft een Euro of 7000 uit, niet leuk als er binnen 2 jaar een betere/lichtere komt. Dan kun je beter nog even met je oude tele doorgaan lijkt me. Of op Canon overstappen die een 500 USM- IS hebben die nu voor minder dan Euro 6000 over de toonbank gaat. Neem er een Mark 3 en een 5D bij en je bent een eind op weg.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 16:51    Post subject:
Hoi Martijn

Ik weet niet of jij soms een geld boompje hebt staan , ( heb vandaag wel 2 sparren geplant ) , Maar de meesten onder ons zijn , Of studenten of hebben een minder goed betaalde baan . de combinatie die jij op noemde is een pittig geprijst . Schat zo,n € 10000 .
Ik weeet niet hoe goed jij bij kas zit , Maar ik heb ze niet liggen Very Happy Very Happy
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 17:38    Post subject:
Leo wrote:
de combinatie die jij op noemde is een pittig geprijst . Schat zo,n € 10000 .
Ik weeet niet hoe goed jij bij kas zit , Maar ik heb ze niet liggen Very Happy Very Happy

Er zijn mensen voor wie het gereedschap is voor de uitoefening van hun beroep Wink

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)

Last edited by JoopG on Tue 04 Dec 2007, 18:40; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 17:43    Post subject:
Ik weet zeker dat Nikon steeds met nieuwere en verfijndere apparatuur komt zoals b.v. auto fabrieken het ook doen. Is het dus zinvol om te wachten op het nieuwste model?
NEE, mijn overbuurman wacht sinds 1979 nog steeds op de nieuwste en snelste computer want stel je eens voor dat er op korte termijn een nieuwe komt dan heb je me daar toch een afschrijving! Onzin dus, je koopt gewoon een camera die je nodig hebt en gebruikt dat ding zolang je wilt. Er is niemand de je dwingt het ding onmiddelijk te gaan inwisselen voor een nieuwe zodra die beschikbaar is. Er worden nog steeds uitstekende foto's gemaakt worden de de oudere modellen camera's.
Ik hoor dat probleem nu nooit wanneer er een nieuw automodel uitkomt maar daar zijn we natuurlijk aan gewend en ach als je vrouw bent dan koop je ook graag steeds de nieuwste mode maar echt nodig is dat ook niet. (overigens sommige mannen doen daar niet voor onder hoor!)
Mijn advies is dus.... koop wat je nodig hebt en maak mooie foto's zolang je kunt!
En ehhhh.......... ik heb de 500 VR in bestelling en wacht dus niet!

Golf-man

Last edited by Ed Agter on Tue 04 Dec 2007, 17:49; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 17:49    Post subject:
Quote:
Ik weet zeker dat Nikon steeds met nieuwere en verfijndere apparatuur komt zoals elke b.v. ook de auto fabrieken het doen. Is het dus zinvol om te wachten op het nieuwste model?

Als er al 2 jaar of meer geen opvolger op de markt is kun je wel al aanvoelen dat het er aan zit te komen, bijv. D200 -> D300..Nu zou de vraag, zoals Martijn reeds aangaf, een variant op de D3 een zgnd D3X of die binnenkort zal verschijnen, ik zelf verwacht van wel. Met mijn huidige bereik van 400mm is fullframe vooralsnog niet gunstig.

Je kan alles wel gaan kopen, maar een stukje gezond verstand is ook niet verkeerd en sommige hebben ook een iets mindere beurs, waardoor je iets creatiever zal moeten zijn in je keuzes.

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 18:10    Post subject:
Dan kun je ook wel op je klompen aan voelen , Dat de eventuele D3X
of in canonsianse taal een mark 1 Ds III niet echt voor ieders geldbuidel zal zijn . Uhh gokje € 12000 ?
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 18:29    Post subject:
Leo wrote:
Dan kun je ook wel op je klompen aan voelen , Dat de eventuele D3X
of in canonsianse taal een mark 1 Ds III niet echt voor ieders geldbuidel zal zijn . Uhh gokje € 12000 ?

12000 Euro? Lijkt me niet! Het zal nooit veel duurder zijn dan de huidige D3 slechts meer keuze voor een iets ander plubliek, het publiek dat ook de D2X bezit of graag naar toe over zouden willen stappen in die range.

Maar de huidige D3 = al de D3X Question

Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 18:38    Post subject:
By the way,
De Canon-service is (voor de meesten) ver weg, belachelijk duur en kost veel te veel tijd. Ik heb Canon-video camera's en beroerde ervaring met Etbass. Dat is weer het voordeel van Nikon, je rijdt er zo naar toe(vanuit Amsterdam). Kortom, elk nadeel heb z'n voordeel!

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 18:41    Post subject:
Quote:

By the way,
De Canon-service is (voor de meesten) ver weg, belachelijk duur en kost veel te veel tijd. Ik heb Canon-video camera's en beroerde ervaring met Etbass. Dat is weer het voordeel van Nikon, je rijdt er zo naar toe(vanuit Amsterdam). Kortom, elk nadeel heb z'n voordeel!

Groeten, Martijn.

Wederom goede aanvulling Martijn, echter maak ik mijn keuze niet op een merk waarvan ik verwacht veel problemen mee te hebben of service zal behoeven.
Ik heb mijn D70 of D200 nog nooit laten servicen. Razz En schiet toch relatief gezien wel veel foto's onder alle omstandigheden.

Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Dec 2007, 22:58    Post subject:
Hi martijn, mocht je nu willen overstappen...
als je professional bent, dan zijn je spullen (behalve je d200) verder afgeschreven dan de restwaarde 2ehands is. (zal een accountant je uitleggen).
Dat wil zeggen, dat je geld verdient als je jouw nikon verkoopt en een canonset koopt. (wonderlijke financiele wereld). Maar dit verhaal gaat ook op als je jouw huidige 500 inruilt voor een VR lens.

Van nikon is de workflow inmiddels goed (software dus), het materiaal is in hoge mate storingsvrij en de service is goed.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 7:12    Post subject:
Klopt Peter, boekhoudkundig geheel juist maar je moet behalve over workflow natuurlijk ook wel over cashflow beschikken. Ik maak bij Nikon gebruik van gratis sensorcleaning, heb je nog nodig bij een D2X, en merk dat er af en toe toch wel eens wat stuk gaat, al is het maar een simpel boutje van de 500 zonnekap. Ook kun je bij twijfel je apparatuur even laten checken, voor een grote reis ofzo. Dan is Beverwijk voor mij lekker dichtbij. Tweede punt is dat ik al een tijd twijfel over een 200-400 zoom AF-S VR. Handig bij reizen, vanaf boten, in de bergen etc. en alleen Nikon heeft die.

Groeten, Martijn
Back to top
Reply with quote

robby roos

PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 9:21    Post subject:
Ik denk ook niet dat het verstandig is voor het grootste gedeelte van de BP-ers, als aasgieren bovenop een nieuw type lens of camera te springen.
Met name Nikon is traag met het uitbrengen van nieuwe en absoluut verbeterde types.
Zeg nou zelf, de nieuwe klasse VR tele/zoom objectieven, is dat nou een significant voordeel op de bijvoorbeeld reeds bestaande 500 AF-S?
Ik kan me voorstellen dat die lui die daar toen een uitstekende koop mee hadden gemaakt, even vreemd op hun neus keken.

Ook de nieuwe type camera's, afgezien van de standaard verbeteringen, hebben ze met de nieuwe types het wiel opnieuw uitgevonden?
Ik ben het eens met wat Golfman zegt.
Ten 1e is het onverstandig om elke keer met vernieuwing bezig te zijn omdat je uiteindelijk achter de feiten aan blijft lopen.
Wel kan ik me voorstellen dat je van een D70/D100 naar een D300 overstapt, dat lijken me uitstekende ruilvoorwaarden!

Zolang het allemaal nog goed werkt en de platen voldoen aan de door jouw gestelde normen, gewoon door blijven gaan en wachten op jouw moment om over te stappen.

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 09 Dec 2007, 15:41    Post subject:
Hoi Martijn,

Ook ik ging in 2007 (in juni) de boot in met een gekochte D200. Ook als backup (Dat had Roeland toch aanbevolen?). Die D200 gaat nu naar Kenia en ik heb nu mijn D2x als backup voor mijn D300. Wanneer die door al mijn testen heenkomt. Ga hem in januari natuurlijk goed laten werken in Kenia. Met 15.000-20.000 foto's die deze camera moet maken, valt wel een afgewogen oordeel te vellen.

D3 is voor ons nutteloos. Weg verlengingsfactor.
Ik verwacht (hopelijk voor eind volgend jaar) toch een D3h met een pixeltje of 14.000.000 en het jaar daarop een D3x met 18MP of meer.

Dat schoonmaken doe ik bijna altijd zelf. Eens per jaar (binnenkort) reis ik af naar Beverwijk en laat de hele troep schoonmaken en checken. Dat is inderdaad een bijzonder groot voordeel.

PS. Ga ik jou donderdag tijdens de Nikon dag in Utrecht zien (ik denk 's middags te gaan)?

Andrew George

PostPosted: Sun 09 Dec 2007, 15:51    Post subject:
Panthera wrote:
Hoi Martijn,

D3 is voor ons nutteloos. Weg verlengingsfactor.
Ik verwacht (hopelijk voor eind volgend jaar) toch een D3h met een pixeltje of 14.000.000 en het jaar daarop een D3x met 18MP of meer.

Mee eens!

Gr., Een mede slachtoffer Wink

Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum