Posted: Sat 22 Dec 2007, 11:59 Post subject: NIKON D2X
De D2X heeft een crop factor van 1.5 maar je kan hem ook op 6.8 milj zetten en dan heeft hij een crop faktor van 2.0
Als je een 300mm f/2.8 op deze D2X plaatst dan heb je een 600mm f/2.8
Als je een 2x converter gebruikt Op de D2X met deze 300mm f/2.8 dan heb je een 1200mm f/5.6.
Gender: Male Age: 53 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 58 Location: Dronten
Posted: Sat 22 Dec 2007, 14:55 Post subject:
Helemaal correct Joost. Het voordeel van de 2 maal crop van de D2X is ook nog dat je maximale snelheid naar 8 beelden per seconde wordt opgeschroefd. Ideaal voor actie fotografie.
Groetjes,
Dirk-Jan _________________ Neem ook eens een kijkje op mijn website:
www.ifornature.nl
Posted: Sat 22 Dec 2007, 18:23 Post subject:
Inderdaad, echter zal de AF denk ik niet zo snel meer zijn met een 2x converter en de beeldkwaliteit zal ook een stuk afnemen. _________________ Natural Inspiration
Wanneer je de camera op 6 miljoen pixels insteld heb je het voordeel van de snelheid. Ik vraag me af of de vergrote crop factor werkelijk iets opleverd. Wat zo het verschil zijn, in beeldkwaliteit, tussen een uitsnede van 12 miljoen pixels of de camera op 6 mijoen pixels instellen?
Zelf heb ik dit nooit getest maar het is misschien wel iets om uit te proberen.
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Sun 23 Dec 2007, 0:18 Post subject:
Beste Joost,
Je laatste redenering is alleen juist wanneer je de crop op 2x zet.
Persoonlijk vind ik dat een slechte mogelijkheid.
Ik heb toch steeds het idee dat de foto's dan niet meer zo goed worden. Ik vind ze minder scherp (en niet vanwege de lagere resolutie).
Dat hebben we op meerdere D2x-en vastgesteld.
Wij gebruiken deze mogelijkheid dan ook niet meer. Je kunt het eigenlijk vergelijken met digitale zoom. Ook zo'n stompzinnige vinding.
Altijd gelijk uitzetten. Je kunt zelf later op de computer altijd een veel betere uitsnede maken. Misschien denk je zelfs dat een uitsnede op 9MP nog mooier is. Dat lukt niet meer met crop 2.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Sun 23 Dec 2007, 13:22 Post subject:
Ik maak vaak gebruik van cropstand, bijvoorbeeld bij vliegende roofvogels op afstand. De voordelen zijn groot: 01-hogere camera snelheid, 02-minder uitsnijwerk op compu, 03-beter CF-kaart gebruik en 04- minder opslagruimte op imagetank/laptop e.d. Een mindere scherpte heb ik niet kunnen ontdekken, lijkt me ook raar want er wordt gewoon een kleiner stuk van de sensor gebruikt. Dus niet er digitaal bij- of af geëxtrapoleerd. Vooral bij de 300mm schakel ik regelmatig crop in, soms ook bij de 500 en 70-200.
Posted: Sun 23 Dec 2007, 15:00 Post subject:
Dat verbassd me van jou Martijn.
Ik herken geen van deze voordelen. Kaartjes kosten bijna niets meer (16GB voor 80 euro).
Snelheid is voor ons al hoog genoeg. Wij hebben deze begrensd op 5 opnamen per seconde (kan me niet echt voorstellen dat sneller noodzakelijk is anders dan bij slechtvalk die duikt, jachtluipaard dat jaagt en races.
Dat uitsnijden snap ik ook niet. Hoezo minder. Wij snijden nooit uit en wanneer je dat wilt, is dat op de PC zo gedaan en heb je iets meer keuze dan 12,1 of 6,8MP.
Harddisks kosten helemaal niets meer. Net nog 2x 250GB 2,5" en 1x 750GB 3,5" voor Kenia gekocht. Nemen begin Januari 1800GB mee (900 fot foto's en 900 voor back-up.
Imagetank. Ondanks dat we 2 JOBO's hebben, is dat verhaal bijna voorbij. De kaartjes zijn/worden zo goedkoop dat dat veel beter werkt. We hebben tegenwoordig 72GB bij ons en daar komen we bijna altijd mee uit (maximaal halve dag tegelijk).
Maar laat iedereen vooral doen wat hij of zij fijn vindt.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Mon 24 Dec 2007, 7:24 Post subject:
Hoi Marco,
Ik krijg je link niet open doe ik wat fout? 't Zou een mooi kerscadeau zijn: 16GB voor Euro 80! Wat betreft de snelheid van de D2x maak ik met op mij af vliegende roofvogels en bij langszwemmende walvissen en dolfijnen mee dat de D2X na c. 20 shots 'busy'is. Ik ben op afstand begonnen want ik wist niet hoe dichtbij de soort zou komen dus dan draai je een fors aantal beelden erdoor. Dan kan een kleiner bestand een langere werkreeks opleveren. Wat betreft de imagetanks heb je geheel gelijk: de huidige kaartjes zijn veel practischer en nemen minder ruimte in beslag. En gezien de toename van wireless Internet is een compacte laptop veel handiger. Heb jij ervaring met de Toshiba Portege-serie? Lijken erg licht en handzaam.
Posted: Mon 24 Dec 2007, 10:08 Post subject:
Hoi Martijn,
Nu zeggen ze altijd van ons dat we 'filmen' maar ik vind het grappig dat jij ook zo werkt.
Zouden wij misschien de voordelen van digitale fotografie ECHT benutten?
Het is nooit verkeerd om regelmatig op Tweakers te kijken. Tegenwoordig gebruik ik dat altijd om onze kaartjes te kopen.
Zoals eerder vertelt, hebben we een Sony Vaio, maar die is oud (Pentium 3-500) en gezien de schofterige houding van Sony als er wat mee is (en daar kan ik heel wat over vertellen) wil ik helemaal niets meer van Sony hebben. Zelfs niet voor niets!
Ook wij zijn constant op zoek naar superlichte spullen voor op reis. Want alles moet in ieder geval dubbel mee. Dus twee notebooks, 4 camera's enzovoort.
Echter ook de prijs speelt mee. Klein staat ongeveer voor duur. Hebben nu een Amilo van Fujitsu Siemens die 1,9 weegt. Willen begin volgend jaar een vervanger hebben voor het andere notebook van 2,2 kilo. Wij nemen begin januari bijna 2TB aan ruimte mee naar Kenia en het is dus erg belangrijk dat de notebooks over USB2.0 beschikken. Dat is eigenlijk de enige echte eis.
Nu komt er volgend jaar een notebook op de markt voor een bedrag van tussen de 200 en 300 euro dat ongeveer 800-900 gram weegt. Dat zou voor ons ideaal zijn. Een solid state HD van 8GB is eenvoudig uit te breiden met 16GB voor 80 euro. Maar voor 120 euro heb je een externe 2,5" HD van 250GB (dat zijn de harddisks die wij gebruiken) die nog geen 200 gram weegt. Dat zijn tenminste lichtgewicht oplossingen.
Ga nu even naar Alternate om nog twee van die 250GB disks met behuizing te halen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum