Ik ben een jaar geleden met exact dezelfde vragen de markt ingedoken en ben tot de volgende conclusies gekomen:
De Swarovski HD 80 scopes worden inderdaad beschouwd als de beste telescopen om mee te digiscopen. ATS staat voor angled telescoop second edition, STS voor straigt telescoop second edition. (De vorige modellen heetten AT en ST.). Verschil dus in de inkijk hoek.
Ook ik heb geprobeerd om een tweede hands te vinden maar dat bleek erg lastig omdat telescopen van deze kwaliteit bijna nooit van de hand gedaan worden. Ik heb dan ook een nieuwe aan geschaft. (ATS 80 HD)
Jou Sony ken ik niet maar belangrijk bij digiscopen is of je een manier hebt om de camera zo recht mogelijk, zo dicht mogelijk bij het oculair en zo stil mogelijk kunt houden. Ik gebruik de DCA (digital camera adapter) van Swarovski zelf. Mijn camera is de gedoodverfde 4500 die met zijn schroefdraad op zijn lens vast zit aan de apapter zodat ik het geheel over het oculair kan schuiven. Klinkt cryptisch, maar er zijn genoeg plaatjes van op internet te vinden.
Ook is belangrijk dat je met je camera geen last hebt van vignetering (dan zijn de zwarte randen van je ronde beeld zichtbaar op de foto). Ik moet heel licht inzoomen met de cp4500 om de vignetering kwijt te raken (met mijn oculair op 20x).
Als je meer wilt weten, roep maar.
groeten
Gerrit Jan Klop _________________ Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Thu 14 Apr 2005, 11:27 Post subject:
Hoi Frank,
Als je een tweedehands scoop zoekt kan je (onder andere) terecht bij CombiFocus in Den Haag aan het Goudenregenplein. Deze hebben veel gebruikte apparatuur en volgens mij ook een ruime sortering scopen. Ik qweet dat de winkel van Vogelbescherming ook aan inruil doet en dus zullen ze vast ook wel tweedehands scopen hebben.
Wat betreft de Swarovski die jij noemt: er zijn een aantal typen waarvan de AT 80 (al dan niet HD) een ouder model is en de ATS 80 de nieuwste. Je hebt daar overigens ook een ATS 60 of 65 versie van.
STS staat voor hetzelfde type scoop maar dan met een rechte inkijk in plaats van 45 graden.
Ik zou overigens altijd voor een HD scoop gaan als dat ook maar enigszins mogelijk is. Kost meer maar als je in de schemer of andere slechte lichtomstandigheden naar een vogelbeest kijkt dan weet je dat het dat geld waard is.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Thu 14 Apr 2005, 17:37 Post subject:
Ik denk wel dat deze sony ook voor digiscopen gebruikt kan worden, maar je moet het wel testen om het zeker te weten. Er is echter 1 belangrijk nadeel. Je kunt er geen voorzetlens aan bevestigen, dus ook geen digiscoopadapter.
Dat betekent dus digiscopen met de camera tegen het oculair gedrukt, of de aanschaf van een universele adapter, of zelf iets in elkaar knutselen.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum