Posted: Sun 03 Feb 2008, 20:52 Post subject: Sigma 500 mm f4.5 en de kou
Aan het eind van de middag wilde ik wat foto's maken bij de Zilverreiger slaapplaats. Om de tijd te doden tot de eerste reiger aan kwamvliegen heb ik wat futen gefotografeerd. Toen ik na een tijdje een reiger wilde platen weigerde m'n lens. de autofocus deed het niet meer. Het lag aan de lens want de 300 f4 deed het gewoon. Dus toen maar naar huis gereden....
Thuis, na een minuut of twintig deed de lens het weer gewoon...(de lens was weer op temperatuur).
Komt dit bekend voor ?,
zo koud was het nou ook weer niet ( 5 C) _________________ canon
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 04 Feb 2008, 8:41 Post subject:
bekend probleem, niet alleen van de sigma maar ook van de nikkor F4.
een verse batterij wil wel eens helpen. Bij koud en vochtig weer komt er blijkbaar te weinig stroom door. Echt goed schoonmaken van de elektronische contacten (beetje opruwen en ontvetten) kan weer een tijdje helpen.
Afgelopen donderdag hielp opeens niets meer, ook met een andere camera deed de lens het niet meer. Zondag (gisteren) deed de lens weer of er nooit een probleem was geweest.
Ja, dat ken ik ook, die speling bij lage T, vooral met koude wind - in mijn geval met de Sigma 50-500 - D70 combinatie.
Lens bewegen tov body helpt wel, maar geeft uiteraard geen goed gevoel, ik heb het gelukkig al een poosje niet meer gehad.
Wat ik nu weer regelmatig heb is dat de kaart geen contact maak (CHA in display), een paar keer eruithalen is dan nodig. Erg vervelend als er net een sneeuwgors helemaal vrij zit.....
De laatste keren hielp het in- en uittrekken van de kaart ook niet meer, maar als ik in de sleuf blaas gaat het goed (3x op rij succesvol)
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Gender: Male Age: 72 Joined: 19 Feb 2007 Posts: 2 Location: Berkel en Rodenrijs
Posted: Mon 04 Feb 2008, 18:13 Post subject:
Heb het zelfde gehad met de combinatie D200 en Tamron 200-500mm
Ook wat speling op de body.
Heb het zelf opgelost door de vatting van de camera en de contactpunten
van de lens te reinigen met een doekje met wat alcohol. Daarna totaal geen last meer gehad. Vergeet niet dat er ongemerkt door b.v temperatuurverschil al wat minimale aanslag kan ontstaan op deze contactpunten. Het blijft gevoelige elektronica.
Groeten, Rob _________________ Nikon D500
Nikon 105mm Macro VR
Sigma 500mm F4,5 EX DG HSM
Sigma 150-600 Sports
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum