Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Omzetten van Tiff in JPEG

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 19:21    Post subject: Omzetten van Tiff in JPEG
Dag allemaal,

Sinds kort fotografeer ik met een EOS 40D, om de RAW-bestanden te kunnen bewerken ben ik van Rawshooter Essentials op Lightroom 1.3 overgestapt. Na het bewerken in lightroom sla ik de bestanden op in Tiff om ze in Photoshop nog iets te kunnen nabewerken en daarna sla ik ze pas op in JPEG.

Waar ik nu mee zit: via 'save for web' kan ik de bestanden gewoon in JPEG omzetten, maar via 'save as' (waarbij de Exif behouden blijft) is dit niet mogelijk en heb ik een beperkte keus uit onder andere PSD en PNG. Toen ik RAW-bestanden nog met rawshooter in Tiff omzette, had ik dit probleem niet.

Heeft iemand een oplossing voor me om Tiff-bestanden wel in JPEG om te kunnen zetten met behoud van de Exif? (Het is trouwens wel mogelijk om bestanden in lightroom direct vanuit RAW in JPEG om te zetten maar ik ben in dat geval bang voor kwaliteitsverlies tijdens de nabewerking in photoshop.)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Klaas
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 19:27    Post subject:
In Photoshop: Image => Mode, hier "8 Bits/Channel" selecteren. Waarschijnlijk staat die nu standaard op 16 bits.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 19:31    Post subject: Re: Omzetten van Tiff in JPEG
Klaas van Haeringen wrote:
(Het is trouwens wel mogelijk om bestanden in lightroom direct vanuit RAW in JPEG om te zetten maar ik ben in dat geval bang voor kwaliteitsverlies tijdens de nabewerking in photoshop.)

Joop heeft het antwoord op je vraag al hierboven gegeven. Maar volgens mij is jou angst voor kwaliteitsverlies onterecht. Volgens mij is er, als je de jpeg op de hoogste kwaliteit opslaat, nauwelijks kwaliteitsverlies. En het scheelt een hoop extra werk.

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 19:42    Post subject: Re: Omzetten van Tiff in JPEG
Arjen Drost wrote:
Volgens mij is er, als je de jpeg op de hoogste kwaliteit opslaat, nauwelijks kwaliteitsverlies.

Dit is toch niet helemaal waar, Arjen.
Zelfs wanneer je in de hoogste kwaliteit opslaat is er kwaliteitsverlies, zeker wanneer je eerst opslaat, vervolgens opent, iets met het bestand doet en dan het dan vervolgens weer opslaat. Dit is precies wat je doet bij export vanuit Lightroom naar Photoshop. En die hoeveelheid extra werk vind ik eerlijk gezegd wel meevallen Smile

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

Klaas van Haeringen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 8:24    Post subject:
Bedankt voor jullie hulp, het lag inderdaad aan het verschil tussen 8- en 16 bits!
Back to top
Reply with quote

jpkoster

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 14:53    Post subject: Omzetten van een Tiff in een JEPG
Klaas

Ik zet mijn RAW bestand om naar een dng bestand d.m.v. een DNG Converter en bewerk deze dan in Adobe Photoshop.

Lightroom vind ikeen pracht programma, maar ik bewerk mijn foto's toch liever in Photoshop

Gr. Jaap
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Thu 17 Jan 2008, 16:57    Post subject: Re: Omzetten van een Tiff in een JEPG
jpkoster wrote:
Lightroom vind ikeen pracht programma, maar ik bewerk mijn foto's toch liever in Photoshop

Zo zie je maar weer dat smaken kunnen verschillen Wink
Ik gebruik zowel Lightroom als Photoshop. maar wanneer ik een keuze zou moeten maken tussen deze twee dan zou dat toch Lightroom worden. Enerzijds vanwege de mogelijkheid je foto's op een handige wijze te catalogiseren, anderzijds omdat het een gebruiksvriendelijke manier biedt om je RAW- of DNG-bestanden te "ontwikkelen".

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

Jasper Slokker

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Jan 2008, 0:19    Post subject:
Ik gebruik dezelfde combi, Lightroom en PS. Eerst kleine aanpassingen in LR en daarna in PS de "grote" aanpassingen.
Maar ik sla mijn JPEG op niet met Save for Web maar wijzig eerst mijn profiel van adobe RGB naar sRGB en dan save as JPEG. Dan heb je geen kleurverlies van Adobe RGB naar sGRB en je hebt de Exif nog.
Ah ja, er zijn talloze mogelijkheden.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum