Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Met welke tele komt een scoop met 20x overeen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 17:39    Post subject: Met welke tele komt een scoop met 20x overeen?
Hallo Allemaal,

Af en toe doe ik aan digiscoping met een Leica APO televid en een Sony DSC 7.
Vanwege het lastige scherpstellen, de vaak toch niet echt scherpe foto's en de traagheid in gebruik denk ik er over, na heel wat speurwerk op de forums om een Canon 40D met 300mm f4,0 + 1,4 x convertor aan te schaffen. Volgens mij heb ik dan de volgende bereiken: 450mm en 630mm. Maar met welke telelens komt de digiscoop combi overeen? Is dan 1000 x 35/50= 700mm? Voor mijn gevoel zit ik er helemaal naast, maar ik weet niet waarom.

Groeten Daan
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 19:05    Post subject:
Toch niet de DSC-H7? Het lijkt me dat je met deze camera niet echt goed kunt digiscopen vanwege de (te) grote optische zoom, waardoor je altijd last zult hebben van vignettering.

Hoe kom je trouwens aan de rekensom? Wanneer je uit wilt rekenen wat de vergelijkbare brandpuntsafstand is voor een 35mm camera dan is de juiste rekensom volgens mij (35mm equivalent lens camera) * (vergroting telescoop). Bij een 3 x zoom digitale compactcamera die een brandpuntsafstand van (bijvoorbeeld) 100mm (35mm equivalent) heeft en een telescoop die 20x vergroot zit je dus al op 2000mm.

Overigens is de 300mm in combinatie met een 40D 480mm, met de 1,4x teleconverter erbij 672mm. De cropfactor van de Canon DSLR's met APS-C sensor is namelijk 1,6.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

daankuiper

PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 19:36    Post subject:
Hoi Joop,

De naamgeving was inderdaag niet compleet: Het is de Sony DSC-W7.
De zoom gebruikt ik meestal niet i.v.m. vermindering van scherpte. Soms tot 1,5 x. om de vignetering direct al weg te krijgen.

Rekensom: 20 x vergroting k.o.m. met 1000mm telelens bijgewone spiegel reflex 50mm. Met 35 mm toestel 1000 x 35/50.

Voor mijn gevoel zit ik er naast omdat ik altijd dacht dat een grote telelens (500mm oid) nooit tegen een digiscoop opkan wat vergroting betreft. Maar dat geldt dan misschien alleen in de 3x zoom stand, waarbij dan een lens van 2000mm geïmmiteerd wordt.

Als ik er niet naast zit is de te kopen combi helemaal niet slecht omdat dan met de 2x convertor bijna het zelfde effect wordt bereikt als met de digiscoop methode zonder zoom. (als dat inderdaad 700mm is).
Gevoelsmatig klopte dat niet.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 26 Dec 2007, 20:07    Post subject:
Hoi Daan,

Ik denk dat er bij jou een klein misverstand is: een gewone (analoge) spiegelreflex is namelijk een 35mm camera, ongeacht de brandputsafstand van het objectief dat erop zit.

Voor wat betreft de Sony DSC-W7: die heeft een brandpuntsafstand (35mm equivalent) die ligt tussen de 38 en 114mm. Met jouw Diascope met 20x oculair kom je dan dus op 760-2280mm, toch nog altijd 100mm meer dan een 300 + 1.4x teleconverter. Natuurlijk kun je ook een 2x teleconverter kopen, maar houd er dan wel rekening mee dat je dan in combinatie met de 40D de autofocus kwijt bent.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

daankuiper

PostPosted: Thu 27 Dec 2007, 23:00    Post subject:
Bedankt voor je reaktie Joop,

Het is een stuk duidelijker geworden

Groeten Daan
Back to top
Reply with quote

ushpiz

PostPosted: Thu 27 Dec 2007, 23:32    Post subject:
kijk naar tc 245 telescop. camera gbouw on de telescop its nieuw
Back to top
Reply with quote

HansBr

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 8:53    Post subject:
Bij een telescoop zoals bv de Fieldscope en een camera adapter, wordt de lengte bepaald door
de grootte van de frontlens. 60mm geeft een 800mm objectief. 80mm geeft een 1.000mm objectief. Je hebt dan het 20x oculair verwijdert.
Ook is de cropfactor van je camera weer van belang. Bij 1,5 wordt 1.000 dan 1.500.

BIj een telescoop zoals bv de Fieldscope, een adapter en een Coolpix krijg je een objectief met een bereik vanaf 1.000 tot soms wel 10.000 mm. Hier is het oculair wel van belang. Meestal van 20 tot 60x. Liever geen zoom oculair.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum