Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

NEF/RAW bewerking voor Nikon D300 in Bubble Pro ipv. PS CS3

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Dec 2007, 21:33    Post subject: NEF/RAW bewerking voor Nikon D300 in Bubble Pro ipv. PS CS3
Hoi,

Ik heb sinds gisteren de nieuwe Nikon D300.
Wow, wat een "body". Cool
Dat is wat anders dan mijn vroegere D70.

Voor het bewerken van NEF beelden kan men het programma Capture NX gebruiken, maar Nikon geeft enkel een gratis testversie (30 dagen) bij de D300 aankoop. Tja, mooi is dat Mad
Ik heb dat programma eens snel bekeken, en mijn eerste indruk is negatief. Onduidelijk, je moet zoeken naar toepassingen etc., en ik kan zelfs geen degelijke functie vinden om de scherpte aan te passen.

Via mijn Photoshop CS2 kan ik met de daar ingebouwde NEF/RAW support mijn NEF files uit de D300 niet openen. Blijkbaar zal er ook geen nieuwe plug-in komen voor de CS2 ? Er is al een nieuwe plug-in (voor o.a. de D3 en D300) voor de CS3, maar ik heb geen zin om die kost te maken. Wat een goede klantvriendelijkheid is dat bij Adobe zeg #evil #Mad

Een google search bracht me bij een mogelijk alternatief om mijn NEF beelden te bewerken, nl. het programma Bubble Pro (4.9.9.).
Dit kost ook een beetje geld, maar niet zoveel als bv. de CS3.
De gratis trial versie van Bubble Pro 4.9.9 (met nieuwe update voor files vanuit de D300) heb ik al eens snel uitgeprobeerd, en ik ben wel positief onder de indruk ! Dit lijkt me een goed alternatief. De reviews die ik zag waren positief.
Iemand meer ervaring ?

Groeten,
Joris Everaert

Bendiks Westerink

PostPosted: Sun 09 Dec 2007, 22:52    Post subject:
Joris,

Ik heb ook een D300 (kwam van D70) en ik zou zeker gaan voor Nikon Capture. Lijkt wat omslachtig in het begin, maar is echt een goed programma. Kan zelfs dingen die PS niet kan (bv. kleursturingspunten).
Zelf doe ik de RAW bewerking in Nikon Capture en evt. poetswerk in PS (CS2). Op jpg's dus.

O ja, bij de eerste D300's moet een gratis licentie zitten voor Nikon Capture (moet je even het zwarte strookje eraf trekken). Kostte mij ook even om daar achter te komen. Shocked

Bendiks

Last edited by Bendiks Westerink on Mon 10 Dec 2007, 21:37; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

everaert_joris

PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 1:56    Post subject:
Oeps, bedankt Bendiks, ik had dat bijkomend papiertje van Nikon Capture NX inderdaad niet goed bekeken, heb de Product Key teruggevonden en in programma gezet. Nikon Capture NX kan ik nu dus blijven gebruiken. Very Happy

Ik zal mijn eerste (slechte) indruk over dit programma voorlopig terugtrekken, het ziet er inderdaad allemaal wat omslachtig uit en "op het eerste zicht" met minder mogelijkheden dan bv. Bibble Pro of de toepassing in PS CS2/CS3, maar zal het eens goed bestuderen.
Ik kan wel nog steeds geen optie vinden om de scherpte aan te passen (verscherpen) in Capture NX, ik deed dit vroeger ook steeds in PS CS2. Of is er geen verschil of je nu verscherpt vanuit RAW of in de latere fase (bv. in PS CS2) met een Jpeg of Tiff file ?

Graag toch nog indrukken/ervaringen ivm. eventuele andere programma's om RAW (NEF) te bewerken, zoals Bibble Pro of de toepassing in CS3. Ik wil er het beste uit halen, dus een beetje vergelijken kan geen kwaad.

Groeten,
Joris Everaert

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 6:43    Post subject: Re: NEF/RAW bewerking voor Nikon D300 in Bubble Pro ipv. PS
everaert_joris wrote:
Via mijn Photoshop CS2 kan ik met de daar ingebouwde NEF/RAW support mijn NEF files uit de D300 niet openen. Blijkbaar zal er ook geen nieuwe plug-in komen voor de CS2 ?

Wanneer je de NEF-bestanden uit de D300 omzet naar het DNG-formaat kun je ze probleemloos openen met CS2. Zie deze link.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 9:09    Post subject:
joris,
beetje vreemd dat je capture zo moeilijk vindt. Heb je de manual al geprobeerd? Er zijn 2 mogelijkheden om bij de verscherpingsalgoritmen te komen: vanuit de bovenste balk onder "aanpassen" en dan scherpte; of in de bewerkingslijst en dan onder "detailaanpassingen".

Ik heb dit hele jaar photoshop alleen nog maar gebruikt om gekkigheden uit te halen, zoals foto's samenvoegen.

Ik zou capture iig gebruiken als raw-convertor. Vroeger was het tergend traag, maar inmiddels heel bruikbaar en het laat de foto's zien zoals nikon had bedoeld.
succes.
Back to top
Reply with quote

everaert_joris

PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 21:06    Post subject:
Ja, ik had in de menu wel al zoiets tegengekomen, maar was niet vertrouwd met de term "onscherp masker", wat blijkbaar de functie is om te verscherpen... En zal wat moeten oefenen met die "intensiteit", "straal" en "drempel" in die functie.

Toch lijkt me de toepassing (alweer "op eerste zicht") in PS of bv. Bibble Pro simpeler en duidelijker.
Maar ik neem aan dat ik met Nikon Capture NX inderdaad goed zit om de foto's te laten zien zoals Nikon had bedoeld.
Dat moet dus lukken, ik ga ervoor met Nikon Capture NX, en verdere bewerking (uitsnijden/verkleinen, etc) dan in mijn PS CS2.

Groeten,
Joris Everaert

ushpiz

PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 8:38    Post subject: raw voor d300
In emule prg.downloads free cs3 nederland .met wissel van ikon plug-in
werk de prg in raw.ook adobe photoshop 6.nl is free.met die prg wissel plug -in naam de foto van de camera
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 9:49    Post subject: Re: raw voor d300
ushpiz wrote:
In emule prg.downloads free cs3 nederland .met wissel van ikon plug-in
werk de prg in raw.ook adobe photoshop 6.nl is free.met die prg wissel plug -in naam de foto van de camera

@Ushpiz: zou je bovenstaande ook in het Nederlands kunnen vertellen? Ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt...

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 11:03    Post subject:
Sinds ik Capture NX heb gebruik ik PS bijna nooit meer. Eigenlijk is het enige van PS wat ik nog gebruik, de healingbrush en clonestamp.
Het grote voordeel van NX is dat het je camera instellingen meeneemt op een NEF file. 9 van de 10 keer ziet het er al goed uit, en hoef je hooguit wat bij te snijden, en misschien een beetje verscherpen. Je kunt de camera instellingen ook achteraf in NX veranderen, maar je kunt ze ook met 1 klik uitzetten.
Bovendien is NX het beste programma om je NEF files om te zetten naar JPEG.
Als ik vanuit NX naar PS moet, dan maak ik van Het NEF bestand een TIFF. Die kan ik probleemloos openen in CS2.
Op de site van Nikon Nederland kun je gratis Vieuw NX downloaden. Een heel handige browser, met basis bewerkings mogelijkheden. Vieuw NX is ook handig om foto's te hernoemen, of om een aantal NEF's even snel om te zetten naar JPEG. Vanuit VieuwNX kun je een bestand meteen openen in Capture NX.
Even blijven proberen met NX; je zult er zeker blij mee zijn.

Grt
Ad

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 15:51    Post subject: NEF/RAW bewerking
@ Adjuh: Even over jouw opmerking m.b.t. het (bijna) alles alleen nog maar in NX doen: zelf krijg ik, als ik de kleuren door NX automatisch laat bijstellen, vaak een afzichtelijke plaat terwijl PS dat erg mooi doet. Of heb ik dan iets verkeerd staan in NX?

Vrolijke pennenstreek,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 17:02    Post subject:
@ Ton

Ik hoef eigenlijk nooit iets aan mijn kleuren bij te stellen. Ik heb de witbalans van de D200 altijd op automatisch -1 staan, en ben tevreden met de kleuren. De D70 heeft aanzienlijk meer moeite met de witbalans. Vooral 's winters met laagstaande zon.

Grt
Ad

peter wijn

PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 23:11    Post subject: Re: NEF/RAW bewerking
Ton van Mourik wrote:
@ Adjuh: Even over jouw opmerking m.b.t. het (bijna) alles alleen nog maar in NX doen: zelf krijg ik, als ik de kleuren door NX automatisch laat bijstellen, vaak een afzichtelijke plaat terwijl PS dat erg mooi doet. Of heb ik dan iets verkeerd staan in NX?

bij mij gaat het ook allemaal goed, inclusief prints. Wel pas ik - in tegenstelling tot adjuh - heel vaak de automatische witbalans aan (steeds vaker). Ik heb alles op sRGB staan, maar dat zou niet uit mogen maken. Ik heb nog niet eerder gehoord over dit capture probleem ton. Hangt misschien van de kleurruimte of van de kleurinstellingen af. ???
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum