Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Getest de vanguard VSP 85 20 x 80 x80 telescoop

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 04 Apr 2005, 14:12    Post subject: Getest de vanguard VSP 85 20 x 80 x80 telescoop
Afgelopen weekend naar kerkdriel afgereisd om de vanguard VSP 85 te testen met mijn canon 300d was erg benieuwd hoe dit zou zijn.
Aangekomen in kerkdriel eerst gekeken door de scoopen, eerst door de VSP 81 en daarna door de VSP 85 hier zat duidelijk al verschil in de VSP 85 was veel helderder dan de VSP81.
Dus besloten om hier mijn kamera op aan te sluiten en te testen.
In het begin wou het niet echt lukken maar ik had de scoop op 80x vergoten staan dus dat verklaarde alles.Dus hellemaal terug gezet naar 20x en toen lukte het aardig zo heb ik enkle foto`s genomenen en elke keer een stukje verder ingezoomd 35X ,50 X ,65X en toen 80 X.
Het digiscoopen deed ik voor de eerste keer en zonder draad ontspaner .
En ben er achter dat dit een oefening baart kunst hobby is .
Ondanks dat, vondt ik de test zeer geslaagd en ben ik er achter gekomen wat digiscoopen inhoud en wat de resultaten kunnen zijn.
Ik heb wat foto`s van de test in mij persoonlijke album gezet ze staan wel wat door elkaar ook staat er een foto bij die genomen is met een 90-300mm F/4.5-5.6 mm zoom lens om het verschil een beetje te laten zien.De foto`s zijn van een schoorsteen genomen die ongeveer 100-150 meter afstand van ons bevond.Alle foto`s die door de scoop zijn genomen zijn wel bewerkt in PS en verkleind maar dus niet gecropt dit zou dus nog mogelijk zijn.De belichting die dag was optimaal moet ik zeggen die dag was er veel zon.
Mijn iso was 400 en mijn sluitertijd varieerde van 1/820 op 20 X tot 1/30 op 80 X
Om de scoop zelf eens een keer te testen kan natuurlijk hier onder de website om eventueel een afspraak te maken met de heer van eeuwijk.
www.emeijobservatie.nl

De prijs van de vanguard VSP 85 is 350 euro en naar de kwaliteit die hij levert is hij dit zekker waardt volgens mij.
Ik heb hem zelf nog niet aangeschaft maar ben wel aan het overwegen of dit voor mij zelf niet een goedkopere oplossing is in plaats van een 3xof 4x duudere tele lens en dat met een behoorlijk resultaat.
Natuurlijk moet je alles in verhouding zien.Dus ook de prijs en kwaliteit.
En ookwat de voor en nadelen van het fotograferen door of met een scoop het digiscoopen dus maar daar zullen de echte digiscoopers meer over weten als ik zelf.

Hoop zo een beetje een indruk te hebben kunnen achter laten van de test met de vanguard VSP 85 20 X 80 X 80 telescoop en mijn ondervindingen hier van.Mocht je vragen hebben kun je die altijd stellen natuurlijk. Maar door hem zelf te testen kom je natuurlijk veel meer te weten.

Groeten Jeroen Senden
Back to top
Reply with quote

Legolas

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Apr 2005, 16:04    Post subject:
Klinkt erg interessant! Ik begin me net een beetje te orienteren op evt digiscoping.. Ik heb een 10D dus een telescoop waar je 10D op gezet kan worden is natuurlijk geweldig!

Maar ik kon in je persoonlijke album geen foto's meer vinden. Hoe is de kwaliteit?

Voor de kenners hier.. het zal natuurlijk geen kwaliteit zijn van een 2000 euro kostende Zwarofski, maar zo "goedkoop" geeft mij het idee dat je er uberhaubt nooit fatsoenlijk platen uit kan trekken.

Reviews zijn er ook nog niet echt te vinden... zijn er mensen die een indicatie kunnen geven van wat het waard is?

Johannes

jankees
Guest

PostPosted: Mon 11 Apr 2005, 16:16    Post subject:
Helaas doen de foto's het niet. Althans, ik zie een aantal rode kruizen.
Back to top
Reply with quote

Legolas

PostPosted: Mon 11 Apr 2005, 16:17    Post subject:
Oeps, zie net de foto's.. hmm, oke.

gedachte die ik nu krijg.. t was ook te mooi om waar te zijn. Soft is wel een zwak woord voor de hoeveelheid detail en scherpte.

Dan toch maar even doorsparen voor een x keer zo dure.

zijn er kenners die mij op weg kunnen helpen in de telescoop wereld?

Legolas

PostPosted: Thu 14 Apr 2005, 15:19    Post subject:
Ik heb hem nu op zicht Smile

wie wete kan ik nog wat info geven.. t is iig verdraaid vervelend dat je niet kan zommen als je camera er op zit.. is zeker altijd zo met digiscoping?

Legolas

PostPosted: Thu 14 Apr 2005, 19:19    Post subject:
Ik heb een poos zitten spelen met mjin 10D en telescoop...

Je kunt met geen mogelijkheid scherpe platen krijgen... Gebruiken om te kijken... doet ie t prima.. maar probeer niet om er mee te fotograferen want dat zal nooit heldere, scherpe platen leveren.

sendendanceman

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 15 Apr 2005, 14:08    Post subject:
Ja ik vond dat ook een zeer groot nadeel dat je niet kan in of uitzoomen als de kamera op de scoop is gemonteerd.Maar dat is meschien wel het luxe van de slr kamera's en zoom lenzen.

Maar als gewone spoting scoop doet hij het inderdaad prima.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum