Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

neat image

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 14:12    Post subject: neat image
omdat ik als mac-bezitter pas sinds kort kan beschikken over neat-image en ik liever niet ga proberen het wiel opnieuw uit te vinden even een vraag.
kan me herinneren dat iemand ooit heeft geexperimenteerd met de instellingen; kan het alleen niet meer terug vinden. wie oh wie??

rein hofman

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 15:13    Post subject:
Ik kan je er niet echt verder mee helpen Hans, want iedere foto moet op een andere filterstand bewerkt worden. Ik pruts in een beetje in de noise filter settings en ga net zo lang door totdat de ruis in de achtergrond verdwenen is, maar de eigenlijke voorstelling geen schade oploopt. Meestal staan de schuifjes dan op 10%, maar dat wil wel eens wisselen.
Succes Rein
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 15:39    Post subject:
Hans,

For what it's worth: op de site www.neatimage.com kun je voor diverse camera types en ISO instellingen profiles downloaden. Daarmee kom je denk ik al een heel end in de goede richting. Jouw camera staat er in ieder geval ook bij (selecteer links Profiles op de genoemde site etc.)
Hope this helps.

Suc6, Phil

Marijn

PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 23:36    Post subject:
Hans e.a.,

Om te beginnen is het voor de beginnende Neat Image-gebruiker aan te bevelen om de "How to use.."-pagina eens door te lezen (http://www.neatimage.com/howto.html?37. Kom zelf eigenlijk nu pas achter het bestaan daarvan.. Maar Hans, ik neem aan dat je de basis wel doorhebt en het je gaat om specifieke instellingen. Zoals al aangegeven, dat verschilt natuurlijk enorm per foto.
Ik heb de mogelijkheid van het gebruiken van een specifiek camera(+iso)profiel nog nooit gebruikt en volgens mij hoeft dat ook niet. De hoeveelheid en het type ruis verschilt toch van foto tot foto. Maar wie weet doen anderen dat wel en hebben die daar goede ervaringen mee.

Toch maar even van het begin af aan (zoals ik het gebruik), zodat echte beginners er misschien ook nog wat aan hebben.

Laad de foto* en gebruik de auto profile-functie (die weet heel wonderlijk een zo egaal mogelijk gebiedje te selecteren) of selecteer zelf een gebiedje als je het beter denkt te weten. Vergeet niet in dat laatste geval nog wel even op auto profile te klikken, anders berekent NI de noisewaarden niet opnieuw.
Dan naar het Noise Filter Settings-tabblad gaan en vooral de Noise Levels laten zoals ze zijn (in 99% van de gevallen). De Noise Reduction Amounts moeten zeker wel aangepast worden en dat werkt m.i. vrij intuïtief: je hebt de beschikking over twee schuiven: de luminance-schuif voor licht/donkerruis (de ouderwetse korrel?) en de colour-schuif voor kleurruis (ruis van random gekleurde pixeltjes, vooral te zien als je inzoomt). De colourschuif kan eigenlijk altijd wel op 100% staan, zonder dat daardoor detail in de afbeelding verloren gaat (gebeurt dat wel - kleuren worden dan duidelijk fletser: terugschuiven maar). De luminanceschuif moet met zeer veel beleid behandelt worden... De standaard 60% zal altijd te veel zijn. Je ziet dan meteen dat je detail in het onderwerp zal verliezen. Met een waarde tussen de 5 en 30% zit je meestal wel goed.
Als het goed is toont NI steeds in een vierkant een voorbeeld van de aanpassing met de gebruikte instellingen (dit vierkant kun je uiteraard verplaatsen). Als je erop klikt (en de knop ingedrukt houdt), zie je het origineel weer. Tip: kijk ook eens hoe de afbeelding er negatief uitziet (gebruik de zwartwitte pijl rechtsboven)! Hierdoor kun je vaak makkelijker zien wat er precies verandert.
Je kunt ook nog extra scherpte meegeven. Kan handig zijn als er erg veel ruis verwijderd is en de afbeelding te soft dreigt te worden. In plaats daarvan naverscherpen met een ander programma werkt in zo'n geval volgens mij niet goed meer, omdat alle detail al door NI uitgevlakt is. Als je het binnen NI doet wordt hier door NI gewoon de originele afbeelding voor gebruikt.

Ben je tevreden met de instelling, ga dan naar het tabblad Output Image en klik op Apply. Zo nodig de instellingen weer veranderen en opnieuw applyen.

* Wat te gebruiken? Origineel formaat of de verkleinde versie? Voor pure ruis/korrelvermindering zou ik het origineel gebruiken, als je ook nog oneffenheden in de achtergrond weg wil krijgen of wanneer er te veel ruis ontstaan is door flink verscherpen na verkleinen, dan de verkleinde versie gebruiken.

Overigens gebruik ik NI ook steeds minder. Liever een beetje ruis dan detailverlies. Maar als je het voor het eerst ziet werken, kijk je je ogen uit Smile
Back to top
Reply with quote

hans gebuis

PostPosted: Sat 09 Apr 2005, 15:25    Post subject:
rein, phil en marijn : hartelijk dank voor jullie reacties. ga er wel eens mee aan de slag. denk niet dat ik het ooit zal gebruiken voor digitale opnamen, tenzij ik noodgedwongen eens hoger dan 800 iso zal gaan. waar ik het zeker op ga proberen is op m'n ingescande dia's, die toch vaak erg tegenvallen. denk door de combinatie korrel-ruis.
nogmaals bedankt en mocht ik nog wat nieuws ontdekken, dan kom ik er wel op terug.
groet,

hans.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum