Posted: Mon 17 Dec 2007, 10:48 Post subject: ik wil een ijsvogel zien en fotograferen
Ik heb nog nooit een ijsvogel gezien, laat staan gefotografeerd.
Nu heb ik het plan opgevat om deze week eens naar de OVP te gaan, of naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen.
Is er daar ergens een reeele kans om een ijsvogel te spotten, en zo ja, waar precies?
Niet alleen ijsvogels overigens, maar ook zangvogels en roofvogels hebben mijn belangstelling.
Het lijkt me zowiezo mooi om, met dit vriezende weer als er een laagje ijs op het water ligt, eens 's morgens vroeg zo vanaf ochtendgloren tot een uur of twee op één van eerder genoemde lokaties rond te banjeren.
Iemand een mooie tip?
Nadeel is dat ik nog geen goed objectief heb voor birdspotting; slechts een niet zo lichtsterke Sigma 18-200 op mijn Nikon D70s.
Ik ben in de markt voor een Sigma 50-500.
Is het trouwens 'done' om wat vogelzaad mee te nemen, en op het ijs te strooien?
Ben benieuwd! Misschien gaat één van jullie binnenkort wel naar de OVP of de AWD, en zien we elkaar daar. Ik moet nl. nog veel leren op fotografie-gebied. _________________ Nikon D80, Sigma 18-200 f3.5-6.3 DX ED VR, Sigma 50-500 f4-6.3 APO DG HSM
ik denk dat de kans op IJsvogeltjes klein wordt al alles dichtvriest. Ze zijn afhankelijk van open water om te vissen. Anders zou je ze in principe bij alle hutten in de OVP moeten kunnen zien (uitgezonderd de hut de Zeearend). Zaad strooien op het ijs lijkt me niet zo handig, dat kun je beter op het land doen. (IJsvogels eten geen zaad, maar visjes)
Okee Janneke, dank voor je antwoord. Dus de ijsvogels hebben het slecht, als al het water bevroren is. Het beste voor ze hopen dan maar.
Ik ben op dit moment een documentje aan het maken met alle gegevens van de diverse kijkhutten in Flevoland. _________________ Nikon D80, Sigma 18-200 f3.5-6.3 DX ED VR, Sigma 50-500 f4-6.3 APO DG HSM
Het lijkt me niet zo slim om op deze site plekken te noemen waar ijsvogels, zangvogels, of roofvogels zich ophouden.
Deze site wordt door velen bekeken en ook door kwaadwillende mensen.
Er wordt al genoeg aangeboden op marktplaats. _________________ www.natuurfoto-zeevang.nl
IJsvogels zijn tegenwoordig redelijk algemeen in vrijwel geheel Nederland. Ik zie ze vrijwel wekelijks op veel verschillende plekken. Bij jou in de buurt weet ik niet precies, maar dat kun je vinden op waarneming.nl. Dus over plekken hoeven we denk ik niet geheimzinnig te doen. Staat ook allemaal op waarneming.nl.
Lijkt me niet nodig om naar de OVP te gaan. Voordeel is dan ook dat je niet met 20 man of meer naar dezelfde ijsvogel kijkt. Gewoon zoeken in de buurt. Wel zaak om dan met hutje te werken, anders vliegen ze te snel weg.
Ik zal een tipje van de sluier oplichten om ijsvogels te zien. Doe veel onderzoek op internet/boeken hoe ze leven en waar ze voorkomen. Dan veel rondrijden op de dan voor jouw dan geschikte locaties.
Heel veel geduld moet je hebben en geluk(toevalstreffer)
Zo heb je eer van je eigen werk, al is het niet de gemakkelijkste weg. Tevens ook nog educatief en leer je hoe je in de praktijk hoe ze op te sporen. Zo ben ik zelf ook te werk gegaan.
Ze zijn er meer dan je denkt. Om met Cruijff te spreken: je ziet het pas als je het doorheb...
Gender: Male Age: 42 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 76 Location: Katwijk
Posted: Mon 17 Dec 2007, 16:56 Post subject: tip
Misschien is het een idee om eerst het geluid goed te kennen. Over het algemeen hoor je ze eerst voordat je ze ziet. AWD zitten ze wel maar zijn ze erg lastig. Ik heb soms hier in de woonwijk ook een IJsvogel. Zolang er water is en rustig maak je kans op een IJsvogel.
succes _________________ Zie profiel op www.mennovanduijn.com
Een andere tip is om zo'n dertig meter goed voor je uit te kijken naar over het water hangende takken. Je zult als er een IJsvogel zit ze dan
misschien vlak over het water zien wegvliegen.
Door vaak te observeren op de plek waar je de IJsvogel gezien hebt
kom je er wellicht achter wat zijn favoriete visstek is.
Let ook op uitwerpselen op takken [ of iets anders] boven het water
Je zou zeker nu op iedere plaats waar water is en veel vis, de IJsvogel
kunnen vinden.
Neem vooral een verrekijker mee.
Gender: Male Age: 60 Joined: 27 Dec 2007 Posts: 2 Location: Flevoland
Posted: Thu 27 Dec 2007, 15:47 Post subject:
Hoi, nog even een wat late reactie (helemaal na de eerste echte vorstdagen), maar in de Ooostvaardersplassen, heb ik afgelopen weken drie keer een ijsvogel mogen spotten. Helaas was mijn lens (300mm) niet voldoende om en mooi plaatje te maken.
Tip: op de dijk bij Almere (blok an Kuffelen) is een infocentrum die ons de Lepelaarsplassen heeft ingesuurd. Halverewege wandeling is een soort sluisje, waar het water niet bevriest ivm stroming. Hier schijn je regelmatig nog een ijsvogel te kunnen spotten. Wij gaan deze week ook even kijken daar...
Gender: Male Age: 62 Joined: 02 Jan 2006 Posts: 376 Location: De Meern
Posted: Thu 27 Dec 2007, 23:22 Post subject: zeeland
Op dit ogenblik zijn rondom plan tureluur veel ijsvogelbewegingen te zien. Afgelopen paar keer 2 tot 7 vogels gezien varierend van naast de auto tot aan de overkant van de straat om het zo maar eens te zeggen. Deze locatie is met name geschikt na flinke vorst omdat de brakwater watertjes niet zo heel snel volledig dichtvriezen. _________________ Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Fri 28 Dec 2007, 10:12 Post subject:
Ron, Alles wat je aandacht geeft groeit. Zo ook het aantal ijsvogels dat je gaat spotten als je er serieus naar op zoek gaat. Er zijn er nu zo veel. Zoek een enigzins geschikte habitat en je gaat ze zien. Fotograferen is een tweede...
Wat 'mijn' stekken betreft, een geheim kun je hooguit met 2 mensen koesteren. De ijsvogels zijn erg gevoelig voor verstoring, daarom is het not done om mensen mee te nemen als je ze eenmaal hebt gevonden. Laat ze liever de foto's zien!
Zelfs in de randstad, waar ik vandaan kom, vind je er heel erg veel. Het is nu wel erg lastig omdat er nu bijna geen regelmaat in hun gedrag zit. Aan 1 visje per dag lijken ze al genoeg te hebben. Als ze niet aan het jagen zijn, zie je ze bijna nooit. Ik ben wel benieuwd hoe en waar ze rusten. Daar ben ik ook nog lang niet achter. Enne, foto's maken van ijsvogels staat voor mij ook op een laag pitje. Het is nu de tijd om zo veel mogelijk kennis te vergaren over hun voorjaarsstekken en jachtgebieden. Mijn methode bestaat eruit om eerst een ijsvogel te vinden en daarna even op internet zoeken of er info beschikbaar is over het desbetreffende gebied. Meestal is dat er wel, alleen moet je heel gericht zoeken. Om die reden ga ik eerst het veld in. Dat is ook het leukste ervan.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum