Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

camera en lenskeuze

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 19:42    Post subject: camera en lenskeuze
ik overweeg serieus om naast de Panasonic FZ50 nog een spiegelreflex te kopen dan kunnen mijn vrouw en ik beiden tegelijk fotograferen en kan ik meteen kwaliteitswinst boeken ( theoretisch dan in mijn geval. Wink ).

de canon 40d lijkt me een goed uitgangspunt. als lens heb ik o.a. keuze tussen een set met 17-85 plus 70-300 lens ( € 1749,-) en een kleine lens plus een vaste 300 lens plus 1,4 extender.
de mogelijke leverancier vertelde mij dat ed 17-85 niet goed is vooral inde randen beter een sigma of zoiets. voor de 70-300 is een extender niet geschikt volgens hem omdat de autofocus niet zou werken.
ik heb graag een goed lens met een behoorlijk bereik. met de 70-300 zou ik dat dan niet hebben. een vaste 300 lens van Canon zou beter zijn maar dat betekent regelmatig lenzen wisselen en meer gewicht.
zoom vind ik eigenlijk erg prettig maar kwalitiet weegt natuurlijk heel zwaar ook voor een amateur. ik denk dat ik alles bij elkaar € 2.500 moet uittrekken voor body en lenzen tas uv filter e.d .
wat is wijsheid in dit geval??

guido
Reply with quote

Elbert van Wijk

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 20:37    Post subject:
Wat is wijsheid. Gezien je compactcamera.... Alleen een ''vogellens'' icm een 40d body. 300 F4 IS is erg goed voor van alles, 400 F5.6 is erg goed voor vogels. Veel wisselen? Ja bij een weertype waarbij de lichtomstandigheden snel wisselen, maar anders valt het mee. Bovendien is het een paar tellen werk. Het stof is echt niet zo'n grote ramp.
Als je toch nog wat meer wil met je spiegelreflex, dan zou ik niet een lens er bij nemen die erg veel overlap heeft met je compact. Vaak kun je het met je spiegelreflex niet veel beter. (met een tweede body wordt het een ander verhaal)
Ik ben erg tevreden over de 300 F4, lekkere wandellens icm een eenpoot. Voor in de polder (grote afstanden) vaak te kort. Voor kustfotografie beter geschikt. Ik heb er 15 km aaneen mee gewandeld en het is fijn dat dit zonder problemen kon.
Succes!

guido mwm

PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 20:48    Post subject: vast of zoom
gelet op de reacties tot nu toe (ook pb) heb ik nu twee goede alternatieven. een 300 met extender of een 100-400 Canon lens .
ik neig nu naar het laatste omdat ik dan een breder bereik heb.
anders moet er toch weer een kleine lens bij want we lopen niet altijd met twee camera's.
overlap met de Panasonic FZ50 iser altijd want die gaat van 35-420.
groeten guido
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 21:05    Post subject:
De 100-400 van Canon lijkt qua prestaties wat wisselvallig. Sommige hebben een heel goed exemplaar, andere ruilen de lens al snel weer in.

Bij de keuze van een DSLR systeem ( zonder de `erfenis` van lenzen etc. ) zou ik je willen adviseren om je goed te orienteren. Olympus maakt bijvoorbeeld ook mooie camera`s en objectieven. En vlak bijvoorbeeld Nikon niet uit...

Sander
Back to top
Reply with quote

guido mwm

PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 21:20    Post subject: canon of ?
ik heb al een 100-400 in de aanbieding gezien tweedehands dus idd mogelijk wat riskant en nogal duur.
er is zoveel keuze , ik heb gezien dat de Canon 40d goede recensies heeft en veel wordt gebruikt door BP-ers.
maar ik heb ook veel goede resultaten gezien met bijv. Olympus Wink
hier geldt voor mij het principe van bomen en bos dus daarom ( voorlopig?) maar Canon.
groeten guido
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 21:48    Post subject:
Guido,

altijd een moeilijke keuze een nieuwe camera set. Staat al veel over op het forum, dus dat even (??) doorbladeren heeft zeker zin.
Als ik mensen moet adviseren (familie-/kennissenkring) stel ik eigenlijk altijd de volgende vragen:
1. wat wil je ermee (lijkt me voor jou duidelijk)
2. wat vind je belangrijk aan je camera (snelheid, gewicht, kwaliteit body-materiaal, etc.)
3. wat vind je belangrijk aan je lens (gewicht, zoom / vast)
4. wat denk je er in de toekomst nog mee te gaan doen (denk aan hoeveelheid extra lenzen die verkrijgbaar zijn, prijzen daarvan, etc.)

Op basis van deze vragen een bijpassende combi zoeken.

Zelf een tevreden gebruiker van de combi Canon 40D, 100-400IS (en sporadisch 1.4 TCII).
Combi is goed te vervoeren (ook met vliegtuig), weegt niet te zwaar (veel lopen geen probleem; voor mij erg belangrijke eigenschap). Je komt af en toe wat te kort (500 mm zou dan leuk zijn), maar daar leer je mee leven Smile

Veel succes met je keuze !

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

guido mwm

PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 22:09    Post subject: veel info toch nog twijfels
Ik had de fora al behoorlijk doorgebladerd dus de camerakeuze leek mij niet al te moeilijk ( je hoeft ook niet alle types te kennen). voor de lens vond ik het moeilijker omdat de vaste lens betrouwbaarder is maar ik eigenlijk graag zoom wil. in het verleden goede ervaringen met Pentax 85-300 geloof ik maar niet digitaal. de betrekkelijke betrouwbaarheid van de 100-400 is natuurlijk wel een belangrijk punt. dus twijfel nog wel tussen 300 vast plus extender of 100-400.
het meenemen op reis en wandelen met de camera speelt zeker mee. dit jaar IJsland met eigen auto dus een makkie..
bedankt voor je reactie.
groeten guido
Reply with quote

guido mwm

PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 9:39    Post subject: discussie eind 2004 over 100-400
inmiddels heb ik op BP een discussie gevonden van december 2004 over de 100-400. heel informatief. op basis daarvan neig ik nu naar een vaste lens met extender. nu nog "even"mijn vrouw overtuigen.
bedankt voor de suggesties tot nu toe.
groeten guido
Reply with quote

guido mwm

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 17:58    Post subject: wat het is geworden: canon 40D plus 300mmF4 plus Sigma 17-70
na alle informatie via BP wat het is geworden:
Canon 40D plus 300mmF4 (plus Sigma 17-70). veel nuttige antwoorden gehad dus en heb conform de adviezen gekocht.
het zit nog in de dozen dus eerst maar eens uitpakken en oefenen ook met Photoshop..
bedankt voor alle reacties , groeten Guido
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 22:47    Post subject:
Guido,

veel plezier en succes met deze nieuwe combi !
Dat er mooie platen uit mogen komen Smile

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 23:25    Post subject: ja ja
jij durft Wink
Reply with quote

Arjan Esschendal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 9:32    Post subject:
De 300 mm van canon icm extender levert ragscherpe platen op. Daarentegen is zoom wel weer handig, vooral als je dichterbij kunt komen of grotere zoogdieren wilt fotograferen(evt in buitenland). Of bijv bij dierentuinfotografie. De canon 100-400 is kwalitatief goed genoeg. Alleen met extender heb je veel licht nodig.
Heb zelf de 100-400 en alle foto's op BP zijn ermee gemaakt. Doe hem trouwens wel weg, want stap over op prime 500, waarmee je met ext 700mm hebt.
Succes met je keuze

guido mwm

PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 10:24    Post subject: 100-400
ik heb lang geaarzeld Arjan omdat ik zoom zo handig vond maar ben uiteindelijk toch voor ragscherp gegaan. het geld is nu op anders had ik de 100-400 er graag bij willen hebben. de extender van Canon scheelt één stop dat lijkt dus te overzien. bedankt voor de reacties!
groeten Guido
Reply with quote

Luc

PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 10:44    Post subject:
Groot gelijk dat je voor ragscherp gaat. Maar als volgende link betrouwbaar is dan lijkt me de 100-400mm (op 400mm) scherper dan de 300mm f4 met de 1.4x converter...
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=111&Camera=9&FLI=1&API=1&LensComp=113&CameraComp=9&FLIComp=4&APIComp=0

Arjan Esschendal

PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 10:46    Post subject:
Absoluut niet, de 300 met extender is scherper dan 100-400, zonder twijfel!

guido mwm

PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 11:00    Post subject: welke is scherper?
ik heb heel veel info opgezocht en de 300mm lens is zeker scherper. een overweging was verder nog dat de autofocus niet goed werkt met een extender bij een zoomlens.
over een paar maanden zou ik de 100-400 best tweedehands willen kopen maar nu even op financiele adem komen.
groeten guido
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum