Als beginnende spotter en natuurfotograaf (nu ca. 5 maanden) is het soms moelijk te bevatten wat voor een geweldige foto's er allemaal op BP staan. Ik snap natuurlijk ook wel dat je in zo'n korte tijd niet zulke foto's al kunt maken en dat het gaat om factoren als ervaring, omstandigheden, apparatuur etc., maar stiekem zou je dit natuurlijk wel wel willen.
Ikzelf ben iemand die het liefste met mijn kijker in de natuur rondloopt en foto's maakt van hetgeen ik op mijn tochten allemaal tegenkom. Aangezien ik geen gebruik van een schuiltent of enige andere vorm van camouflage begrijp ik natuurlijk wel dat ik sowieso een groot aantal vogels niet voor mijn camera zal krijgen. Daarnaast heb ik tijdens het wandelen ook vaak niet de tijd om rustig een foto te maken, wat automatisch weer invloed heeft op de kwaliteit van mijn foto's. Daarnaast merk ik vooral dat het moelijk is om vogels om redelijke korte afstand voor je lens te krijgen en kom je in feite altijd mm te kort.
Op dit moment ben ik in het bezit van een Minolta Dynax 5D met een Sigma AF telelens APO 400mm F5,6. Daarnaast heb ik recentelijk een Soligor TC DG Pro 1,4x aangeschaft. Aangezien ik veel wandel en de combinatie dan het liefst om mijn schouder heb hangen merk je al snel dat deze combinatie zwaar is. Daarnaast vraag ik me sowieso af of de body en TC er wel omgemaakt zijn om dit gewicht te dragen?
Met de Minolta en Sigma lens heb ik tot nu toe, vooral bij mooie weersomstandigheden, rekeninghoudende met mijn beperkingen en voor mijn toepassing toch al redelijke foto's gemaakt. Daarbij moet ik wel zeggen dat over het algemeen kan worden gezegd dat bij weerstypen met minder licht het moeilijker is een acceptabele foto te krijgen en de AF niet of moelijk kan scherpstellen als een vogel in een struik/boom zit.
Met deze lens werkt de AF en antishake gewoon goed. Het is wel zo dat de beeldkwaliteit niet altijd even super is, maar dan zal dat zeker niet aan de lens liggen en ligt het eerder aan mij zelf (bijv. te ongeduldig of slechte instelling toestel). Met de aanschaf van de TC heb ik wel gemerkt dat de AF erg langzaam werkt en ben ik ook niet meer zo tevreden over de kwaliteit van de foto's. Ik weet dat ik door de aanschaf van de TC ongeveerd 1,5 lichtstop inlever, maar hoopte vooral voordeel te hebben van de extra mm. Naar nu blijkt is de AF dus erg traag, is de combinatie erg zwaar en kan ik sowieso niet meer uit de hand schieten.
Ben opzoek naar ervaringen c.q. tips aangaande bovenstaande problematiek. Daarnaast vraag ik mij af of het voor mijn toepassing niet beter is om mijn combinatie te verkopen en over te gaan naar bijv. een Minolta 200mm F2.8 HS G lens incl 1.4x APO Teleconverter. Houdt mij natuurlijk ook aanbevolen voor een andere lenzenoptie. Ook zou ik graag advies willen over een praktisch werkende eenpoot voor in het veld. Een statief vind ik toch echt iets te veel om tijdens het wandelen mee te nemen.
Alvast bedankt voor de info.
mvgr guido soons